• Anonym (S)

Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?

Jag är kvinna. Jag har varit i en mångårig relation med en man som, trots många försök från min sida att lösa det som inte fungerade i relationen, visade sig vara rätt mycket av ett rövhål. Innan dess dejtade jag män som var ännu värre. Är nu ganska less på cis-män (nej, jag vill inte ha svar här som ska försöka övertyga mig om att det även finns bra sådana).

Har vetat sedan tonåren att jag även tänder på tjejer, men har aldrig varit i en relation med eller haft sex med en person som inte är cis-man. Nu har jag dock min chans. Men jag har ju noll erfarenhet. Var hittar man andra singeltjejer (eller vettiga transmän) som också söker en relation? Eftersom det aldrig blev av att jag dejtade tjejer när jag var ung och eftersom jag haft få icke-straighta vänner har jag inte haft så mycket kontakt med hbtqia+ -världen, mer än att beundra den på avstånd. Jag vet inte hur det funkar. Och hur ska jag som 30+ lära mig att bli bra på att ha sex med tjejer utan att totalt göra bort mig? Och tänk om jag ger mig in i det för att sedan komma på att jag ändå vill vara i en relation med en man? Är jag eäen svikare då?

• Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?
  • Anonym (därför)
    Anonym (S) skrev 2024-02-16 13:03:49 följande:
    Det är klart det finns icke-cis-män också som är rövhål. Men det vore skönt med en annan slags rövhål för omväxlings skull. Och jag vill ha testat vad min attraktion till kvinnor betyder någon gång under livet.
    Ta det inte på fel sätt nu men oavsett vad man tycker om könsnormer så är det CIS som är den rådande normen för den absoluta majoriteten och allt annat är undantag och som alltid med undantag så får man räkna med att det förmodligen kommer bli svårare att träffa någon man synkar med för urvalet är begränsat.

Men precis som du skriver så är det väl inte fel och testa sig fram och se vad man trivs bäst med och vad som ger bäst resultat.
  • Anonym (Cis-mannen)

Alla CIS-män pustade ut . Vi vill inte ha med dig att göra heller. Vi är så satans less på alla förvirrade tjejer som slänger med alla dessa hittepå-termer. 

• Anonym (S)
    Anonym (Cis-mannen) skrev 2024-02-17 21:34:59 följande:

Alla CIS-män pustade ut . Vi vill inte ha med dig att göra heller. Vi är så satans less på alla förvirrade tjejer som slänger med alla dessa hittepå-termer. 

Oj vad kränkt. "Hittepå-termer", lol. 
  • Tom Araya

Jag tror du problematiserar i onödan.

Dejta kvinnor på samma sätt som du dejtar män, de finns på samma ställen, på nätet och i det verkliga livet. Var öppen med att du är oerfaren, ingen kommer att döma ut dig för det. Du kommer att bemötas med tålamod att lära dig och erfarna kvinnor kommer att dela med sig.
    Ingen kommer att se dig som svikare om du kommer på att du vill ha en man senare. Du kan växla i olika perioder eller t.o.m. samtidigt leva i en öppen relation med båda könen representerade.

• Anonym (därför)
    Anonym (S) skrev 2024-02-19 17:04:51 följande:
    Oj vad kränkt. "Hittepå-termer", lol. 
    Hittepå-termer är ju helt rätt ord för det eftersom det kommer från genus"vetenskap" som inte är något annat än ren flum och hittepå.

Jag menar bara för att nån tyckte det var en jättefiffig idé hittat på ett gäng flumteorier som man sen kallade för "vetenskap" för att få det att låta som vetenskapligt baserad fakta istället för vad det verkligen är, ideologi. Så betyder ju inte det att alla termer man hittar på inom denna hittepå "vetenskap" inte är hittepå. Allt som kommer ur en hittepå "vetenskap" är ju givetvis oxå hittepå.

Och ja begreppet CISperson är ju så flummigt och förvirrat det kan bli.

sv.wikipedia.org/wiki/Cisperson

En cisperson[1][2][3] är motsatsen till en transperson, och således en person som är i samklang med sin kulturs könsnormer.[4] Det är med andra ord en person vars biologiska kön överensstämmer med dess juridiskasociala och självidentifierade kön. Det biologiska, juridiska, sociala och kulturella könet, könsuttrycket[5][6] och könsidentiteten hos cispersoner pekar (och uppfattas av andra peka) entydigt åt ett håll. Man kan fortfarande vara en cisperson även om man har provat olika könsroller eller tycks likna det motsatta könet, eftersom normen för vad som är ett accepterat agerande och/eller utseende inom en kvinnlig eller manlig könsroll kan ge utrymme för visst experimenterande utan att personen tydligt uppfattas avvika från denna norm.

