Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Bpd föräldraskap

Min mamma hade inte bpd men hon var var i stort sett helt frånvarande pga psykisk sjukdom. Låg ofta i sängen, log nästan aldrig/sällan och frågade inte hur det var med mig. Kunde säga vissa elaka saker när jag behövde stöd. Och uppväxten var ju inte så bra -- jag var ensam och mobbad och liknande. Hon blev mycket bättre när jag var runt 15.

Jag tycker absolut att mitt liv har varit värt att leva. Jag blir så arg när folk säger att man inte ska få barn om man har en viss sjukdom -- det de säger är att jag lika gärna kunde ha varit död. De skulle ta ifrån mig hela mitt liv och allt bra som har hänt mig. Vad ger dem rätten, liksom? Skulle de själva tycka att det var kul om andra sa att det var bättre att de inte fanns?

En förälder är inte allt för ett barn. Man kan ändå ha andra vänner, släktingar, man växer upp och bildar ett eget liv ... Min personliga åsikt är att det viktiga är inte huruvida man är sjuk eller inte, utan hur man förhåller sig till sin sjukdom som förälder.

Frågan är vad DU vill. Vill DU ha barn med henne? Du säger att du inte vill ta lasset de gånger hon kanske inte orkar. Om du inte vill det, och hon absolut vill ha barn, så är ni nog inte rätt partners för varandra i livet.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Camilla) skrev 2024-02-11 14:52:00 följande:

Du är inte alls för hård. Klart hon emellanåt drömmer om att bli mamma men kommer bli en katastrof. Visst går det men till vilket pris? Det där kan ni ta upp och diskutera med hennes kontaktperson på övm eller om hon tillhör hab. Det finns många andra tillfällen där hon kan visa sitt omhändertagande på. Är hon i aktivt yrkesliv? Det är inte för att vara elak eller raljant men hon kan väl jobba som volontär på ett katthem. Lagomt mycket ansvar och massor av gos. 

Sedan kommer nästa fråga. Hur vill du ha det i ditt liv. Är fru och barn ett mål för dig? 

Ta hand om katter istället för att bilda familj? Lycka till liksom Tungan ute
  • Anonym (anonym)
    Anonym (NEJ!) skrev 2024-02-12 10:54:45 följande:
    Det där är ju ett oerhört konstigt resonemang: bara för att du anser att du inte tagit skada av din mammas psykiska ohälsa innebär ju inte att det är så för alla. Och att säga att någon som misshandlar barn inte bör skaffa barn är inte heller att önska livet ur barn som fötts av en misshandlare. Det är att önska de barnen en bättre start än den som gavs. 

Min absoluta grundsyn är att man skaffar barn för barnets skull, för att barnet ska ha en bra uppväxt och ett bra fortsatt liv. Och kan man inte ge barnet de bästa förutsättningarna (oavsett orsak) så bör man avstå. Sen kan saker hända i livet som gör det sämre, men att medvetet skaffa barn när man inte kan hantera sig själv och sitt eget liv är direkt olämpligt.

Barn är ingen rättighet, barn har däremot rättigheter att ha en trygg uppväxt med trygga vuxna. 
    Men det du säger ju, är att om ens barndom inte varit helt perfekt, med två friska föräldrar, god ekonomi till solsemester etc, så är det lika bra att vara död. Jag vet inte hur jag ska tolka det annorlunda.

Men jag tycker visst att mitt liv är värt att levas, även om min barndom inte dugit enligt dina standarder. Jag kan göra massa saker i mitt liv, skulle allt tagits ifrån min bara för att min ena förälder drabbades av en sjukdom? Skulle du själv hellre vara icke-levande som barn då? Såklart blir man väldigt kränkt av din syn på mig och mitt liv. Du tycker ju att min mamma inte skulle få ha mig och att jag inte skulle få leva.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ego) skrev 2024-02-12 10:59:38 följande:

Vad ofta jag önskar att människor kunde vara mindre egoistiska när det gäller att skaffa barn.

Det är ingen mänsklig rättighet att bli förälder.

Bara för att du VILL ha barn betyder det inte att du bör.

Har du en svår sjukdom - fysisk som psykisk - med hög ärftlighet, eller som gör att du inte riktigt klarar av att vara en normalt närvarande förälder, bör du kanske fundera på om det verkligen är rätt att föra det vidare.

Har du valt en karriär som innebär att du är hemifrån under långa perioder, är det kanske inte heller helt schysst mot en eventuell avkomma.

Om du redan har en mycket svår ekonomi, kanske lever på socialbidrag etc är det rent oansvarigt att dra in ytterligare en person i den situationen.

När det gäller husdjur - t.ex. hund - pratas det hela tiden om ifall man verkligen har tid och råd, om ett djur får plats i ens livssituation, hur mycket man är villig att offra, om man kommer att tycka att det är lika kul även efter att hunden inte längre är en söt liten valp, etc.

Tänk om vi kunde tänka likadant om barnen.

Hur kan det vara egoistiskt att ge någon ett liv? Skulle du hellre vara död än växa upp med en mamma på socialbidrag? Det kanske du skulle vara men då värdesätter du nog inte livet så högt.
  • Anonym (anonym)
    Hjelm skrev 2024-02-12 16:35:13 följande:
    Av alla dumma "motargument" man hört...
    Det känns faktiskt hemskt att läsa, som "barn", hur folk här skriver om föräldrar med psykiskt sjukdom. Hur det liksom likställs med psykisk eller fysisk misshandel. Alla sjuka är absolut inte hemska människor som spyr ur sig en massa elakheter och struntar helt i sina barn. De flesta är ju vanliga människor men med en sjukdom som gör att de inte räcker till på samma sätt.

Vissa här tycker ju att det vore bättre bättre för mig om jag inte föddes. Lika bra att jag utraderas från historien. Rolig läsning. Tänker ni samma om er gamla gymnasiekompis som har en bipolär mamma? Er sambo som har en pappa som varit inlagd? Tycker ni att deras liv helt saknar mening? Skulle ni säga det till dem öga mot öga?

Jag tycker att jag har rätt att existera lika mycket som alla andra. Och att det är fel att dra alla psykiskt sjuka över en kam och utmåla dem som hemska människor som plågar sina barn när de tvingar dem till världen av egoism ... De flesta bildar ju familj helt enkelt för att de vill leva familjeliv. Och det kan gå väldigt bra för barnen ändå bara de får lite stöd i livet från annat håll.

Jag brukar aldrig skriva inlägg på nätet men vissa var så hårda så jag kunde inte låta bli. Ingen kan helt enkelt övertyga mig om att min fantastiska mamma är en defekt person som inte skulle ha någon rätt att få barn. Det var sånt man sysslade med på 50-talet när man steriliserade folk. Hon är ingen självisk person som kör över mina rättigheter till trygghet. Hon ställer alltid upp för mig så gott hon förmår och det är det som är det viktiga.

Svar på tråden Bpd föräldraskap