Inlägg från: Anonym (Casanova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Casanova)

Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Anonym (JK) skrev 2024-02-21 15:25:04 följande:
    Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?

Som rubriken lyder, kan jag som 35-årig kvinna bli programmerare. Har inga förkunskaper mer än att jag är jäv#ligt nyfiken och lösningsorienterad. Jag har arbetat inom administration som ledningsansvarig och skapat rutiner, processer och digitaliserat med det verktyg och program vi haft på kliniken (jobbar inom vården). Således är jag är superintresserad att jobba med webbutveckling men har NOLL erfarenhet inom området. Jag har inte heller någon i min omgivning som jobbar med IT.

Min fråga är till er som jobbar med IT- Är det för sent för en för mig?! Skulle ni avråda mig från att ge mig in i ett område jag har intresse för men noll erfarenhet?

Nej, det är inte försent för dig. Att du är kvinna är en stor fördel för dig när du söker jobb.

Har du inte sysslat med programmering kommer det att vara väldigt, väldigt svårt för dig i början. Det är en hög tröskel att komma in i det. Det är väldigt många avhopp på utbildningarna.

Men klarar du av att bita i hopp och lösa detta så får du antagligen jobb när du är klar. Ett bra jobb. Men som någon annan sa, AI håller på att förändra grundvalen för hur yrket sköts. Bara spåkulan vet vart det tar vägen.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Fia) skrev 2024-02-22 15:01:55 följande:
    Fast inget av det är ju faktiskt programmering 
    Översitteri... Skiter i principerna och börjar väga definitioner av ord istället. I och för sig skitvanligt inom datavärlden. Enormt många viktigpettrar där.
    Anonym (Jessica) skrev 2024-02-22 16:14:33 följande:
    Hon ville arbeta med webbprogrammering och webbdesign. jag har läst webbprogrammering och då fick jag lära mig php etc
    Helt rätt. Håller med dig.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Konsulten) skrev 2024-02-26 01:42:50 följande:

Jag har arbetat med systemutveckling i runt 25 år. Man programmerar fortfarande i skriptspråk även om det heter skriptspråk och skriptspråk är bara en mer detaljerad undergrupp till programmeringsspråk.

Sen håller jag helt klart med dig att HTML, CSS och MySQL inte är programmering.

Det är en del av programmering och det används inom programmering. Precis som bildäck inte är att meka men en förutsättning för att hålla på med bilar.

Sysslar du med webbprogrammering så använder du dig av HTML, CSS och MySQL. Det ingår även i utbildningen att lära sig, för det är en vital del av webbprogrammering.

En orsak till att jag lämnade dator-branschen. Finns nog ingen bransch där det finns så många viktigpettrar som ska anmärka på ord, eller lägga sig i saker som inte har med saken att göra.

Säger man att "Oj, den där bilen var gammal" så får man till svar att: "Den är inte gammal, det finns bilar som är 100 år gamla". Säger man att PI är 3.14 så är en programmerare tvungen att rätta dig och lägga till två decimaler. Man tänker bara att personen kan stoppa upp något stort och taggigt på ställen där solen sällan lyser.
Svar på tråden Kan jag bli programmerare som 35-årig kvinna?