• Anonym (Älskar honom.)

    När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.

    Jag är tillsammans med en man som jag älskar djupt. Vi är särbos och kommer vara i flera år till på grund av barn. Han är mycket fysisk, ger mig ofta kramar och pussar, håller om mig osv. Supermysigt MEN han säger oftast inte vad han känner. På Alla hjärtans dag blev jag lite ledsen eftersom jag fixat en present som var väl genomtänkt som han blev väldigt glad över. Han hade inte köpt något till mig men bjöd på mat vilket jag uppskattade väldigt mycket. Vi pratade en del och jag öppnade mig helt. Jag är både fysisk och verbal, säger ofta hur mycket han betyder för mig, att jag älskar honom osv. Han har ALDRIG sagt att han älskar mig, säger att han inte är uppväxt med att man säger så till varandra. Detta har ju naturligtvis fått mig till att börja tveka på vad han känner för mig. Han försäkrar mig om att jag inte ska tvivla på hans kärlek för mig. Han sa att han vill bli bättre på att uppvakta mig med presenter då och då. Jag tänker att för att hålla igång ett förhållande räcker det inte bara att man kramar och pussar varandra, man måste uppskatta varandra också. Jag tycker det känns så dumt att säga att jag älskar honom när han inte säger något tillbaka. Samtidigt vill jag ju inte hålla tillbaka mina känslor. Hur gör ni som är olika för att hålla er låga vid liv? 
  • Svar på tråden När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.
  • Anonym (samma.)

    Hei.
    Angående att säga att man älskar någån? Jag och min sambo( vi är båda i 40 års åldern) har aldrig sagt med ord att vi älskar varandra. Jag vet att han haft svårt med det innan, och jag bestämde mig för att jag inte kommer pressa honom att uttrycka det i ord. Han visar kärlek med annat.
    Vi har varit ihop i snart tre år, och vi har ett barn.
    Jag tror det helt enkelt är svårt för
    din/
    min man att säga det? Jag säger därför inte det själv. Vi kallar varandra älskling osv. Men ?jag älskar dig? har aldrig
    kommit? Har inte heller hört honom säga det till våran bebis. vi får se hur det går framöver med detta.
    Men tror absolut man kan
    älska utan att verbalt säga det.

  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (samma.) skrev 2024-02-17 10:11:26 följande:

    Hei.
    Angående att säga att man älskar någån? Jag och min sambo( vi är båda i 40 års åldern) har aldrig sagt med ord att vi älskar varandra. Jag vet att han haft svårt med det innan, och jag bestämde mig för att jag inte kommer pressa honom att uttrycka det i ord. Han visar kärlek med annat.
    Vi har varit ihop i snart tre år, och vi har ett barn.
    Jag tror det helt enkelt är svårt för
    din/
    min man att säga det? Jag säger därför inte det själv. Vi kallar varandra älskling osv. Men ?jag älskar dig? har aldrig
    kommit? Har inte heller hört honom säga det till våran bebis. vi får se hur det går framöver med detta.
    Men tror absolut man kan
    älska utan att verbalt säga det.


    Jag vill inte hålla tillbaka mina känslor och den jag är, det känns helt fel att helt anpassa sig till någon annan och bli en annan människa. Däremot har jag sagt att jag aldrig kommer pressa honom till något.
  • Anonym (Sunflower)

    Kärlek har många språk och det finns ju inga regler, så länge båda är nöjda är allt frid och fröjd. Nu verkar ju du TS inte vara helt nöjd. 
    Om din partner har svårt att uttala orden kan ju ett sätt vara att du frågar "Älskar du mig" och han svarar (förhoppningsvis ja). Det kanske räcker för dig?

  • Anonym (Sunflower)
    Anonym (samma.) skrev 2024-02-17 10:11:26 följande:

    Hei.
    Angående att säga att man älskar någån? Jag och min sambo( vi är båda i 40 års åldern) har aldrig sagt med ord att vi älskar varandra. Jag vet att han haft svårt med det innan, och jag bestämde mig för att jag inte kommer pressa honom att uttrycka det i ord. Han visar kärlek med annat.
    Vi har varit ihop i snart tre år, och vi har ett barn.
    Jag tror det helt enkelt är svårt för
    din/
    min man att säga det? Jag säger därför inte det själv. Vi kallar varandra älskling osv. Men ?jag älskar dig? har aldrig
    kommit? Har inte heller hört honom säga det till våran bebis. vi får se hur det går framöver med detta.
    Men tror absolut man kan
    älska utan att verbalt säga det.


