• Anonym (S)

Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?

Jag är kvinna. Jag har varit i en mångårig relation med en man som, trots många försök från min sida att lösa det som inte fungerade i relationen, visade sig vara rätt mycket av ett rövhål. Innan dess dejtade jag män som var ännu värre. Är nu ganska less på cis-män (nej, jag vill inte ha svar här som ska försöka övertyga mig om att det även finns bra sådana).

Har vetat sedan tonåren att jag även tänder på tjejer, men har aldrig varit i en relation med eller haft sex med en person som inte är cis-man. Nu har jag dock min chans. Men jag har ju noll erfarenhet. Var hittar man andra singeltjejer (eller vettiga transmän) som också söker en relation? Eftersom det aldrig blev av att jag dejtade tjejer när jag var ung och eftersom jag haft få icke-straighta vänner har jag inte haft så mycket kontakt med hbtqia+ -världen, mer än att beundra den på avstånd. Jag vet inte hur det funkar. Och hur ska jag som 30+ lära mig att bli bra på att ha sex med tjejer utan att totalt göra bort mig? Och tänk om jag ger mig in i det för att sedan komma på att jag ändå vill vara i en relation med en man? Är jag eäen svikare då?

• Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?
  • Anonym (S)

Sluta kapa min tråd med skitinlägg. Jag har inte någonstans efterfrågat just din åsikt om begreppen cis eller trans. 

• Anonym (S)
    Hjelm skrev 2024-02-19 17:38:38 följande:

Alltså, det finns ju hur många dejtingsidor som helst, och träffpunkter specifikt för HBTQ-personer. Hur kan det vara ett problem? Vi lever inte på 1800-talet.

Vill du ge exempel på dejtingsidor och träffpunkter för specifikt hbtqia+ -personer? Det är just det jag efterfrågar, eftersom jag inte har någon erfarenhet. Jag har aldrig träffat män heller via dejtingsidor, eftersom de dök upp medan jag var i långvarigt förhållande.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Det är svårare) skrev 2024-02-16 07:13:11 följande:

Om du är van vid män och internetdejting kommer du uppleva att det är svårare. Tjejer svarar alltid med oneliners eller ett par smileys och förväntar sig att du skall hålla hela konversationen i text när man nätdejtar. Hur tjejer som gillar tjejer ens träffar varandra via nätdejting fattar jag inte. 

Hur f-n står karlar ut med det där? Det är inte kul att vara lesbisk.

Det är extremt mkt enklare att hitta män ja, men det har funkat bra för mig att dejta kvinnor. Mkt färre antal men högre kvalitet imo. Kvinnor är mkt bättre på flirt, det är subtilt och sexigt.

Aha, det där med oneliners känner jag inte igen. Eller, dom som förväntar sig att jag ska jaga dom sållar jag bort. 
  • Anonym (Bitjejen)

Om man ska prata dejtappar så är Her bra för mer seriöst dejtande men Tinder funkar fint med. Tinder har mkt mer "par som söker unicorn" och nyfikna kvinnor i raffset utan ansikte med på bild men även vettiga kvinnor.

Det är bara att pröva, något av det bästa jag gjort :)

• Anonym (W)
    Tukt skrev 2024-02-16 11:58:56 följande:
    Jag utgår ungefär utifrån det Wiki skriver. I min värld är inte en trans motsatsen till en cis-man. Då finns det ju redan ett begrepp, och det är just trans.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cisperson
    Wiki skriver att en cisperson är motsatsen till en transperson. Men du menar att trans INTE är motsatsen till cis? Utan det är trans? Du får ursäkta, men det där får jag inte alls ihop. Skrev du fel?

Cis och trans handlar om könsidentitet. En cisperson identifierar sig som det kön som är hens biologiska. Att följa könsormer, som du påstod tidigare var definitionen på cis, finns det inget ord för, så vitt jag vet. Däremot finns det ett ord för att INTE följa könsnormer och det är queer. Kan det vara så att du blandade ihop trans med queer?
  • Tukt
    Anonym (W) skrev 2024-02-25 13:49:27 följande:
    Wiki skriver att en cisperson är motsatsen till en transperson. Men du menar att trans INTE är motsatsen till cis? Utan det är trans? Du får ursäkta, men det där får jag inte alls ihop. Skrev du fel?

