Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Anonym (råkade läsa) skrev 2024-02-11 16:47:42 följande:
    En tonåring har definitivt mindre utgifter än en vuxen. De betalar vanligen inte för  barn (!), fack, a-kassa, extra inkomstförsäkring, bil, en inhyrd behöver inte betala hemförsäkring, det finns studentrabatter på kollektivtrafik med mera.

Behöver man hemförsäkring finns Hedvig student för 49 kr/mån.

Man måste inte gå på gym, eller fika ute eller bara köpa nya kläder.
    Man kan köpa bra skor och röra sig ute samt träffas hemma hos varandra.

Studielånet är på 13052 kr och det förväntas myndiga studenter klara sig på, även om de måste jobba en del för att täcka sommarmånaderna.
    Du skulle inte kunna tänka dig att läsa trådstarten? Det blir lite konstigt när du försöker diskutera en helt annan situation än den tråden handlar om.

TS dotter kan få 3000 kr i bidrag och inte ett öre i lån.
  • Anonym (P)
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 11:48:29 följande:
    Mitt fel att hon inte kan studera?

Min dotter har kommit in på sin drömutbildning på gymnasiet i en annan stad. Det betyder att hon måste bo där. 
    Mitt ex är den som hela tiden har skött det hela och när jag sagt att jag vill hjälpa till har han tackat nej.

Han har under hela denna tid sagt att skolan erbjuder ungdomslägenheter eller inackordering hos familj. Samt att han kommer få någon form av studiebidrag.

Nu när det börjar bli dags visar det sig inget av detta stämmer. Skolan erbjuder inga lägenheter eller inackorderingar. Detta måste man fixa själv. Jag har varit på exet i flera år om att ifall dessa utlovade bostäder inte finns tillgängliga måste vi söka boende på annat sätt. Jag har satt dottern i bostadsköer för säkerhets skull men det tar ju flera år att få en lägenhet. 

Dessutom stämmer de inte att de får studielån/utökat studiebidrag. De får 1200 kr i studiebidrag och  1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.
    Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. Det har jag inte råd med. Jag är beredd att ta extrajobb för att kunna bidra men pappan har ändå sagt till dottern att nu får du inte gå i skolan i xx-stad, du kan glömma det. Det är din mammas jävla fel.

Jag känner mig som en fruktansvärd svikare. Är så ledsen.

Den stora svikaren här är pappan, som påstått att han haft stenkoll på läget när han inte alls hade det.

Varför kan inte han ta ett extrajobb? Eller, om han har pengar, bara bita ihop och betala det han lovat sin dotter?

Du gjorde misstaget att tro på honom, när han sade att han hade koll. Gör inte misstaget igen och tro på honom när han säger att allt är ditt fel!
  • Anonym (P)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-11 17:35:34 följande:
    Eh, nej, det där är ett fruktansvärt dåligt förslag. Det vore fräckt av TS att ens föreslå en sån lösning. Det fungerar inte att mena att andras barn ska sova på en bäddsoffa i ett vardagsrum varje natt i två års tid för att EN förälder inte hade vett att kolla upp vad det kunde kosta att skicka iväg sitt barn på en gymnasieskola i en annan stad. 

Det handlar ju ändå om växande ungdomar som satsar på sin idrott. De behöver bra möjligheter till vila och ett eget hörn för studier. De ska inte behöva sova på en soffa och bo i en trång liten tvåa utan eget space.
    Att det står vardagsrum på planritningen betyder inte att det är förbjudet att möblera med sängar. Umgås kan man göra i köket.

Sedan har du förstås rätt i att alla tre tjejerna måste vara överens om att det är en acceptabel standard för dem. Det är ju ingen självklarhet att man vill bara för att det går.

/en som bott på internat med två personer per rum och tio rum per tvåmannadusch och två toaletter.
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?