Inlägg från: Anonym (NIU) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NIU)

    Mitt fel att hon inte kan studera?

    Jag har skummat genom tråden. 

    Någonstans skriver någon om riksintag till idrottsutbildning. Någonstans att det bara är att TS barn ska läsa gymnasiet på annat ort. Vilket gäller? RIG, NIU eller "bara" att plugga på annan ort?

    Om det är RIG då står kommunen för allt! Inklusive resor hem och till skolan. Är det NIU står föräldrarna för kalaset men vissa skolor har lite extra erbjudande som att eleverna kan få matlåda med sig hem = gratis middag.

    Jag har en dotter som läser NIU på annan ort. Hon delar en 2:a med en annan elev som läser samma som min dotter. Pengar in är studiebidrag och inackorderingsbidrag(hur stort bidraget är beror på hur långt det är till skolan). Vi betalar hyra (2980 kr mån) + el + bredband + försäkring. Vi ser alltid till att frysen är på fylld med matlådor för 3 av 5 dagar i veckan hinner tjejerna inte laga mat då de tränar så många timmar efter skolan. Lägenheten hyrs av klubben som hyr ut i andra hand. De har en deal med det lokala kommunala bolaget att kunna göra så. 

    Hela familjen har varit engagerad i att kolla upp vad som gäller och vi har hjälpts åt. Det går inte att lägga allt på en person. 

  • Anonym (NIU)
    Anonym (JB) skrev 2024-02-12 11:42:28 följande:
    Men jisses, ni har ju flera månader på er att lära honom tvätta, städa och laga mat! För övrigt lite sjukt att han inte redan kan det, i alla fall all städning bör väl en normalbegåvad tonåring klara av??
    Hur länge har ni tänkt curla honom såhär? Tills han träffar en partner som tar över?
    De har haft ÅR på sig att lära sitt barn att sköta ett hushåll....
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Mycket hjälp) skrev 2024-02-12 20:59:01 följande:
    Han kan rent praktiskt göra de sakerna. Men han kommer som sagt inte orka göra det fullt upp själv. Han är inte ensam om att vara tillräckligt mogen för att flytta hemifrån när han är 16. Om det inte hade varit för idrotten så finns det inte på kartan att han skulle flytta.

    Jag har pratat med många andra föräldrar som har gjort lika så han är definitivt inte ensam. Sen skulle han rent krasst säkert klara av att vara ensam mer än 3 av 4 veckor. Men. Eftersom vi har möjlighet att åka och vara med honom så kommer vi göra det. Jag och pappan kommer ju bara träffa honom varannan månad eftersom han inte kommer att komma hem på helgerna.

    Ja, ja. Ville egentligen bara säga hur involverade många föräldrar är i sina barn som elitidrottar. 
    min dotter går NIU i en annan stad och kommer hem på helgerna de helger det inte är tävling. Att jag inte åker till lägenheten och curlar henne och hennes rumskamrat en gång i månaden betyder inte att jag inte är engagerad. 

    Och jo, tid finns både till städning, pluggande och matlagning. Vi skickar med matlådor så att hon har middag men hon vill inte alltid bara värma utan även fixa själv. 
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-13 00:56:11 följande:
    Det är olika. Finns massor av olika NIU-utbildningar och andra linjer med idrottsprofil. 
    Känner en som gick på Wackstanäs. Även haft bekanta som gick handbollsgymnasium. Var inte i närheten av samma kurser och lika mycket plugg som natur!

    Du har väl läst Aftonbladets granskningsserie om svenska hockeygymnasium? Skolorna verkar inte bry sig speciellt mycket om varken ämnena utanför hockeyn eller elevernas hälsa...
    Min dotter läser ekonomi. Det är mycket plugg och ett stort intresse från skolan och klubbens sida gällande hennes hälsa samt skolgång. Hon har höga krav på sig själv också och accepterar inte ett betyg under B. 
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Yio) skrev 2024-02-13 09:02:36 följande:
    Ja, det finns väl sisådär 50-70 hockeygymnasium i landet. Alla behöver inte vara dåliga för att dom hittat grova brister på några.
    Bra att din dotters hockeyskola är en av dom bra!
    Nej du, det är ingen hockeyskola. Det är en annan sport. 
  • Anonym (NIU)
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-13 11:59:31 följande:

    Obs att man inte blir beviljad inackorderingstillägg om utbildningen finns på hemorten. Dvs själva gymnasieprogrammet. Ska ungdomen ex gå teknikprogrammet med någon typ av sportprofil så spelar det inte någon roll om själva sportprofilen saknas på hemorten, det tas endast hänsyn till om själva gymnasieprogrammet finns. De skolor jag har erfarenhet av, Skara (riu ) och Falun (niu) förmedlar kontakt till boende, delade lägenheter med andra studerande. Någon skrev att riu-skolor står för allt, mat och resor men det stämmer inte. Matlåda finns dock att hämta på skolan. (Att ta hem). På resor/tävlingar i skolornas regi står skolan för ett mål mat/dag, övrigt får man handla och laga själv.


    Vad är RIU för något? Det finns bara RIG, NIU och LIU. 

    Läser man på om RIG så står det klart och tydligt att skolan är ansvarig för boende. Tar man kontakt med den lokala kommunen får man info om vad de är ansvariga för också. 

    Sen verkar det som att vissa kommuner samarbetar mer än andra och på väldigt olika sätt också. 
  • Anonym (NIU)

    Till Mia, det var intressant för det vi fick info om var att om man gick RIG så bekostadds alla resor, boende och mat.
    Det kanske beror på var i landet det ligger? 

Svar på tråden Mitt fel att hon inte kan studera?