Inlägg från: Anonym (PL-tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PL-tjejen)

Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

TS, är det just programmering som lockar dig? Det är ett asocialt jobb där man spenderar väldigt mkt tid i sitt eget huvud. Jag gjorde det i några år som yngre, det var min sociala natur som satte stopp, annars är det kul på många sätt. 

Det finns som någon skrev många andra intressanta roller inom IT som är roligare imo om man gillar människor och logik samtidigt.

• Anonym (PL-tjejen)
    BuoBä skrev 2024-02-22 18:22:24 följande:
    Det kan säkert finnas ett fåtal utvecklarjobb som fortfarande är asociala, men nu när agile är standard är det mycket samarbete, parprogrammering, kodgenomgångar, diskussion om lösningar, planeringsmöten med produktägare och andra intressenter från verksamheten, demos för verksamheten etc etc. 
    Jo jag tror att det är bättre idag med det agila tänket på bred front men det är ändå saker som behöver utföras. Läsa tidigare rätt rörig kod t ex.
  • Anonym (PL-tjejen)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-02-26 10:17:55 följande:
    Det är en del av programmering och det används inom programmering. Precis som bildäck inte är att meka men en förutsättning för att hålla på med bilar.

Sysslar du med webbprogrammering så använder du dig av HTML, CSS och MySQL. Det ingår även i utbildningen att lära sig, för det är en vital del av webbprogrammering.

En orsak till att jag lämnade dator-branschen. Finns nog ingen bransch där det finns så många viktigpettrar som ska anmärka på ord, eller lägga sig i saker som inte har med saken att göra.

Säger man att "Oj, den där bilen var gammal" så får man till svar att: "Den är inte gammal, det finns bilar som är 100 år gamla". Säger man att PI är 3.14 så är en programmerare tvungen att rätta dig och lägga till två decimaler. Man tänker bara att personen kan stoppa upp något stort och taggigt på ställen där solen sällan lyser.
    Haha ja. Det finns ofta det där ovidkommande detaljtänket på andra områden, då är jag neutral eller skojar med det. Medans jag suckar inombords. Men å andra sidan finns det detaljer och definitioner som dom som inte har IT-bakgrund missar, det blir inte så bra alltid. Så får man fråga igen och då kommer det fram att det var på ett visst sätt och inte det generella som nån slängde sig med lite slarvigt i tron att det inte betydde nåt. Så ibland måste man vara exakt när det har betydelse, men det lär ju du veta med.
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?