• Anonym (Fluffig)

Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!

Jag är 35 nu. 
    Har i alla år fått höra hur jag 'göder' folk! Alla har skojat om detta i alla år sen jag var nybliven vuxen runt 18-20 års åldern. Och inte förrän sista året har jag faktiskt tagit det på allvar. Tyvärr. 
    Haft 3 längre förhållande i livet, sista är fortfarande pågående och varat i snart 12 år. Alla dem tre killarna har gått upp massor när dem var tillsammans med mig. Vi snackar 20 kg + (ge och ta lite men ungefär) har en syster som bor utomlands och kommer hem någon gång per år och vi åker dit. Och varje gång anklagar hon mig efter vi umgåtts en vecka eller så tillsammans för gått upp typ 10 kg (överdrift säkert men hon går upp mkt). Detta har vänner med sagt om vi åker på semester att dem går upp med mig i deras sällskap. 
    Nu är det så att jag har egna barn som nu varit smala alltid men plötsligt för ett år sen gick mitt barn upp massor i vikt att jag fick faktiskt panik. Vi äter lågkolhydratkost på allt vi kan för jag väger redan för mkt och har barn som behöver hålla en bra balans. Så det är mindre fetter osv. (Väldigt kort förklarat men vi äter vv mat blandat med andra saker för dem andra ) Så dietisten ska hjälpa oss nu med han. 

Men min teori är att dem alla som skojat har menat allvar ! Hur fan kan man missa detta :( 

Men jag tänker min fråga nu: jag har bokat en gastric för jag har kämpat med vikten sen jag var 18. Och pga följdsjukdomar som gör att jag inte går ner i vikt trotts pt och dieter insatta så är den allafall snart. Nu handlar jag ju inte hem för det sköter mannen, jag äter inte mer än shakes och gjort nu en tid, så det innebär att dem äter färre ggr hemma (vilket vi tror är en stor bov med), så nu har familjemedlemmar gått ner i vikt. Så kan min teori stämma att med denna operation kanske jag får koll på normal mat konsumtion och kan hjälpa hela familjen?! Någon som känner igen sig. ?

• Svar på tråden Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!
  • Anonym (H)

Gastric låter lite extremt har du provat semaglutide? 

• Anonym (mamma)

Jag tänker att du säkert har ett stört ätbeteende pga att du själv lider av övervikt. Det är nog det som dina vänner och partners har sett under årens lopp. Och självklart har det förts över till ditt barn. Det är dock inte ditt fel att dina killar har gått upp i vikt så pass mycket som 20 kg, de har ett eget ansvar för sin hälsa. 

Vad bra att du tar tag i det! 

Jag tror det är jättebra att träffa en dietist som kan ge exempel på vanlig mat - behöver inte vara viktväktarkost eller lågkolhydratkost, bara helt vanlig husmanskost i rätt mängd. 

Det är inte bara du som är ansvarig för familjens hälsa, din man är ju också delaktig och ni behöver båda vara på samma sida så att säga för att ni ska lyckas. 

• Anonym (Jenny)

Vad bra att du har kommit till insikt, och vill förändra dig! Starkt gjort! 
    Jag är på andra sidan - har träffat en man som äter alldeles för mycket, vilket gör att jag också (delvis) gör det, och har gått upp i vikt... Jättejobbigt att han inte fattar att hans portionsstorlekar är helt fel...
    Vet du vad du gör fel? Är det för stora/många portioner? För näringstät mat? (tex. för lite grönsaker) För många mål per dag? Många onyttigheter? (glass, chips, kakor) Drycker med kalorier? (juice, mjölk)
    Om du inte vet det kan säkert din man eller syster berätta det, eftersom de har erfarenhet från andra familjer.

• Anonym (M)

Du har ansvar för ditt eget ätande samt barnens. Alls andra har ett eget ansvar för sitt matintag, det är inte ditt ansvar. 

• Anonym (s)

Är det inte väldigt bakvänt att göra en operation när du inte verkar ha ens haft lite koll på kosten innan om detta nu kommer fram?

• EpicF

En operation kommer inte ändra ditt tänk på mat eller ändra portioner etc. 

Du måste redan nu börja ställa om huvudet annars kommer du ha gått upp alla kilogramen igen något år efter operationen. 

• Anonym (Fluffig)
    EpicF skrev 2024-02-16 21:23:54 följande:

En operation kommer inte ändra ditt tänk på mat eller ändra portioner etc. 

