Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Blodgruppsfundering

Jo, jag är också ett sånt "barn", som har rhesus negativ trots att mina föräldrar båda har positivt. Det är så att det kommer två gener från mamman och två från pappan. Barnet får dock bara det en från mamma och en från pappa. 

Då måste det vara så att barnet får + och - från mamma och + och - från pappa. Eftersom + dominerar så har föräldrarna både positivt, trots att de även har ett negativt anlag. Men när man har både och så dominerar det positiva. 

Barnet får alltså ett anlag/gen från mamma och ett från pappa och då kan det hända att båda är negativa. Och då får barnet negativ rhesusfaktor. 

Förstår du? Inte helt enkelt.... :) 

• AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

Tack för förtydligandet.

Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

25 %. Era föräldrar behöver du inte ta med i beräkningen eftersom det är klart att både du och din man måste ha ett positivt och ett negativt anlag (+ -). 

Då finns det fyra möjliga varianter:  ++,  + - ,  - +   och --. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-02-22 14:44:42 följande:
    25 %. Era föräldrar behöver du inte ta med i beräkningen eftersom det är klart att både du och din man måste ha ett positivt och ett negativt anlag (+ -). 

Då finns det fyra möjliga varianter:  ++,  + - ,  - +   och --. 
    Jag menade chans per graviditet, inte sammanlagt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:35:38 följande:
    Tack, förstår lite mera nu. 👍

1. Har du/ditt barn haft problem vid ev. Graviditet/förlossning?
    2. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh- när bägge föräldrar + grandparents är rh+?
    3. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh+ enligt förutsättningarna ovan?
    Jag har 3 barn som alla är rhesus-positiva. Det är då det kan bli problem. Man får en spruta så att man inte bildar antikroppar, efter varje förlossning av dett rhesus-positivt barn. Första barnet är inget problem. Men sen måste man förebygga så att det inte blir antikroppar. 

För dig eller dina barn är det ingen risk. Men om du får en dotter som är rhesusnegativ, och hon skaffar barn, så måste man också kolla och ge spruta mot antikroppar. Det kan alltså först drabba dina barnbarn. Men det är ingen fara, det går att ju att förebygga problem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:56:49 följande:

AndreaBD: Fungerar inte att citera dig. Tack för svar! Hjälper sjukvården till att informera eller måste man själv vara påläst om vad man behöver?

Ja, under graviditet får man ju information, särskilt om man är rhesus-negativ. Och sprutan fick man efter förlossningen medans man är kvar på sjukhuset. Absolut. Bara om man skulle få missfall eller göra abort - då bör man nog tänka på det. 

Men det gäller som sagt bara kvinnor som är rhesus-negativa själva. 

• AndreaBD
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 16:33:26 följande:
    Tack för svar. Vet du vad som gäller vid tidiga missfall? Missfall som är så tidiga att den rh-negativa kvinnan ej själv vet om att hon är gravid?
    Vet inte säkert. Men jag vet att de kollade mig extra noga under första graviditeten. OM jag hade haft ett missfall tidigare utan att märka det, så hade de uppmärksammat det, och det finns väl något man kan göra då också. 
Svar på tråden Blodgruppsfundering