Tack för att du delar med dig!
Vi gör mycket av detta redan, hon gillar att ut och gå, åka till badhuset. Hon är oftast glad då. Hon kan säga i förbi farten att hon inte har så många vänner. Hon går på en liten skola, så hon har inte så många att välja bland. Hon väljer oftast att leka med de som är yngre för hon gillar for att leka lekar vilket många i hennes klass inte längre gör
Anonym (Melinda) skrev 2024-02-15 19:34:37 följande:
Min dotter hade det knepigt en tid med vänner och mådde dåligt av det,inte så att hon direkt grät öppet utan blev mer inåtvänd och ja,det utlöste en ångest hos henne.
Det viktigaste i min roll som mamma var att finnas nära och bekräfta hennes känslor och berätta om jag kunde göra något.
Ville hon inte prata så fanns jag bara i närheten.
Det gjorde RIKTIGT ont att inte kunna ta bort det onda men jag fick helt enkelt bara stålsätta mig i hennes närhet och jobba på mig själv att vara stabil i rösten och vara den starka att hålla i handen när åskan går.
Vi tog också dagliga långa promenader ute med olika mål. Tex köpa mat och äta ute vid någon park eller strand,ibland kanske bara handla något i affären.
Det jag märkte var att min dotter började att öppna sig mer och mer för mig och började att släppa in mig i hennes liv och tankar och vi fick till mycket fina samtal.
Än idag har vi våra bästa samtal ( jag lyssnar mest) när vi är på tu man hand på promenader i närmiljön eller på stan.
Som många redan har nämt här är självkänsla så viktigt, försök att stärka erat barn genom att ge henne mer delaktighet och inflytande i vardagliga ting så hon känner att hennes insats duger, kan tex vara att baka, bestämma vilken middag och vara med att laga den.
Välja inköp av kläder och annat om ni inte redan låter henne höra det. Låt henne känna att hon kan stå på sina egna ben och är kapabel till strategier som känns bra för henne.
Många gånger blir vi vuxna så ledsna över att våra barn mår dåligt att vi bara vill Linda in dem i bomull, det ger bara många gånger mer motsatt effekt och de tränas inte i att hitta dina egna strategier.
Att ställa krav är inte farligt, ibland behöver man bara fortsätta livet trots sorg men självklart tala om att man finns i närheten och att vill barnet ha hjälp med något är det bara att säga till.
Lite tips hur jag tacklade en svår tid här.
Nu har det gått 5 år sedan detta hände oss och mitt barn har lärt sig att be om hjälp men löser nu sina problem på egen hand. Talar om för mig att låta henne lösa olika problem på egen hand, för hon KAN det.