Inlägg från: Anonym (Steff) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steff)

Mitt fel att hon inte kan studera?

Är det studierna eller att flytta hemifrån och bo tillsammans med kompisarna som lockar? Är det studierna så borde det gå att hitta ett billigare boende. Bor man inneboende ingår ju även kostnader för bredband el osv vanligtvis. Jag hade känt mig tryggare om min dotter bodde hemma hos några andra vuxna än tillsammans med andra tonåringar.

Matkostnader går att hålla nere om man är motiverad. Linssoppa och havregrynsgröt är inte dyrt. Lunch får hon väl gratis på skolan och hon hade ju ändå ätit hemma. 

Räkna ut hur mycket pengar du kan bidra med och berätta det för dottern. Låt henne själv fundera över om det går att  få ihop ekonomin. Du är ingen svikare. Ta några djupa andetag och fundera över vad alternativen är.  Ingen kan erbjuda sina barn allt de vill. Hjälp henne se över vilka möjligheter hon har och att ta ett välgrundat  beslut utifrån det. Att flytta hemifrån och bo med kompisar kan hon gör när hon är äldre och tjänar egna pengar  

Är hon stor nog att flytta hemifrån är hon stor nog att själv räkna på ekonomin 

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?