• Spucks

Mitt fel att hon inte kan studera?

Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 11:48:29 följande:
    1.200 i studiebidrag och 1800 kr i inackorderingstillägg.

Det här betyder att vi måste lägga ut 3- 4000 kr var per månad. 

Hon får 3000kr i bidrag per månad och ni måste lägga ut 3-4000 var för hennes boende? Var är den där skolan, där det kostar 10 000kr i månaden att hyra ett rum? Monaco?
  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2024-02-11 12:32:01 följande:
    Det kan tänkas att hon vill ha mat på bordet också.....
    Mat behöver hon väl även när hon bor hemma, så det är ingen extra utgift föräldrarna har om hon går gymnasiet i en annan stad.
  • Spucks
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:15:42 följande:
    Inte bara boende, el, hemförsäkring, bredband, pengar till utrustning, utgifter för kollektivtrafik etc.
    Jag förstår fortfarande inte hur du får det upp till en kostnad på 10 000kr i månaden. Och i ditt förra inlägg var det plöstligt 5000kr, inte 10 000kr, och i den inkluderade du även hennes sport, vilket är en uppgift ni även har om hon bor hemma.

Sunflora skrev 2024-02-11 14:21:35 följande:
    Hur tänkte du nu? Behöver man ingen mat när man går i gymnasiet? Inga hygienprodukter mm? 11 000 i månaden är i det minsta laget men det kan gå. 
    Som sagt, mat behöver hon väl även om hon bor hemma, det är ingen extra utgift som föräldrarna har pga skolgång på annan ort.

• Spucks
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:39:26 följande:
    Du läste fel: hyra på 10000 kr. i månaden. Inte månadskostnad. Den borde landa på 5- 6000 kr i månaden att betala extra.

Nej, jag läste inte fel. Du skrev i din trådstart att hon hommer att få 3000kr i bidrag och att ni föräldrar måste lägga ut 3000-4000kr var. Det blir totalt 9000-11000kr.

Sunflora skrev 2024-02-11 14:41:44 följande:
    Det är oftast billigare att köpa mat till fler (per person) än om man bor själv. TS kommer också ha utgifter som hon inte hade haft hemma som hyra, bredband, hemförsäkring, el, eventuellt busskort, eventuellt vatten (ingår inte alltid) och så vidare. Tänk på vilka räkningar du själv har varje månad. 
    Anonym (T) skrev 2024-02-11 14:25:51 följande:
    jag har sjukpenning på grundnivå och får mindre än 11.000/ mån
    Det finns ingen grundnivå i sjukpenning den bygger på ens SGI så lägsta nivån är 0 kronor. 

Varför är det billigare att köpa till fler personer? Ja, stora förpackninga är oftast billigare, men det finns knappt något man inte kan frysa.
    Och ja, visst kostar en lägenhet något, men hon behöver ju inte bor ensam utan kan dela eller hyra ett rum. Och i ett nytt inlägg skriver TS nu plötsligt om 5000kr, vilket låter som en mycket rimligare extra kostnad.

• Spucks
    Anonym (Svikare?) skrev 2024-02-11 14:36:53 följande:
    Visst. Men när pappan säger att skolan står för boende och det även ingår mat, då litade jag på det.
    Sedan var det inte ens säkert att hon skulle gå där eller välja något annat.
    Menar du på allvar att du trodde att en gratis skola bekosta elevernas boende och mat?
  • Spucks
    Anonym (r) skrev 2024-02-11 15:08:06 följande:

Snacka om att tolka som fan tolkar bibeln. De flesta skolor där inackordering finns ingår det mat i kostnaden för boendet. Ett då redan lågt prissatt boende och mat i det är billigare än en vanlig lägenhet med matkostnad.

Ett tillägg: frysmöjligheterna i små lägenheter/inackorderad är ofta väldigt små

Jag tydde "står för boendet" att man inte behöver betala själv för det.
  • Spucks

TS skrev aldrig någonstans att det är indrottsskola dottern ska gå på.

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?