Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Klart du kan byta bana. Min kompis är programmerare hon är utbildad civilingenjör (5- åring utbildning) Jag vet inte om man kan gå andra vägar också. Du skulle alltså vara 40 när du är klar och ha 25-27 år kvar i arbetslivet. 

• Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2024-02-21 16:10:45 följande:

jag fick höra att AI skulle ta över så att yrket kommer försvinna.
    Såg en artikel om en kvinna som fick sparken redan pga AI 

Vem tror du programmerar AI?!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-21 17:24:50 följande:
    Man läser webbutveckling eller webbprogrammering iaåfall 
    Jag vet inte exakt vilka kurser som ingår i civilingenjörsprogrammet men min kompis har bara läst det inget annat och hon har en bra lön och lätt att få jobb så man måste inte läsa en massa extra. Hon är varken webbutvecklare eller webbprogrammerare.   
  • Anonym (Lena)
    BuoBä skrev 2024-02-21 18:20:00 följande:
    Jag skulle vilja påstå att hela civilingenjörsutbildningen är "en massa extra" om det enbart är programmera man vill göra. På datainriktningen läser man tunga mattekurser, fysik, elektronik, sannolikhetslära, flera olika programmeringsspråk, logik, mm. 
    Det är en bra utbildning, och många blir programmerare, men för TS kanske inte det är rätt väg. 
    Anonym (M) skrev 2024-02-21 18:20:36 följande:
    Civ ing tillhör ju de längsta utbildningarna du kan gå och lite overkill om man bara vill programmera. Dessutom finns det ju olika inriktningar där, datateknik gör en ju naturligtvis till en IT-människa av rang men går man bygg så är det inte speciellt mycket programmering.. 
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-21 18:31:21 följande:
    Men det var ju det ts ville bli 

Tack för era svar! Jag lärde mig något nytt och förhoppningsvis har ts också nytta av svaren. Jag frågade min kompis och hon sa att när hon började plugga visste hon inte riktigt vad hon ville göra så hon ville gå en bred utbildning med hennes favoritämne matte. Hon säger också att hennes utbildning är en fördel när hon söker jobb då alla vet vad civilingenjör och KTH är för något oftast är det inte programmerare som gör första intervjun. Det är lättare att få in foten med en sån utbildning men utbildningen spelar mindre roll ju längre man jobbar. 
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?