Inlägg från: Anonym (Svikare?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svikare?)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

• Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?
  • Anonym (Svikare?)

Alltså inte 1200 × 2. Råkade dubbelsidiga.

• Anonym (Svikare?)

*dubbelskriva 

• Anonym (Svikare?)
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 11:52:24 följande:

Jobbigt läge men hur blir summorna så höga? Om skolan har riksintag på sällsynta linjer bör de kunna hjälpa till i sökandet, att annonsera via deras kanaler. Gå via lokala FBgrupper. Kanske det finns någon annan som kan dela boende eller familj i närheten med rum att hyra. Sånt brukar kunna lösa sig även om det känns hopplöst.

Därför att de är 3 som ska dela på en fyra, om det går att få tag i. En fyra kostar minst 11.000 per månad. Det blir 3.600 kr + bredband, el, hemförsäkring och utgifter till hennes speciella idrott. Cirka 5.000 per månad. Jag kan inte undvara 2.500 kr. extra per månad.
  • Anonym (Svikare?)
    Anonym (CSN) skrev 2024-02-11 11:55:56 följande:

Din dotter får ansöka om CSN lån och bidraget från CSN. Det är vanligt att man ansöker om csn lån under studier. Summan man får idag ligger på ca 13.000 per månad med lånet och bidraget. 

Hon är 16. Då får man inget från CSN.
  • Anonym (Svikare?)
    Anonym (Fru X) skrev 2024-02-11 11:59:13 följande:

Finns det inte pengar så finns det inte. Det är ju verkligheten och något du får stå för även om exet uppför sig illa. Du kan ju dra den där gamla undersökningen att de personer som blev antagna till Harvard, men av olika anledningar tackade nej, klarade sig lika bra som dem som gick på Harvard.

Samtidigt har ni verkligen sett till alla möjligheter?

Kan dottern vara inackorderad någonstans eller dela lägenhet med studiekamrater för att dra ner kostnaden?

Kan hon sommarjobba och jobba extra under terminerna för att bidra?

Har ni frågat far- och morföräldrar om de kanske har sparat något till hennes studier? I så fall är det inte fel att ta den hjälpen nu.

Finns det stipendier och fonder ni kan ansöka om?

De ska dela lägenhet. Jag har föreslagit att hon ska extrajobb men det vägrar hennes pappa för det kommer hon "inte ha tid med".

Finns inga stipendier eller fonder. Har kollat med ljus och lykta.

Inga far eller morföräldrar finns i livet.
  • Anonym (Svikare?)
    Spucks skrev 2024-02-11 12:05:21 följande:
    Hon får 3000kr i bidrag per månad och ni måste lägga ut 3-4000 var för hennes boende? Var är den där skolan, där det kostar 10 000kr i månaden att hyra ett rum? Monaco?
    Inte bara boende, el, hemförsäkring, bredband, pengar till utrustning, utgifter för kollektivtrafik etc.
  • Anonym (Svikare?)
    Anonym (Alice) skrev 2024-02-11 14:28:02 följande:
    Alltså, du har ju kunnat ta reda på det här själv från början? Visste du vad skolan hette? Vilken utbildning hon ville gå? Ja, då kunde du ju bara kollat upp allt kring boende, bidrag och allt sånt praktiskt själv. Du kunde ha hört av dig till skolan och frågat dem hur det fungerar. Det funkar ju inte att ta noll eget ansvar, och sen bli ledsen när det får konsekvenser.
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Sedan var det inte ens säkert att hon skulle gå där eller välja något annat.
  • Anonym (Svikare?)
    Spucks skrev 2024-02-11 14:33:34 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det upp till en kostnad på 10 000kr i månaden. Och i ditt förra inlägg var det plöstligt 5000kr, inte 10 000kr, och i den inkluderade du även hennes sport, vilket är en uppgift ni även har om hon bor hemma.
    Sunflora skrev 2024-02-11 14:21:35 följande:
    Hur tänkte du nu? Behöver man ingen mat när man går i gymnasiet? Inga hygienprodukter mm? 11 000 i månaden är i det minsta laget men det kan gå. 
    Som sagt, mat behöver hon väl även om hon bor hemma, det är ingen extra utgift som föräldrarna har pga skolgång på annan ort.
    Du läste fel: hyra på 10000 kr. i månaden. Inte månadskostnad. Den borde landa på 5- 6000 kr i månaden att betala extra.
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?