• Anonym (Simon)

Internatskola i gymnasiet

Jag och min fru har valt att flytta ifrån stressen i Sthlm och köpt ett hus i en liten småstad där vi saknar gymnasium. 

Vi har nu pratat om att erbjuda barnen internatskola då det skulle vara det bästa för barnen. 

Min fru är skeptisk. 

Fördelarna jag ser är att om mina barn ska gå i skolan så blir detta en restid på 3 timmar om dagen för barnen varje dag till gymnasiet, på stressiga tåg där barnen kommer få stå upp då man inte kan boka en plats på dessa tåg. 

Barnen kan fokusera på studierna i en miljö där alla tvingas att vara studiemotiverade.

Barnen tas om hand av professionell personal som får upp ungdomarna på morgonen, frukosten är serverad och övriga måltider. 

Det finns gott om fritidsaktiviteter för barnen efter skolan och allt detta helt utan stress över restider, alltså mer tid till att fokusera på det som är viktigt. 

Min fru är mycket skeptisk och säger att barnen får brinnande strykjärn på ryggen på internatskolorna. 

Så hur ser era tankegångar ut? 

Bästa hälsningar 
    Simon 

• Svar på tråden Internatskola i gymnasiet
  • Anonym (Annat)

Vem flyttar till en håla utan skolor när man har barn i skolålder? Obegripligt.

Utöver det. Vill barnen själva gå på internat?

• Anonym (Simon)
    Anonym (Annat) skrev 2024-02-11 19:16:50 följande:

Vem flyttar till en håla utan skolor när man har barn i skolålder? Obegripligt.

Utöver det. Vill barnen själva gå på internat?

Det finns visst skolor men inte gymnasium. Åtminstone inget riktigt gymnasium. Vi flyttar för att få lugn och ro. Det sprängs och skjuts konstant och vi vill inte prata med våra barn om denna misär och elände. 

Barnen är för små för att förstå vad ett internat är för något så det är inget vi diskuterat med barnen. 

• Anonym (L)

Tja, ni har ju i princip redan gjort valet iom att ni flyttade dit (jag kommer aldrig att fatta varför). 

De som bor så långt från stan som ni gör i vår region brukar hyra eller köpa rum eller lägenhet i stan till barnen när de börjar gymnasiet. Sen tar barnen bussen hem på fredagen och på måndag morgon åker de tillbaka till stan med en kasse matlådor och rena kläder/lakan. 

Tonåringar har stort sömnbehov och studier har visat att de som börjar skolan lite senare får bättre betyg eftersom det passar ungdomars sömncykel bättre. Om era barn ska åka buss varje dag får de gå upp skittidigt. 

Ligger internatet så pass nära att barnen kan åka hem på fredagseftermiddagarna och sen åka tillbaka på måndag morgon eller söndag kväll? I så fall är ju inte ett internat på något vis värre än egen lägenhet. Faktiskt bättre om de har bra folk omkring sig. Många naturbruks- och idrottsgymnasier har internat. (Ni behöver ju inte välja strykjärns-Lundsberg, menar jag.) 

Men viktigast är väl vad barnen vill? 

• Anonym (L)
    Anonym (Simon) skrev 2024-02-11 19:23:12 följande:

Barnen är för små för att förstå vad ett internat är för något så det är inget vi diskuterat med barnen. 

Aha. OK. Jag tog för givet att de gick i högstadiet. Bra att ni funderar i god tid. :) 
  • EpicF

Vad menar du med att de inte har ett riktigt gymnasium?

I det stora hela så beror det väl på vad banen vill när de väl ska börja gymnasiet. 

• Anonym (Jif)
    Anonym (Simon) skrev 2024-02-11 19:23:12 följande:

Det finns visst skolor men inte gymnasium. Åtminstone inget riktigt gymnasium. Vi flyttar för att få lugn och ro. Det sprängs och skjuts konstant och vi vill inte prata med våra barn om denna misär och elände. 

Vad är det för gymnasium som inte är ett riktigt?
  • Fjäril kär

Alla internat fungerar olika. Dom allra flesta internat är dock självhushåll och fungerar exakt lika som att plugga på universitetet.  Dvs sunkigt studentrum och eget ansvar. 

Tror att ni ska läsa in er på vad internat faktiskt är i verkligheten och inte automatiskt tro att barnen får uppleva Lundsberg med snobbism och dygnet-runt-service . 

• Anonym (Fia)

Internat är för barn vars föräldrar är för upptagna med annat. Det är en väldigt speciell miljö. Många unga som å ena sidan fått allt de bett om å andra sidan tvingats växa upp för fort. Ska ni bo där ni bor - hitta ett normalt gymnasium och hyr ett rum åt barnen i nån vettig familjs hem, eller en liten lägenhet. Men låt dem gå på en normal skola. Inte internat. De får komma hem varje hel. Se till att uppfostra barnen så de klarar sig själva i den åldern, med mat, tvätt mm.

• Anonym (Jif)
    Fjäril kär skrev 2024-02-11 19:56:11 följande:

Alla internat fungerar olika. Dom allra flesta internat är dock självhushåll och fungerar exakt lika som att plugga på universitetet.  Dvs sunkigt studentrum och eget ansvar. 

Tror att ni ska läsa in er på vad internat faktiskt är i verkligheten och inte automatiskt tro att barnen får uppleva Lundsberg med snobbism och dygnet-runt-service . 

Nu verkar dock TS ha läst in sig på ett internat med följande service:

Barnen tas om hand av professionell personal som får upp ungdomarna på morgonen, frukosten är serverad och övriga måltider. 

Det finns gott om fritidsaktiviteter för barnen efter skolan och allt detta helt utan stress över restider, alltså mer tid till att fokusera på det som är viktigt. 

• Anonym (Lärare)

Undrar vad det är för liten stad TS har flyttat till 90 min till ett riktigt gymnasieskola.
    Fast den viktigaste frågan vilken skola vill han ha in sina barn på?
    Vidare borde ju den lilla skolan sakna även sjukhus, polis och kultur utbud.

Svar på tråden Internatskola i gymnasiet