Du måste redan nu börja ställa om huvudet annars kommer du ha gått upp alla kilogramen igen något år efter operationen. 

Fast redan nu dessa veckorna har det gett effekt. Så jag tror det. Och iom jag sen jag var 18 har vägt 3 siffrigt och aldrig kommit under trotts massor av olika försök så är detta en bra väg hoppas jag. 
  • Anonym (Fluffig)
    Anonym (s) skrev 2024-02-16 21:15:53 följande:

Är det inte väldigt bakvänt att göra en operation när du inte verkar ha ens haft lite koll på kosten innan om detta nu kommer fram?

Jag har gått på viktväktarna, Itrim etc I långa perioder i mitt liv. Med min man på Itrim och han gick ner trotts han inte höll allt för självdisciplin fanns inte. Jag har gjort mitt strikt och aldrig kommit i mål. Sköldkörteln som är i under produktion... Så kroppen behövs nollställas tror läkarna på. Jag får ju lita på dem. 
  • Anonym (Fluffig)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-02-16 14:47:10 följande:

Vad bra att du har kommit till insikt, och vill förändra dig! Starkt gjort! 
    Jag är på andra sidan - har träffat en man som äter alldeles för mycket, vilket gör att jag också (delvis) gör det, och har gått upp i vikt... Jättejobbigt att han inte fattar att hans portionsstorlekar är helt fel...
    Vet du vad du gör fel? Är det för stora/många portioner? För näringstät mat? (tex. för lite grönsaker) För många mål per dag? Många onyttigheter? (glass, chips, kakor) Drycker med kalorier? (juice, mjölk)
    Om du inte vet det kan säkert din man eller syster berätta det, eftersom de har erfarenhet från andra familjer.

Med min adhd medicin åt jag sista månaderna ibland en gång om dagen, så det är med fel.men vi har ätit för många mål om dagen för många år sen som jag ändrade på. Dricker massor av vatten och jag är vegetarian så lever på mkt grönsaker. Jag har tränat till och från massor så som body combat, CX, joggade hela förra sommaren och el del innpå våren och hösten, 3 ggr i veckan 2.5 km trotts min övervikt och flertalet promenader osv. Ätit låg kalori på allt. Inget socker i läsken. Hatar hämtmat. Chips är min last helt klart. Men en påse i veckan max då snackar vi ändå. Ja det kanske är way to much absolut men det är det. Jag hatar kakor och sött. Och hatar glass. Och äter inte stora portioner för det gnäller alla om som äter med mig. Blir mätt fort och äter långsamt. Så det är väl lite snabbt om hur det sett ut. Så du kanske kan förstå min frustration. 
  • Anonym (Fluffig)
    Anonym (mamma) skrev 2024-02-16 14:24:25 följande:

Jag tänker att du säkert har ett stört ätbeteende pga att du själv lider av övervikt. Det är nog det som dina vänner och partners har sett under årens lopp. Och självklart har det förts över till ditt barn. Det är dock inte ditt fel att dina killar har gått upp i vikt så pass mycket som 20 kg, de har ett eget ansvar för sin hälsa. 

Vad bra att du tar tag i det! 

Jag tror det är jättebra att träffa en dietist som kan ge exempel på vanlig mat - behöver inte vara viktväktarkost eller lågkolhydratkost, bara helt vanlig husmanskost i rätt mängd. 

Det är inte bara du som är ansvarig för familjens hälsa, din man är ju också delaktig och ni behöver båda vara på samma sida så att säga för att ni ska lyckas. 

Ja alltså vi äter ju husmanskost för hatar hämtmat. Absolut händer det att det blir det ibland men inte ofta. Vi äter mkt från en Jenny som gjort om recept för gått ner mkt med dem, så där är många bra nyttiga alternativ vi äter ex pizza deg gjort på youghurt när vi äter pizza. Men vi gör all mat på ex kyckling färs som går då, för det är lägre i det. Fullkornsprodukter, nyckelhålsmärkt osv. Milda mat 4% ist för grädde i maten osv. Men ändå sker inget på vågen. Så jag är tacksam för hjälp av dietister och operationen nu. För kanske kan jag få må bra i kroppen igen. Jag var smal fram tills min 18-19 års dagar.. 
Svar på tråden Dem anklagar mig får deras viktuppgång - så nu kanske det är löst?!