• Anonym (S)

Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?

Jag är kvinna. Jag har varit i en mångårig relation med en man som, trots många försök från min sida att lösa det som inte fungerade i relationen, visade sig vara rätt mycket av ett rövhål. Innan dess dejtade jag män som var ännu värre. Är nu ganska less på cis-män (nej, jag vill inte ha svar här som ska försöka övertyga mig om att det även finns bra sådana).

Har vetat sedan tonåren att jag även tänder på tjejer, men har aldrig varit i en relation med eller haft sex med en person som inte är cis-man. Nu har jag dock min chans. Men jag har ju noll erfarenhet. Var hittar man andra singeltjejer (eller vettiga transmän) som också söker en relation? Eftersom det aldrig blev av att jag dejtade tjejer när jag var ung och eftersom jag haft få icke-straighta vänner har jag inte haft så mycket kontakt med hbtqia+ -världen, mer än att beundra den på avstånd. Jag vet inte hur det funkar. Och hur ska jag som 30+ lära mig att bli bra på att ha sex med tjejer utan att totalt göra bort mig? Och tänk om jag ger mig in i det för att sedan komma på att jag ändå vill vara i en relation med en man? Är jag eäen svikare då?

• Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?
  • Anonym (S)

*en svikare

• Anonym (Kram)

Nu har jag aldrig varit intresserad av annat än män, men tänker att det nog inte behöver vara så kompicerat. Gå med i en dejtingapp där du kan ställa in vad för kön eller läggning du vill dejta och prova dig fram. Gällande sex så tror jag nog du löser det, du är ju kvinna själv så prova dig fram med sånt du vet att du gillar att få.
    bara för att du skulle dejta en kvinna en eller två gånger så betyder det inte att du "bytt sida" gör alltid. Alla behöver inte ha en bokstav eller beskrivning på deras sexualitet och sånt kan givetvis förändras över tiden.

• Anonym (Det är svårare)

Om du är van vid män och internetdejting kommer du uppleva att det är svårare. Tjejer svarar alltid med oneliners eller ett par smileys och förväntar sig att du skall hålla hela konversationen i text när man nätdejtar. Hur tjejer som gillar tjejer ens träffar varandra via nätdejting fattar jag inte. 

Hur f-n står karlar ut med det där? Det är inte kul att vara lesbisk.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Det är svårare) skrev 2024-02-16 07:13:11 följande:

Om du är van vid män och internetdejting kommer du uppleva att det är svårare. Tjejer svarar alltid med oneliners eller ett par smileys och förväntar sig att du skall hålla hela konversationen i text när man nätdejtar. Hur tjejer som gillar tjejer ens träffar varandra via nätdejting fattar jag inte. 

Enligt mina vänner på "den sidan" vimlar det av rövhål även bland lesbiska och transpersoner. Dejting är inte lättare för att tjej gillar tjejer.
    Mitt förslag är att dejta förutsättningslöst, inte räkna bort män utan se till personen istället för kön eller hudfärg.
  • Anonym (därför)
    Anonym (Det är svårare) skrev 2024-02-16 07:13:11 följande:

Hur de står ut?

Rätt många gör ju inte det utan lägger ner och förblir ensamma istället, inte värt besväret typ.

Andra står ut för att de inte ha något annat val om de inte vill runka resten av sitt liv.
  • Tukt

Jag förstår nog inte riktigt din fråga. Du vill inte dejta cis-män, och lösningen på det är kvinnor och transar.
    Det är såklart inget problem att ha sex eller relationer med dessa. Men du får det att låta som att alla män är cis-män. Och det är de ju inte.
    Begreppet "cis" handlar ju om att följa könsnormer. Och det är rätt gott om kvinnor och män som inte gör det, utan att de blir homo eller bisexuella, alternativt ts.

• Anonym (H)
    Tukt skrev 2024-02-16 10:44:01 följande:

Begreppet "cis" handlar ju om att följa könsnormer. .

Nej, begreppen cis- och trans- handlar om könsidentitet. Det är något som sitter mycket djupare inom en än samhällets könsnormer.

En person är inte trans bara för att den utmanar könsnormer. En person är trans när den identifierar sig som ett kön som inte matchar det den hade mellan benen när den föddes.
  • Tukt
    Anonym (H) skrev 2024-02-16 11:37:06 följande:
    Nej, begreppen cis- och trans- handlar om könsidentitet. Det är något som sitter mycket djupare inom en än samhällets könsnormer.

En person är inte trans bara för att den utmanar könsnormer. En person är trans när den identifierar sig som ett kön som inte matchar det den hade mellan benen när den föddes.
    Jag utgår ungefär utifrån det Wiki skriver. I min värld är inte en trans motsatsen till en cis-man. Då finns det ju redan ett begrepp, och det är just trans.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cisperson
  • Anonym (därför)

Fast å andra sidan om det råder total förvirring kring kön så är det kanske inte så konstigt om dejting oxå blir megakomplicerat?

• Anonym (S)
    Anonym (Malin) skrev 2024-02-16 09:59:50 följande:
    Enligt mina vänner på "den sidan" vimlar det av rövhål även bland lesbiska och transpersoner. Dejting är inte lättare för att tjej gillar tjejer.
    Mitt förslag är att dejta förutsättningslöst, inte räkna bort män utan se till personen istället för kön eller hudfärg.
    Det är klart det finns icke-cis-män också som är rövhål. Men det vore skönt med en annan slags rövhål för omväxlings skull. Och jag vill ha testat vad min attraktion till kvinnor betyder någon gång under livet.
Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?