• Anonym (W)

Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?

Tukt skrev 2024-02-16 11:58:56 följande:
    Jag utgår ungefär utifrån det Wiki skriver. I min värld är inte en trans motsatsen till en cis-man. Då finns det ju redan ett begrepp, och det är just trans.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cisperson
    Wiki skriver att en cisperson är motsatsen till en transperson. Men du menar att trans INTE är motsatsen till cis? Utan det är trans? Du får ursäkta, men det där får jag inte alls ihop. Skrev du fel?

Cis och trans handlar om könsidentitet. En cisperson identifierar sig som det kön som är hens biologiska. Att följa könsormer, som du påstod tidigare var definitionen på cis, finns det inget ord för, så vitt jag vet. Däremot finns det ett ord för att INTE följa könsnormer och det är queer. Kan det vara så att du blandade ihop trans med queer?
  • Anonym (W)
    Tukt skrev 2024-02-25 15:24:30 följande:
    Det här blev jätterörigt. Ett två veckor gammalt inlägg där jag påstås mena saker som jag inte menar... eller. Det är rätt svårt att veta...
    Det jag menade från start var det att någon som inte ser sig som CIS, nödvändigtvis måste vara trans.
    Även icke-binära brukar anses falla under benämningen trans, så vad menar du att man kan vara om man är varken cis eller trans?
  • Anonym (W)
    Tukt skrev 2024-02-25 16:06:40 följande:
    Det är enklare om du säger var du vill komma med resonemanget, i stället för att försöka ifrågasätta mig.
    Du skrev att man inte nödvändigtvis måste vara cis eller trans. Eller missförstod jag dig igen? Om jag inte missförstod, så undrar jag vad du menar att man kan vara förutom cis eller trans. Det är alltså bara en fråga om vad du menar. Jag försöker inte göra en poäng.
Svar på tråden Jag vill inte dejta cis-män längre, men hur gör man?