Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 11:48:29 följande:
    Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

Alltså, du har ju kunnat ta reda på det här själv från början? Visste du vad skolan hette? Vilken utbildning hon ville gå? Ja, då kunde du ju bara kollat upp allt kring boende, bidrag och allt sånt praktiskt själv. Du kunde ha hört av dig till skolan och frågat dem hur det fungerar. Det funkar ju inte att ta noll eget ansvar, och sen bli ledsen när det får konsekvenser.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:36:53 följande:
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Sedan var det inte ens säkert att hon skulle gå där eller välja något annat.
    Men herregud, skärp dig människa! Din 16-åring ville flytta hemifrån för att gå gymnasiet på annan ort och du är inte ens intresserad av skolan hon ska gå på? Du brydde dig inte ens tillräckligt mycket för att kolla på skolans hemsida. Det är ju bara pinsamt. Det spelar faktiskt ingen roll vad exet sa. Du hade ett eget ansvar här också, så ja, du svek definitivt din dotter här. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 15:12:24 följande:
    Ska vuxna inte kunna lita på en annan vuxen, ska inte TS barn kunna hinna ändra sig om sig genom åren, hur säker ska man vara att barnet vill börja just detta, att denne kommer in och ja, att den andra inte ljuger om en så enkel sak som tillgång på inackordering? Jisses folk älskar verkligen att sparka på andra.
    TS hade kunnat ta två timmar en kväll för att undersöka hur skolan fungerar och om de erbjuder boende eller inte. Hon orkade inte ens göra det. Klart att hon hade ett eget ansvar här. Det är pinsamt att skylla ifrån sig på exet.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 16:11:48 följande:
    Oj, såna krav på allt när dottern inte ens kommit in. Bra att ni alltid kollar upp allt i lång tid i förväg utan att lita på andra, verkligen. För exet spelar tydligen flera tusen hit och dit ingen roll men att ge felaktig info och sedan utmåla TS som boven, hur är det rätt??
    Jag har aldrig sagt att exet har gjort rätt, men faktum är att TS hade ett ansvar som hon helt struntade i. Vem som helst kan fatta att det blir dyrare att ens barn flyttar hemifrån för att gå gymnasiet än att barnet bor hemma. Som förälder bör man ju kolla om skolan ens är en möjlighet innan barnet söker dit. Det blir ju bara hemskt nu när flickan faktiskt kommit in och att TS först nu börjar fundera på hur det ska fungera ekonomiskt.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-11 16:55:17 följande:

Din dotter är snart vuxen. Tala om för henne precis som det är, att hennes pappa gav fel information etc. Hon är stor nog att kunna höra det. 

Och då kan ju TS också förklara att hon själv inte orkade kolla upp vad som gällde heller. TS bör väl kunna vara vuxen nog att ta ansvar för sin del av varför dottern inte kommer få gå på drömskolan?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Bella) skrev 2024-02-13 09:09:58 följande:

Skriv ner din budget och visa dottern vad du faktiskt har råd med utan att din ekonomi fallerar.
    Den faktiska kostnaden minus din del = pappans del, och förklara att pappan alltid sagt att han sköter det.
    Funkar det inte så funkar det inte.

Fast TS ekonomi är inte exets ansvar. I och med att TS har en rätt tajt budget borde hon ha kollat upp vad som gäller. 

Nu är det ju som det är och dottern kommer ju troligtvis inte kunna åka om TS inte har råd.

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?