Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Vi kan inte trösta vår 8-åring

Vi har lite samma problem. vi tog professionell hjälp i frågan och fick en helt annan syn på känslorna hon upplever. Som vuxen är man så inställd På att trösta, man vill få det onda att försvinna. Men att uppmuntra barnet att känna sina känslor och bekräfta att man FÅR vara ledsen. Man får gråta utan någon som helst orsak, då vände det. Om än lite. Man får vara ledsen när kompisar inte är schyssta, man får vara ledsen när teckningen blir fel, man får också vara ledsen för sånt man inte förstår sig på. Att vara ledsen är lika viktig del av utvecklingen som att vara glad. Vi är glada när saker går bra, ledsna när de blir fel. Som vuxen lär man sig reglera sina känslor, man kanske anpassar sig till situationen, drar jämförelser med andra, vet att man inte borde gråta fast det gjorde helt stört ont att ramla på isen. Barn har inte den förmågan och ska inte ha. Genom att låta henne vara ledsen godkänner ni en öppen och mer tillåten miljö. 

Sen finns ju ett problem som inte fanns hos oss och det är ju att hon blir ledsen för att ingen KAN trösta henne. Den är klurigare. Hon söker en tröst som hon inte kan hitta hos någon annan. Kanske behöver hon förstå att man inte alltid behöver bli glad direkt när man är ledsen och att ledsamhet i sig inte är farligt? 

Jag hoppas jag inte lät allt för virrig. All lycka till 

• Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 10:12:49 följande:

Tack för alla kloka svar!
    Hon är besviken på att vi inte kan trösta. Vi brukar fråga hur hon vill bli tröstad. Då skriker hon att det vet hon inte, men att vi som är hennes föräldrar borde veta. Kompisar har provat att försöka ge henne en kram men det vill hon inte för att det hjälper inte säger hon.

Det hon oftast är ledsen är över när det inte fungerat med kompisar.
    Hon beter sig som om hon vill vara ifred, men gör man det så blir hon ännu mer ledsen och säger att vi inte bryr oss om henne

Som barn tar man föregivet att andra har svaren man själv inte har. Vi föräldrar är ju barnens trygghet, och då är det klart hon blir besviken när er tröst inte hjälper. Ni får nog förklara lite att tröst inte kan ta bort själva problemet. Utan problemet måste hon (med hjälp av er vuxna) klura ut när hon lugnat kroppen. 

kan du ge något exempel på det hon blir ledsen för när det kommer till vännerna?

• Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 10:25:48 följande:

Tror tyvärr hon har en del ångest

Ångest i sig är inte farligt, men det är väldigt jobbigt och svårt när det infinner sig. Kan skolkurator vara till hjälp här? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 10:57:49 följande:
    Problemet är att du är handfallen och gett upp redan när du skriver saker så som, "jag vet inte", "det fungerar inte", "vi kan inte", "vi klarar inte av det".

Ja men dåså, då kanske det är upp till en 8 åring att bestämma vad ni ska göra i ert hem? 

Det är inte särskilt svårt att veta vad en 8 åring kan behöva om man tänker att man har varit där en gång i tiden själv. 

Vad som är svårare är att få en vuxen människa att förändras om den utgår från att den klarar inget. 

Svårt att veta hur jag ska nå ut till dig och få det att fungera, om allt du kommer svara är att du har försökt men det funkar inte. 

Men vilka onödiga påhopp. Va fan? bitter!

som förälder gör man oftast sitt absolut yttersta Och att söka råd och vägledning från andra föräldrar är ett steg mot att kanske få en klarare bild i hur man ska hantera sitt barns känslor. 

Ingenstans skriver TS att hon sitter och säger till sitt barn att hon inte vet vad hon ska göra eller lämnar ansvaret på barnet. Du som verkar så allvetande och klok borde väl förstå att det är endast genom att fråga saker som vi kan lära oss nya infallsvinklar. Kanske modellinlärning Eller imitationsinlärning inom psykologin är något du bör plugga på om. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:26:41 följande:
    Jo, det gör han visst det. 

När han sitter och säger åt en 8 åring att hjälpa honom lösa problemet för att hon vet bättre.

"Du som verkar så allvetande och klok".. Här tror jag problemet är och varför du brusar upp dig såhär i ditt inlägg. Du blev tjurig på mig för att du tycker att jag låter allvetande?

Jag är långt ifrån allvetande... Jag med min ADHD har bara djup insikt i hur tjejen känner... 

Och det skulle vara en mardröm för mig med två föräldrar som båda sitter och säger att dom vet inget. Jag precis som andra människor kan få behöva höra att jag är omtyckt och att man sätter vissa regler.

Att man kanske inte bara lyssnar på orden som kommer ur munnen utan att någon hör vad man faktiskt säger. 

Istället för att TS säger "Men jag och mamma tycker ju att du är världsbäst!" så sätter dom sig och frågar vad dom ska göra åt problemet?
    Klart som fan en 8 åring svarar att hon inte vet det?

Visste du som en 8 åring hur du skulle styra och förklara sånt för din förälder?
    det är bara du som brusar upp dig. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:35:13 följande:

Läs på om projicering, för det var du som brusa upp dig, eller är du bara bitter?

Jag vet vad det är. Jag studerar psykologi och de olika försvarsmekanismerna. Det är fortfarande bara du som brusar upp dig och känner behovet av att förklara din ståndpunkt. Att jag skrev va fan och bitter är inga projiceringar. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ck) skrev 2024-02-15 11:39:32 följande:
    Har du bråkat klart eller? Du är tjurig för att du tycker att jag låter allvetande.. Medans jag bara sitter här och uttrycker mig.
    👍🏼
  • Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 11:58:34 följande:

Hon vägrar prata med kuratorn 

Hm så knepigt :/.. vet ni varför? Har inte hunnit läsa alla svar. Kanske har du redan besvarat frågan innan. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2024-02-15 12:31:05 följande:

Det är oftast att de har bråkat eller att hon känner sig utanför. Eller om hennes vän vill gå hem när de leker.

Om det relativt ofta handlar om just hur andra människor (kompisar) beter sig kan ett tips vara att lära henne olika perspektiv. Så gjorde vi när det kom till just vänner. 

tex

Lisa vill gå hem under leken men säger inte varför. din dotter tror direkt att det handlar om henne. Hon är tråkig eller en dålig vän. 

* kanske Lisa mår dåligt?
    * kanske finns något extra kul som väntar hemma? 
    * kanske är hon trött men inte vågar säga något? 
    * kanske ville Lisa egentligen bara vila efter skolan? 
    * kanske håller Lisa på att bli sjuk? 

vi hade en sån här liknande situation här hemma där dottern prompt ville bjuda hem en specifik vän. Dom leker ofta hemma hos varandra, men den här gången undvek vännen hela tiden inbjudan. Min dotter blev väldigt ledsen och började fråga kompisen varje dag under en veckas tid. Vi pratade perspektiv. 

* kompisen kanske ville vara hemma med sin nya katt?
    * kompisen kanske har fått tillsägelse att vara hemma och inte gå iväg till vänner den här veckan? 
    * kompisen kanske inte vågade säga nej och därför inte svarade. 
    * Kompisen kanske har mycket annat att göra i veckan. 

sen frågade jag henne hur hon själv gör när hon får frågan att leka, även om hon inte vill. Hon svarade att hon kommer med ursäkter. Där klarnade det lite för henne. 

såna här samtal får man såklart ha när barnet inte är i affekt, arg eller ledsen. Då är det lättare att förstå. 

Svar på tråden Vi kan inte trösta vår 8-åring