Ett exempel på en cisperson kan vara en person som känner sig som och definierar sig som kvinna, ses av andra personer som kvinna, är uppfostrad som kvinna, är född med xx-kromosomer och vulva, är registrerad som kvinna i myndigheternas register,[7] och beter sig i stort sett utefter en kvinnlig könsroll.

• Hjelm

Alltså, det finns ju hur många dejtingsidor som helst, och träffpunkter specifikt för HBTQ-personer. Hur kan det vara ett problem? Vi lever inte på 1800-talet.

• Anonym (Cis-mannen)

"Genusvetenskap" är lika relevant för vetenskapen som luftgitarren är för musiken. 

• Anonym (Erfaren_man)

Varför använder du begreppet CIS-män? En man är en man, helt enkelt. 

En kvinna som klär ut sig som man och låtsas vara man, är naturligtvis ingen man för det. Lika lite som jag själv kan bli en 10årig flicka bara genom att känna mig som det, och klä mig i prinsessklänning. Man är det man är, helt enkelt. 

Så att kalla män för CIS-män är helt onödigt, och bara väldigt bajsnödigt. 

• Anonym (Violen)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-02-20 12:37:51 följande:

Varför använder du begreppet CIS-män? En man är en man, helt enkelt. 

En kvinna som klär ut sig som man och låtsas vara man, är naturligtvis ingen man för det. Lika lite som jag själv kan bli en 10årig flicka bara genom att känna mig som det, och klä mig i prinsessklänning. Man är det man är, helt enkelt. 

Så att kalla män för CIS-män är helt onödigt, och bara väldigt bajsnödigt. 

Du har så rätt.

Det är faktiskt så simpelt att en person med XX-kromosomuppsättning är en kvinna, och en person med XY-uppsättning är en man.

Kan du få livmoderhalscancer är du kvinna. Kan du få testikelcancer är du man.

Alla människor har samma människovärde oavsett kön. Jag har absolut inga problem med att en man hellre skulle vilja vara kvinna, klä sig i kvinnokläder etc. Blir han lyckligare av det, så gör det! Men det gör honom inte till kvinna, och det är fel att män som låtsas att de är kvinnor gör det på bekostnad av faktiska kvinnors rättigheter.

Att t.ex. personer som är biologiska män tillåts tävla i damidrott är vansinne. Ska kvinnor snart inte kunna tävla i idrott, eftersom alla deras tävlingar vinns av män som leker kvinnor?

Att det finns människor som känner att de vill byta kön för att må bra är bara ett sorgligt tecken på att världen ännu är så ojämställd. Det borde vara självklart att du kan ha vilka intressen eller egenskaper som helst OCH samtidigt vara trygg i din könstillhörighet.
  • Anonym (därför)
    Anonym (Violen) skrev 2024-02-20 12:51:43 följande:
    Du har så rätt.

Det är faktiskt så simpelt att en person med XX-kromosomuppsättning är en kvinna, och en person med XY-uppsättning är en man.

Kan du få livmoderhalscancer är du kvinna. Kan du få testikelcancer är du man.

Alla människor har samma människovärde oavsett kön. Jag har absolut inga problem med att en man hellre skulle vilja vara kvinna, klä sig i kvinnokläder etc. Blir han lyckligare av det, så gör det! Men det gör honom inte till kvinna, och det är fel att män som låtsas att de är kvinnor gör det på bekostnad av faktiska kvinnors rättigheter.

Att t.ex. personer som är biologiska män tillåts tävla i damidrott är vansinne. Ska kvinnor snart inte kunna tävla i idrott, eftersom alla deras tävlingar vinns av män som leker kvinnor?

Att det finns människor som känner att de vill byta kön för att må bra är bara ett sorgligt tecken på att världen ännu är så ojämställd. Det borde vara självklart att du kan ha vilka intressen eller egenskaper som helst OCH samtidigt vara trygg i din könstillhörighet.
    Håller med, hela den här woke hystering med att alla ska vika sig baklänges för att inte göra lättkränkta människor ledsna är så jäkla korkat så det är inte sant. Känns som att det vore bättre att lägga den tiden och energin på att bota lättkränkthet än på att trippa på tå för att göra lättkränkta människor glada.

Jag menar, du får känna dig som vem/vad du vill, klä dig hur du vill, ligga med vem du vill det är upp till dig och du är lika mycket värd som alla andra... men snälla snälla ge fan i att tro att hela världen ska dansa efter dig och vad du vill eller att det ger dig någon slags särställning eller privilegier eller gör dig till ett offer som alla ska dalta med.

Jag tror att väldigt många helt enkelt är jävligt bortskämda idag, har blivit curlade hela sitt liv som små och hela tiden varit centrum universum att de sen har jäkligt svårt att acceptera att hela världen inte vill anpassa sig efter dem och känner sig kränkta när det inte bli så.
Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?