Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Oculis caeruleis

Limerence

För några år sedan drabbades jag hårt av detta: att vid första ögonkastet känna en magnetisk dragningskraft till en person som man inte ens känner. Personer som har upplevt detta vet vad jag menar. Jag pratar inte om vanlig förälskelse utan ?Limerence ? : att längtan till en annan person är så stark att du börjar tro att du håller på att bli galen.

Någon som har upplevt detta?
    Jag har fått utbilda mig i ämnet då jag hade aldrig hört talas om det innan jag själv blev drabbad. 
    Varför pratas det knappt om detta i Sverige: i USA finns det flera forum som sprider kunskap och erbjuder hjälp? 

• Svar på tråden Limerence
  • Anonym (Kanske)

Det är alltså någon typ av psykos man hamnar i? 

• Anonym (KD)
    Anonym (noxx) skrev 2024-02-14 09:28:43 följande:
    Intressant, är du intagen genom LPT (psykiatrisk tvångsvård)? 
    Nej! Blev falskt anklagad för ett brott. Men jag ser något positivt i det. Nu kommer hon förstå hur mycket jag älskar henne och att vi ska bli ett par.
  • Anonym (noxx)
    Anonym (KD) skrev 2024-02-14 16:05:44 följande:
    Nej! Blev falskt anklagad för ett brott. Men jag ser något positivt i det. Nu kommer hon förstå hur mycket jag älskar henne och att vi ska bli ett par.
    Så du säger att du har blivit fälld för något som du anser att du är oskyldig till, men som du nu likväl avtjänar ett fängelsestraff för. Och nu hoppas du att du efter att ha avtjänat ditt straff ska kunna övertala henne att ni ska vara ett par? Är det korrekt uppfattat? Har du en verkställighetsplan som innefattar detta? 
  • Anonym (Sofie)

Låter som något en stalker skulle använda. Typ hitta på ett ämne för att justifiera sina tankar än o inse vad den egentligen gör

• Anonym (KD)
    Anonym (noxx) skrev 2024-02-14 16:25:38 följande:
    Så du säger att du har blivit fälld för något som du anser att du är oskyldig till, men som du nu likväl avtjänar ett fängelsestraff för. Och nu hoppas du att du efter att ha avtjänat ditt straff ska kunna övertala henne att ni ska vara ett par? Är det korrekt uppfattat? Har du en verkställighetsplan som innefattar detta? 
    Vår magnetiska dragningskraft är så stor så att det inte går att stoppa!
  • Anonym (Coca)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-02-14 15:54:46 följande:

Det är alltså någon typ av psykos man hamnar i? 

Tvångstankar snarare, behandlas med KBT. 
  • Anonym (Blä)
    Anonym (KD) skrev 2024-02-14 16:42:47 följande:
    Nu har du gått för långt, Kaffedraken. Anmäler varenda sjukt inlägg du skriver i denna tråd
  • Anonym (noxx)
    Anonym (KD) skrev 2024-02-14 16:42:47 följande:
    Har du varit eller är du diagnosticerad med schizofreni?
  • Anonym (KD)
    Anonym (Blä) skrev 2024-02-14 16:51:25 följande:
    Nu har du gått för långt, Kaffedraken. Anmäler varenda sjukt inlägg du skriver i denna tråd
    Det är precis det här Limerence handlar om. Inte något prositivt utan något som lätt helt kan spåra ut och bli väldigt obehagligt. Som inte bara drabbar en själv utan famförallt den som blir utsatt.

Att försöka förhärliga det och göra det till något acceptabelt är helt vansinigt!
  • Tink
    Anonym (noxx) skrev 2024-02-14 17:00:51 följande:
    Har du varit eller är du diagnosticerad med schizofreni?
    Haha, han vill nog bara demonstrera med ett praktiskt exempel hur limerens artar sig för utomstående.
  • Oculis caeruleis
    noxx: enligt psykologer så är limerence en form av förälskelse där attraktion är också en del av det: skillnad här är att själva känslan är hundra gånger starkare. Vidare tror man att endast 5 procent av befolkningen upplever detta. 
  • Anonym (Sofie)

Så det är någon extrem besatthet några få människor i världen får?

• Anonym (Sofie)
    1. Beroende av någon = Man hänger upp sitt liv på en annan. 
    2. Besatt av någon = Man tar reda på allt om den andras liv. 
    Båda två är lika dumt, mot sig själv. Att hänga upp sig på någon annan, och inte kunna göra saker fullt ut(lyckligt) för att en andra part inte är närvarande är inte sunt. På samma sätt om ens planerande hela tiden går ut på att anpassa sig efter den andra. 
    Besatt är väl snäppet värre eftersom tid man kunde lagt på att göra något annat går ut på att ta reda på var den personen är, vad den gör, vem den pratar med... 

Är det som de här? Eller är det någon värre typ av besatthet?
  • Anonym (ds)
    Oculis caeruleis skrev 2024-02-13 21:19:38 följande:
    Limerence

För några år sedan drabbades jag hårt av detta: att vid första ögonkastet känna en magnetisk dragningskraft till en person som man inte ens känner. Personer som har upplevt detta vet vad jag menar. Jag pratar inte om vanlig förälskelse utan ?Limerence ? : att längtan till en annan person är så stark att du börjar tro att du håller på att bli galen.

Någon som har upplevt detta?
    Jag har fått utbilda mig i ämnet då jag hade aldrig hört talas om det innan jag själv blev drabbad. 
    Varför pratas det knappt om detta i Sverige: i USA finns det flera forum som sprider kunskap och erbjuder hjälp? 

Så det har varit så här för dig i flera år då?
    Du är förälskad/besatt men vill inte vara det. 
    Har du pratat med en psykolog? 
  • Anonym (G)

Har varit med om det fast vet inte om det räknas då vi hade en sexuell relation. Vi blev iaf båda besatta av varandra och sexet. Hans doft, hur han såg ut, hur han var, allt med honom. Tolkade det då som väldigt stark attraktion och djup kärlek men vet jag fick upp ts term när jag googlade det. 

Såhär i efterhand när jag är förbi det inser jag att det förbjudna i relationen troligtvis bidrog till denna känsla.

• Anonym (XXX)

Det du beskriver är att starkt svärmeri. Varför hitta på en ny term?

Svar på tråden Limerence