Inlägg från: Anonym (råkade läsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (råkade läsa)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Sök privat efter rum att hyra, skriv i lokala facebookgrupper.

Finns väl många som har ångest över räntorna nu och kan tänka sig att få in lite extra en termin eller två.

• Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-02-11 12:01:56 följande:
    Nej, det får hon tidigast det år hon fyller 20. 
    Du måste vara trött i mössan, alla som läser på högskolenivå får studielån och min son har gått direkt från gymnasiet dit. Då är man inte 20.
  • Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Nino) skrev 2024-02-11 16:31:32 följande:
    Personen pratar om gymnasienivå, då får man csn-lån tidigast hösten det år man fyller 20 år.
    Jag vet det men den som skrev inlägget specificerade inte det och det som stod där var fel.
  • Anonym (råkade läsa)
    Sunflora skrev 2024-02-11 16:32:48 följande:
    Det förutsätter att man har en frys. Som inneboende har man ofta begränsad plats att ha frysvaror och i ettor är det väldigt vanligt att bara ha frysfack eller en halvkyl, halvfrys. Hyra ett rum är inte gratis heller, standardpriset där jag bor är 5000 kronor. Om vi bortser från att kötiden för en lägenhet är flera år så får man inte skriva på hyreskontrakt före man fyller 18 år och ska de hyra i första hand kräver de flesta värdar dels att man bor där och dels att man säger upp nuvarande kontrakt eller säljer sin bostad (dvs ts föräldrar kan inte skriva på åt henne)  

5000 är en fantasi så billigt kommer det inte bli. En tonåring har inte mindre utgifter än en vuxen skulle du själv kunna leva på 5000 kronor i månaden?
    En tonåring har definitivt mindre utgifter än en vuxen. De betalar vanligen inte för  barn (!), fack, a-kassa, extra inkomstförsäkring, bil, en inhyrd behöver inte betala hemförsäkring, det finns studentrabatter på kollektivtrafik med mera.

Behöver man hemförsäkring finns Hedvig student för 49 kr/mån.

Man måste inte gå på gym, eller fika ute eller bara köpa nya kläder.
    Man kan köpa bra skor och röra sig ute samt träffas hemma hos varandra.

Studielånet är på 13052 kr och det förväntas myndiga studenter klara sig på, även om de måste jobba en del för att täcka sommarmånaderna.
  • Anonym (råkade läsa)

Det är jättevanligt att ungdomar är inneboende, jag vet flera som varit det och min svärmor har alltid haft en student i källaren i villan i 20 års tid, för att dämpa lånekostnaderna. De bor där tills de har fått studentrum eller lägenhet och sen är det bara att ta in nästa.

• Anonym (råkade läsa)
    Anonym (P) skrev 2024-02-11 17:10:26 följande:
    Du skulle inte kunna tänka dig att läsa trådstarten? Det blir lite konstigt när du försöker diskutera en helt annan situation än den tråden handlar om.

TS dotter kan få 3000 kr i bidrag och inte ett öre i lån.
    Jag har läst, det var tänkt som en jämförelse till den som påstår att "ingen kan leva på 5000 kr".

Med den hyran en student har idag så är det det många studenter gör, och inget ovanligt alls.
  • Anonym (råkade läsa)
    Sunflora skrev 2024-02-11 17:00:04 följande:

Naturligtvis menade jag en vuxen utan barn. Det är helt frivilligt med alla sakerna du nämner själv har jag inte bil och betalar inte för fack, a- kassa eller extra inkomstförsäkring. En vuxen som studerar får också studentrabatt. 

Gym och fika är lika frivilligt för en vuxen som för en tonåring. Kläder behöver alla. 

Det är stor skillnad på 13052 kronor och 5000 kronor som ts tror ska räcka. 

De 13000 ska studenten betala boendet och betydligt dyrare kurslitteratur för också...
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?