    Av nyfikenhet, skulle din man svara om du frågade om han älskar dig?

    Jag tror som du att man kan älska utan att säga det. Det är väl att just de orden har en innebörd som står över gilla, tycka om etc, det finns egentligen inget annat uttryck som är likställt "Jag älskar dig". Tror många känner att den där yttersta dimensionen saknas om man inte säger det. Samma sak att man kan visa det i handling, men många behöver den verbala bekräftelsen.

    Du skriver om ert barn. Jag tror ändå att det är skillnad att få höra jag tycker om dig från sin förälder.

    Jag har ändå lite svårt att förstå att det är så svårt att säga det när det är så man känner. Kanske behöver man lite terapi för att komma över det?
    (I ert fall är det ju iof sig inget problem, men jag tänker med barnen).
  • Anonym (P2)

    Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa att säga ett par ord om vad man känner? "Jag älskar dig", varför är det så svårt att säga? Andra kan inte uttrycka känslor med ord alls, de ger hintar, kroppsspråk och kramar och så men kan inte säga vad de känner. Märkligt det där.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 10:14:18 följande:
    Jag vill inte hålla tillbaka mina känslor och den jag är, det känns helt fel att helt anpassa sig till någon annan och bli en annan människa. Däremot har jag sagt att jag aldrig kommer pressa honom till något.
    Då får du ju också acceptera att han inte ändrar sig. För det är ju så din trådstart  framstår, du ska få vara som du är men du önskar att han ändrar på sig. 
  • Anonym (samma.)
    Anonym (Älskar honom.) skrev 2024-02-17 10:14:18 följande:
    Jag vill inte hålla tillbaka mina känslor och den jag är, det känns helt fel att helt anpassa sig till någon annan och bli en annan människa. Däremot har jag sagt att jag aldrig kommer pressa honom till något.
    Men är det endast saknaden av dessa ord som du saknar?
    Jag uppmanar inte till att hålla tillbaka och ändra på sig själv. Vad säger han när du säger att du älskar honom?
  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (Emma) skrev 2024-02-17 10:31:27 följande:
    Då får du ju också acceptera att han inte ändrar sig. För det är ju så din trådstart  framstår, du ska få vara som du är men du önskar att han ändrar på sig. 
    Såklart men att endast få kramar och pussar i ett förhållande kommer nog på sikt leda till att mina känslor svalnar. Jag vill höra att han saknar mig, längtar efter mig osv. Han behöver inte säga att han älskar mig men då och då vill jag höra att han exempelvis saknat mig. Han var bättre på detta i början men jag tycker inte man ska ta varandra för givet utan snarare visa att den andre personen är oerhört betydelsefull. Vi träffas inte så ofta och pratar inte heller i telefon jätteofta så ett mysigt sms då och då hade varit guld värt.
  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (samma.) skrev 2024-02-17 11:07:07 följande:
    Men är det endast saknaden av dessa ord som du saknar?
    Jag uppmanar inte till att hålla tillbaka och ändra på sig själv. Vad säger han när du säger att du älskar honom?
    Om jag säger att jag älskar honom kan han antigen krama mig hårt, pussa mig på pannan/håret eller pussa mig på munnen. Ja, jag saknar att få höra att jag är betydelsefull osv.
  • Anonym (Älskar honom.)
    Anonym (P2) skrev 2024-02-17 10:30:08 följande:

    Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa att säga ett par ord om vad man känner? "Jag älskar dig", varför är det så svårt att säga? Andra kan inte uttrycka känslor med ord alls, de ger hintar, kroppsspråk och kramar och så men kan inte säga vad de känner. Märkligt det där.


    Ja, det tycker jag också och han har sagt att han inte vet varför det är så svårt att säga orden. Han säger att jag absolut inte får tvivla på hans kärlek för det finns ingen annan än jag som han vill ha en framtid med.
Svar på tråden När han inte riktigt förstår hur jag fungerar.