Vad kan en kurator göra?
Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.
Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.
En kurator pratat med dig och stöttar dig.
Orkar inte tjafsa om det mer, kuratorer och andra leg yrken går sjukskriva andra sjukveckan därefter när det är sjukskrivning till försäkringskassan behövs läkarintyg. I en normal verksamhet samarbetar olika yrken och om kuratorn bedömer att pat behöver vara sjukskriven en längre tid så pratar man med varandra.
Tror att folk (även jag) menar att Nej en ssk eller kurator får inte sjukskriva patienten.
Däremot ja, absolut får de tycka saker. Och självklart samarbetar de väl med varann.
Men att göra sjukskrivningen och fylla i pappret får de inte göra själva. Jag har fyllt i åt ssk ett tag, vad ssk sa skulle stå i sjukskrivningen och sedan fick vi sätts ihop intyget så gott det gick (är sekreterare) detta skickades sedan till läkaren.
Kuratorer har den rätten jo, har precis haft denna diskussion med våra arbetsgivare. Dag 8-14 kan leg yrken sjukskriva. Våra kurator gör det som sagt redan.
Kuratorer har den rätten jo, har precis haft denna diskussion med våra arbetsgivare. Dag 8-14 kan leg yrken sjukskriva. Våra kurator gör det som sagt redan.
Jag tror du skriver otydligt
Eller svarar du inte folk som också jobbar på en vårdcentral eller?
Vet du inte vad jag menar? Jag diskuterar ju precis samma sak som du.
Jag skriver väl mina åsikter igen då.
Nej, en kurator kan inte sjukskriva en patient själv. Däremot kan den tycka till! Om du nu vet så säkert att en kurator kan sjukskriva borde du väl också veta om han eller hon står på intyget!? Står på, dvs den som skriver på det och fyllt i intyget,
Jag skrev ett lättare sjukintyg åt ssk ett tag. Jag fick då bara veta vad som skulle stå där och liknande. Därefter skickades det till läkaren som fick bedöma , fylla i resten och skriva på/godkänna det.
Så detsamma lär ju gälla kuratorn på ditt jobb också. Som sagt. Om du är så tvärsäker på att det är så borde du väl åtminstone veta om det är kuratorn då som står på intyget. För jag är på riktigt nyfiken, det verkar helt otroligt. Läkaren är ju vanligtvis den som ansvarar, bedömer och utformar läkarintyg. Inte ssk eller kurator. Jäkla märkligt.
Förstår du nu?
Menar det hade inte behövt bli en så stor diskussion ens. men du vet ju inte ens vem som står på intyget eller hur det funkar sa du? Så hur vet du då att de kan?
Nej inte exakt så men du sa att du inte förstod vad jag menade. För jag sa ju precis samma som jag gjorde nu.
Hm okej. Vad beror det där på då? Brist på läkare som kan göra det eller? Men ändå märkligt, isåfall.
Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara.
Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om.
Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara.
Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om.
Jag tror inte att den personen ljuger. Men det måste ju vara väldigt enkla intyg isåfall.
För vi gjorde också undantag en period.