Cis och trans handlar om könsidentitet. En cisperson identifierar sig som det kön som är hens biologiska. Att följa könsormer, som du påstod tidigare var definitionen på cis, finns det inget ord för, så vitt jag vet. Däremot finns det ett ord för att INTE följa könsnormer och det är queer. Kan det vara så att du blandade ihop trans med queer?
    Det här blev jätterörigt. Ett två veckor gammalt inlägg där jag påstås mena saker som jag inte menar... eller. Det är rätt svårt att veta...
    Det jag menade från start var det att någon som inte ser sig som CIS, nödvändigtvis måste vara trans.
  • Anonym (W)
    Tukt skrev 2024-02-25 15:24:30 följande:
    Det här blev jätterörigt. Ett två veckor gammalt inlägg där jag påstås mena saker som jag inte menar... eller. Det är rätt svårt att veta...
    Det jag menade från start var det att någon som inte ser sig som CIS, nödvändigtvis måste vara trans.
    Även icke-binära brukar anses falla under benämningen trans, så vad menar du att man kan vara om man är varken cis eller trans?
  • Anonym (Kvinnan)

Känns som att jag bara blir mer och mer konservativ när jag ser sådana här trådar. Kan man inte säga att man är sugen på att dejta en tjej istället för en man? Att benämna någon som en CIS är så jävulistiskt nedvärderande i min värld och för mig kan en man vara såväl ?macho? som feminim, och kvinnor också! Låt män vara män och kvinnor kvinnor med alla dess former och egenskaper. Det finns gott om r*vhål i båda lägren, har inget att göra med om man är man eller inte. Suck. Kvinnor som dig får mig att springa fort åt andra hållet.

• Tukt
    Anonym (W) skrev 2024-02-25 15:40:56 följande:
    Även icke-binära brukar anses falla under benämningen trans, så vad menar du att man kan vara om man är varken cis eller trans?
    Det är enklare om du säger var du vill komma med resonemanget, i stället för att försöka ifrågasätta mig.
  • Anonym (W)
    Tukt skrev 2024-02-25 16:06:40 följande:
    Det är enklare om du säger var du vill komma med resonemanget, i stället för att försöka ifrågasätta mig.
    Du skrev att man inte nödvändigtvis måste vara cis eller trans. Eller missförstod jag dig igen? Om jag inte missförstod, så undrar jag vad du menar att man kan vara förutom cis eller trans. Det är alltså bara en fråga om vad du menar. Jag försöker inte göra en poäng.
  • Tukt
    Anonym (W) skrev 2024-02-25 16:28:02 följande:
    Du skrev att man inte nödvändigtvis måste vara cis eller trans. Eller missförstod jag dig igen? Om jag inte missförstod, så undrar jag vad du menar att man kan vara förutom cis eller trans. Det är alltså bara en fråga om vad du menar. Jag försöker inte göra en poäng.
    Jag menar att det kan finnas människor som inte passar in i den könsroll samhället placerat dom i. Det kan vara det medfödda könet, men också hur de är och förhåller sig.
  • Anonym (därför)
    Tukt skrev 2024-02-25 16:40:25 följande:
    Jag menar att det kan finnas människor som inte passar in i den könsroll samhället placerat dom i. Det kan vara det medfödda könet, men också hur de är och förhåller sig.
    Ok så det du menar är att man inte ska klassa folk efter deras FAKTISKA kön utan efter vad de känner.. typ om Kalle har skägg och en kuk så ska andra låtsas som att de inte ser det utan försöka gissa vad Kalle KÄNNER sig som? 

Det viktigaste i universum är alltså vad folk känner inte vad folk faktiskt är och hela samhället ska byggas upp efter känsloargument inte faktiska saker? En bil är inte en bil utan kan vara ett flygplan om någon känner så, och då ska vi sluta kalla bilar för bilar för det finns ju faktisk människor som känner att det inte är en bil utan ett flygplan.

Har jag uppfattat dig rätt?
  • Tukt
    Anonym (därför) skrev 2024-02-26 11:19:01 följande:
    Ok så det du menar är att man inte ska klassa folk efter deras FAKTISKA kön utan efter vad de känner.. typ om Kalle har skägg och en kuk så ska andra låtsas som att de inte ser det utan försöka gissa vad Kalle KÄNNER sig som? 

