• Anonym (JK)

    Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

    Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

    Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

  • Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?
  • Anonym (Ja)

    Självklart hinner du fortfarande byta bana till programmering! Lycka till :)

  • Anonym (Jessica)

    Varför skulle det vara det? Läs till det om du vill. Att programmera är jätteroligt. Du kan testa på det på nätet också, du kan även få certifikat av w3schools när du kan din grej. 

  • Anonym (M)

    Jo det kan du säkert men är det just programmerare du vill bli eller är det mer att du vill in i IT branschen? 

    Eftersom du har verksamhetserfarenhet så finns det förmodligen andra roller där du kan göra större nytta än just som programmerare. Det behövs rätt mycket kravare, verksamhetsutvecklare, verksamhetsarkitekter, vårdinformatiker, UX folk etc där du har mer nytta av din tidigare erfarenhet. Skall du programmera så krävs det att du visar att du kan det och/eller pluggar programmering så det är svårare att byta till (men fullt möjligt om det är just det du vill).

    De flesta (större i alla fall) vårdgivare/regioner har IT avdelningar där det jobbar många som rekryterats från vårdsidan just för att de vet hur verksamhetssidan fungerar. Du kan ju börja kolla med dem där du jobbar. 

  • Anonym (Jessica)

    Jag började programmera när jag var 14 så det har alltid varit ett stort intresse. Då var jag bara självlärd men jag har gått några kurser också.

  • Anonym (Lena)

    Klart du kan byta bana. Min kompis är programmerare hon är utbildad civilingenjör (5- åring utbildning) Jag vet inte om man kan gå andra vägar också. Du skulle alltså vara 40 när du är klar och ha 25-27 år kvar i arbetslivet. 

  • Ascendere
    Anonym (JK) skrev 2024-02-21 15:25:04 följande:
    Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

    Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

    Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?


    Absolut kan du det om du är motiverad och intresserad.
  • Anonym (B)

    jag fick höra att AI skulle ta över så att yrket kommer försvinna.
    Såg en artikel om en kvinna som fick sparken redan pga AI 

  • BuoBä

    Klart du kan bli programmerare om det är det du vill, men jag håller med om att det finns många andra roller som kan vara enklare att komma in på. Tex testare (finns som KY-utbildning), testledare, produktägare, i tillägg till de som redan har nämnts. 

    För många av de rollerna är det en fördel att veta åtminstone lite om programmering, så det skadar inte att ta en kurs och se vad du tycker om det. 

  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2024-02-21 16:10:45 följande:

    jag fick höra att AI skulle ta över så att yrket kommer försvinna.
    Såg en artikel om en kvinna som fick sparken redan pga AI 


    Bra poäng. Även om det lär dröja några år så är det en klar risk... 
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?