Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?
Varför skulle det vara det? Läs till det om du vill. Att programmera är jätteroligt. Du kan testa på det på nätet också, du kan även få certifikat av w3schools när du kan din grej.
Varför skulle det vara det? Läs till det om du vill. Att programmera är jätteroligt. Du kan testa på det på nätet också, du kan även få certifikat av w3schools när du kan din grej.
Jag började programmera när jag var 14 så det har alltid varit ett stort intresse. Då var jag bara självlärd men jag har gått några kurser också.
Klart du kan byta bana. Min kompis är programmerare hon är utbildad civilingenjör (5- åring utbildning) Jag vet inte om man kan gå andra vägar också. Du skulle alltså vara 40 när du är klar och ha 25-27 år kvar i arbetslivet.
Visst kan du bli programmerare men det kräver ju helst några års kurser. Skall det gå snabbare kunde du kanske överväga andra roller inom IT, som testare t.ex.
Är du utåtriktad, handlingskraftig och allmänt strukturerad finns det en roll inom IT som heter scrum master som du kanske kunde överväga och som inte kräver så många kurser. Där skall man inte programmera själv men leda ett team på en handfull programmerare utan att själv vara expert på vad dom håller på med. Man skall bara vara bra på att kommunicera med folk som har olika roller inom IT.och på att samordna. Jobbet går ut på att se till att programmerarna använder sin tid riktigt och att andra får att veta vad dom håller på med.
Men de tjänar ju jättebra. Fast då handlar det inte om bara frontend och backend utan webbprogtammering från grunden.
Känner de som inte ens gått en utbildning som jobbar som det. Såg du det jag skrev innan? har du kollat på w3schools? Eller webbdesignskolan. För där kanske du skulle börja för att se om du ens tycker det är kul
Prova att koda lite och se om du gillar det. Först då vet du om du borde satsa på det.
Lär dig HTML först. Sedan CSS. Fortsätt med MYSQL så du kan bygga din egen databas. Det är svinroligt när man väl lärt sig detta. När man kan skapa ett forum själv. En inloggningsfunktion. posta bilder direkt upp på en hemsida.
Det finns program då du kan köra det lokalt på din dator utan att köpa webbhotell. Så det kostar inget att prova. Och lär dig gör du snabbt på de sidor jag tipsade dig om.
Nu blev jag taggad igen. Haha. Nörden kom fram.
Nej men prova på och se om du gillar det.
Men Fia vart står det att ta vill bli något ännu större? Det stod ju i ta att hon vill bli webbdesigner eller webbprogrammerarr? Eller är jag trög på något vis? Varför ska man krångla till det när de har en jättehög bra lön och yrket är skitkul.
Är det inte jäkligt bra då att hon kan grunderna och provar på redan på nätet? Där man kan hitta allt. Även python, backend och frontend
Jag har arbetat med systemutveckling i runt 25 år. Man programmerar fortfarande i skriptspråk även om det heter skriptspråk och skriptspråk är bara en mer detaljerad undergrupp till programmeringsspråk.
Sen håller jag helt klart med dig att HTML, CSS och MySQL inte är programmering.