Det viktigaste i universum är alltså vad folk känner inte vad folk faktiskt är och hela samhället ska byggas upp efter känsloargument inte faktiska saker? En bil är inte en bil utan kan vara ett flygplan om någon känner så, och då ska vi sluta kalla bilar för bilar för det finns ju faktisk människor som känner att det inte är en bil utan ett flygplan.

Har jag uppfattat dig rätt?
    Det där får du nog starta en egen tråd för. 
  • Anonym (Micke)

Med tanke på hur du skriver och dina hur du använder begreppet CIS som
    beskrivning på något fult och dåligt så känner jag inte att det är någon
    förlust alls om du går över till tjejsex.
    Lycka till.

• Anonym (därför)
    Tukt skrev 2024-02-26 14:27:30 följande:
    Det där får du nog starta en egen tråd för. 
    Haha, det är ju DU som sitter och "tar upp" det, men när det inte passar dig så hänvisat du till en annan tråd?
  • Tukt

I den mån jag "Tog upp det" så ligger det i linje med trådstarten och inte något allmänt genusresonemang.

• Anonym (därför)
    Tukt skrev 2024-02-26 15:54:28 följande:

I den mån jag "Tog upp det" så ligger det i linje med trådstarten och inte något allmänt genusresonemang.

Ah så det är du som sätter gränserna för vad som är relevant och vad som inte är det... men så bekvämt Drömmer
  • sillson
    Anonym (därför) skrev 2024-02-20 16:23:19 följande:
    Håller med, hela den här woke hystering med att alla ska vika sig baklänges för att inte göra lättkränkta människor ledsna är så jäkla korkat så det är inte sant. Känns som att det vore bättre att lägga den tiden och energin på att bota lättkränkthet än på att trippa på tå för att göra lättkränkta människor glada.

Jag menar, du får känna dig som vem/vad du vill, klä dig hur du vill, ligga med vem du vill det är upp till dig och du är lika mycket värd som alla andra... men snälla snälla ge fan i att tro att hela världen ska dansa efter dig och vad du vill eller att det ger dig någon slags särställning eller privilegier eller gör dig till ett offer som alla ska dalta med.

Jag tror att väldigt många helt enkelt är jävligt bortskämda idag, har blivit curlade hela sitt liv som små och hela tiden varit centrum universum att de sen har jäkligt svårt att acceptera att hela världen inte vill anpassa sig efter dem och känner sig kränkta när det inte bli så.
    Dagens skratt! Du kallar andra för lätträkränkta.själv så OT-bölar du över ett ordval. Snacka om tunnhudad. Du måste ha blivit bra curlad under din uppväxt för att reagera på detta sätt. Hoppas du aldrig stöter på någon riktig motgång i livet. Det skulle du inte klara.
  • Tukt
    Anonym (därför) skrev 2024-02-26 16:10:14 följande:
    Ah så det är du som sätter gränserna för vad som är relevant och vad som inte är det... men så bekvämt Drömmer
    Ja, det är jag som sätter gränserna för om jag vill diskutera. I övrigt försöker jag respektera trådstarten och inte den som vill kapa tråden. I synnerhet inte av rent politiska skäl.
  • Anonym (därför)
    sillson skrev 2024-02-26 16:25:37 följande:
    Dagens skratt! Du kallar andra för lätträkränkta.själv så OT-bölar du över ett ordval. Snacka om tunnhudad. Du måste ha blivit bra curlad under din uppväxt för att reagera på detta sätt. Hoppas du aldrig stöter på någon riktig motgång i livet. Det skulle du inte klara.
    Att påpeka idiotin i att klassa människor efter hittepåord som kommer från en hittepå "vetenskap" är inte att vara lättkränkt det är en självklarhet.

Att de som är blivit frälsta i denna hittepå "vetenskap" inte gillar att den ifrågasätts och reagerar som en 5-åring som precis fått höra att tomten inte finns är iof inte svårt att förstå, det har ju lite med mognadsgrad att göra.

Jag har haft plenty med motgångar i livet som jag klarat utan att slinka in i fantasibubblor och hittepå teorier, jag föredrar att se verkligheten som den är inte som jag skulle vilja att den var. Du borde prova det nån gång, vem vet den kanske får dig att mogna.
Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?