• Anonym (M1)

    Herpes, mår mycket dåligt :(

    Hej! 


    Jag mår så dåligt, jag kan inte mer, det är så svårt psykiskt, speciellt när man har besvär hela tiden.


    Fick mitt första utbrott i somras då hade jag ingen aning att det är herpes. Mitt första utbrott var inte alls som alla beskriver här, kunde lätt missa det men för att jag är så noggrant med min hälsa o kropp så gick jag ändå till gyn fast lite senare en månad efter, då hade jag ingenting där men fick göra blodprov och det visade sig att jag har antikroppar mot herpes typ 1, var utomlands två månader efter och var så orolig att kanske det var typ 2 och betalade för det här provet igen men fick samma svar antikroppar mot typ 1. Då tänkte jag ok om det är typ 1 i underlivet så är det inte så illa MEN i halvt år fick jag utbrott typ 5 gånger. Att säga att jag mår dåligt det är ingenting att säga. Jag har accepterat att jag jar det och den endast saken som gjorde mig att må lite bättre att det var typ 1 bara för att alla säger att det kommer inte så ofta, jag tar valaciclovir varje gång jag får utbrott, mina utbrott är inte illa alls, alltså man kan leva med det. 


    Men jag förstår inte varför får jag det så ofta? 


    Ni som har herpes typ 1, hade ni också så ofta utbrott första året? 


    Vill bara skriva också att jag har aldrig haft oskyddat sex men ja vad det spelar för roll nu?Skönt att skriva om sig själv här!

  • Svar på tråden Herpes, mår mycket dåligt :(
  • Anonym (anonym)

    Kost? Hur gammal är du? Man / Kvinna? Tror utbrott spelar roll mycket på immunförsvar.

  • Anonym (M1)
    Anonym (anonym) skrev 2024-02-24 19:09:50 följande:

    Kost? Hur gammal är du? Man / Kvinna? Tror utbrott spelar roll mycket på immunförsvar.


    Jag vet inte men jag dricker sällan alkohol, kaffe, och så eller ska man sluta äta godis och dricka kaffe alls? Jag är en kvinna 30+. När jag fick veta att jag har det så kollade jag hela nätet och förstod att jag behöver vara mer hälsosam så kommer jag inte ha besvär då mitt immunförsvar är bra. Äter hälsosam och tränar regelbundet, vad mer kan man göra? Efter min tredje utbrott tänkte jag att det är något fel och gick och testade mig för HIV (var lugn för att visste att det inte kan vara så men man vet aldrig) för att tänkte det är något med mitt immunitet fast det var negativt. Brukar inte bli förkyld snabbt, alltså annars har jag bra immunförsvar. Fattar inte :((((
  • Anonym (Man 55)

    Jag är man, 55 år och lider också av eländet.
    Det började för ca 20-25 år sedan och jag antar att jag blivit smittad men vet inte när eller hur.
    Utslag eller skov tror jag det heter kommer inte ofta, det brukar vara många år mellan, kanske 10 år
    Nu blev det dags igen efter "bara" 2 år.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (M1) skrev 2024-02-24 19:54:38 följande:
    Jag vet inte men jag dricker sällan alkohol, kaffe, och så eller ska man sluta äta godis och dricka kaffe alls? Jag är en kvinna 30+. När jag fick veta att jag har det så kollade jag hela nätet och förstod att jag behöver vara mer hälsosam så kommer jag inte ha besvär då mitt immunförsvar är bra. Äter hälsosam och tränar regelbundet, vad mer kan man göra? Efter min tredje utbrott tänkte jag att det är något fel och gick och testade mig för HIV (var lugn för att visste att det inte kan vara så men man vet aldrig) för att tänkte det är något med mitt immunitet fast det var negativt. Brukar inte bli förkyld snabbt, alltså annars har jag bra immunförsvar. Fattar inte :((((
    Har exakt samma som dig, men började äta l-lysine en del och det hjälper. Kan du maila mig så kan jag ge dig en lista på vad som är rätt bra att äta. Det hjälpte mig en hel del.  dellepelle11@proton.me
    Hoppas allt går bra!
    (p.s jag försöker inte sälja på dig något scam :D )
Svar på tråden Herpes, mår mycket dåligt :(