Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Mitt fel att hon inte kan studera?

Förstår inte riktigt hur det ska bli så mycket extra kostnader. 

Så hyra 3600, säg 4000 inkl. försäkring bredband mm (bredband kommer ju också delas på 3). 

Kollektivtrafik - det är en kostnad oavsett var hon bor
    Idrottande - kostnad oavsett var hon bor
    Mat - kostnad oavsett var hon bor
    Månadspeng - kostnad oavsett var hon bor, men kan väl kanske behöva lite extra om hon bor själv

Bidrag - 3 000

Ökad kostnad borde i så fall vara ca 2000 kr per månad (1000 kr boende + 1000 kr "extra"), delat på 2 så blir det ca 1000 kr per vuxen så ser faktiskt inte riktigt att det ska vara ett ekonomiskt problem såvida ni båda föräldrar inte båda lever med väldigt små marginaler. 

• Kvittning
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-12 22:27:24 följande:
    Idrottsprogram brukar inte ha i närheten av så mycket plugg som natur eller samhäll:)
    Finns många ungdomar som har sport eller andra intressen utanför skolan. Som också tränar flera h om dagen.
    Klart jag fattar att det är hård fysisk träning att gå idrottsprogram. Men det är både tonåringens intresse och egna val. 
    En trea ska väl ändå 3 elever kunna dela på utan att det är synd om dom?
    Dom kan väl hänga både i varandras rum och i köket?

Jag delade 18 kvm med min kille när jag pluggade på universitet. Inga som helst problem. Kokskåp i hallen och dusch i källaren. Var absolut inget konstigt eller ovanligt.
    Men idag, dom små liven verkar ha blivit så väldigt mycket mer sköra än tonåringar nånsin varit förut.
    Idrottsprogram är ju normalt att man går natur eller sam + att man har idrott. 
  • Kvittning
    Anonym (Alice) skrev 2024-02-13 18:10:51 följande:

Fast TS ekonomi är inte exets ansvar. I och med att TS har en rätt tajt budget borde hon ha kollat upp vad som gäller. 

Nu är det ju som det är och dottern kommer ju troligtvis inte kunna åka om TS inte har råd.

Tyvärr har ju TS försvunnit från tråden, men jag tror att det är mindre kostnader än vad hon tror. 

Känns som hon räknar alla dotterns kostnader, men utan att dra bort de minskade kostnaderna hemmavid. I slutändan borde det inte vara mer än någon tusenlapp extra i månaden per förälder. 
Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?