Inlägg från: Anonym (Tänk lite) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tänk lite)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Spucks skrev 2024-02-11 12:05:21 följande:
    Hon får 3000kr i bidrag per månad och ni måste lägga ut 3-4000 var för hennes boende? Var är den där skolan, där det kostar 10 000kr i månaden att hyra ett rum? Monaco?

Hur många rum/lägenheter har du sett hyras ut för mindre än 4500 i månaden? Så om studiebidrag + inackordering landar på 3000 så är det redan där back 1500? sen el, bredband, mat? 

jag gick på gymnasiet i annan ort, mamma och pappa betalade hyran/elen/bredbandet med csn+inackordering samt lade till själva. bodde i en liten etta i Karlstad för 3800. Mat köpte jag för pengar jag tjänade på extrajobb. Tågresor hem och dyrare ytterplagg var mamma och pappa med och betalade på. Men alla föräldrar har inte den möjligheten. jag är oändligt tacksam för att jag var så priviligerad.

men räkna gärna ut själv och säg om det är orimligt eller ej. Jag kunde leva på mat för 1000 kr månaden men det var under 2010 och tror det är svårare att ha den budgeten för mat/hygien med rådande prisläge

• Anonym (Tänk lite)
    Anonym (CSN) skrev 2024-02-11 11:55:56 följande:

Din dotter får ansöka om CSN lån och bidraget från CSN. Det är vanligt att man ansöker om csn lån under studier. Summan man får idag ligger på ca 13.000 per månad med lånet och bidraget. 

det du skriver gäller för universitet och inte gymnasiestudier. läs på om du ska tipsa :) 

https://www.csn.se/fragor-och-svar/jag-studerar-pa-gymnasiet.-nar-kan-jag-ansoka-om-studiemedel.html

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige.html
  • Anonym (Tänk lite)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-02-11 13:26:01 följande:
    Jag är ledsen, men du var inte så priviligierad som du tror. Dina föräldrar var skyldiga enligt lag att betala mat, kläder och bostad åt dig, men de la delar av det ansvaret på dig. 
    Jo. Det är inte en självklarhet att få flytta hemifrån som 16-åring. Så då hade jag vackert få bo kvar hemma. Eller hur? Så nej, de lade inte sitt ansvar på mig. De hjälpte mig att möjliggöra min dröm. hade de inte haft råd att lägga ut 2000 extra varje månad hade jag fått gå gymnasie på närmare ort och inte det jag ville för att kunna fortsätta bo hemma
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?