• Anonym (Ngnf)

Vad kan en kurator göra?

Anonym skrev 2024-02-25 02:28:45 följande:

Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.

Nej det gör en läkare. Däremot kan den påtala att patienten bör vara sjukskriven.
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-25 08:49:56 följande:
    JO kurator får sjukskriva andra sjukveckan. Jag jobbar på VC och vet det!
    Det gör jag med 
  • Anonym (Ngnf)

En kurator pratat med dig och stöttar dig. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:12:38 följande:

Orkar inte tjafsa om det mer, kuratorer och andra leg yrken går sjukskriva andra sjukveckan därefter när det är sjukskrivning till försäkringskassan behövs läkarintyg. I en normal verksamhet samarbetar olika yrken och om kuratorn bedömer att pat behöver vara sjukskriven en längre tid så pratar man med varandra.

Tror att folk (även jag) menar att Nej en ssk eller kurator får inte sjukskriva patienten. 

Däremot ja, absolut får de tycka saker. Och självklart samarbetar de väl med varann. 

Men att göra sjukskrivningen och fylla i pappret får de inte göra själva. Jag har fyllt i åt ssk ett tag, vad ssk sa skulle stå i sjukskrivningen och sedan fick vi sätts ihop intyget så gott det gick (är sekreterare) detta skickades sedan till läkaren. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:32:07 följande:

Kuratorer har den rätten jo, har precis haft denna diskussion med våra arbetsgivare. Dag 8-14 kan leg yrken sjukskriva. Våra kurator gör det som sagt redan.

Men kuratorn står väl inte på intyget!? De kan rekommendera , ja. Men göra intyget, nej
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 13:32:07 följande:

Kuratorer har den rätten jo, har precis haft denna diskussion med våra arbetsgivare. Dag 8-14 kan leg yrken sjukskriva. Våra kurator gör det som sagt redan.

Jag tror du skriver otydligt 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:10:51 följande:
    Nu är du ute på hal is. Jag kommer inte lägga upp interna dokument här. Sidan du hänvisar är från 2021 det händer saker på detta område. Kuratorn kan bedöma psykisk ohälsa, kris och stressreaktioner t ex minst lika bra som läkare om inte böttre. Vill du diskutera kuratorers kompetens får du nog dock starta en egen tråd.
    Såg du det jag skrev?
  • Anonym (Ngnf)

Eller svarar du inte folk som också jobbar på en vårdcentral eller?

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 14:05:46 följande:
    Och du kan fortfarande inte styrka det...

kuratorer kan inte sjukskriva, oavsett vecka. Prova att läs i länken, det finns lagar och regler och de är ganska tydliga.

att skriva att en kurator ens skulle bedöma om om någon behöver sjukskrivas är bara pinsamt, de har inte den kompetensen. Ungefär som att säga att en operationssköterska skulle utföra ett hjärtbyte istället för kirurgen eller ens göra bedömningen att den behövdes.
    Precis. Men de får ju bedöma. Däremot inte bestämma. Eller göra och skriva intyget. 
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:52:36 följande:
    Jag vet inte vad du menar. Jag beskriver hur det är där jag jobbar. Det är ju inget jag kan ha fel om. Det är så det är. Kapa inte ts tråd mer om den här debatten. Hon får väl prata med kuratorn och höra hur de jobbar. Det kommer iaf vara en stor fördel för henne att träffa kuratorn först. Det är inte pinsamt att tycka att kurator kan bedöma psykisk ohälsa och om pat kan jobba utifrån den. Det är däremot pinsamt att påstå motsatsen! 

Vet du inte vad jag menar? Jag diskuterar ju precis samma sak som du. 

Jag skriver väl mina åsikter igen då. 

Nej, en kurator kan inte sjukskriva en patient själv. Däremot kan den tycka till! Om du nu vet så säkert att en kurator kan sjukskriva borde du väl också veta om han eller hon står på intyget!? Står på, dvs den som skriver på det och fyllt i intyget, 

Jag skrev ett lättare sjukintyg åt ssk ett tag. Jag fick då bara veta vad som skulle stå där och liknande. Därefter skickades det till läkaren som fick bedöma , fylla i resten och skriva på/godkänna det. 

Så detsamma lär ju gälla kuratorn på ditt jobb också. Som sagt. Om du är så tvärsäker på att det är så borde du väl åtminstone veta om det är kuratorn då som står på intyget. För jag är på riktigt nyfiken, det verkar helt otroligt. Läkaren är ju vanligtvis den som ansvarar, bedömer och utformar läkarintyg. Inte ssk eller kurator. Jäkla märkligt. 

Förstår du nu?

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 14:52:36 följande:
    Jag vet inte vad du menar. Jag beskriver hur det är där jag jobbar. Det är ju inget jag kan ha fel om. Det är så det är. Kapa inte ts tråd mer om den här debatten. Hon får väl prata med kuratorn och höra hur de jobbar. Det kommer iaf vara en stor fördel för henne att träffa kuratorn först. Det är inte pinsamt att tycka att kurator kan bedöma psykisk ohälsa och om pat kan jobba utifrån den. Det är däremot pinsamt att påstå motsatsen! 
    Och på tal om att kapa trådar så är det väl mest du som gör det här som påstår saker som inte stämmer
  • Anonym (Ngnf)

Menar det hade inte behövt bli en så stor diskussion ens. men du vet ju inte ens vem som står på intyget eller hur det funkar sa du? Så hur vet du då att de kan? 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-26 15:11:52 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte vet vem som står på intyget och hur det funkar. Kuratorn skriver intyget och står på intyget. Det finns en särskild blankett för dag 8-14. Fysioterapeuter sjukskriver också dag 8-14. Det är en överenskommelse i vår region. Jag kan inte svara på hur det ser ut i din region. Men så är det här och det är det jag beskrivit hela tiden!

Nej inte exakt så men du sa att du inte förstod vad jag menade. För jag sa ju precis samma som jag gjorde nu.

Hm okej. Vad beror det där på då? Brist på läkare som kan göra det eller? Men ändå märkligt, isåfall. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 16:58:03 följande:
    Fast jo, det gör det faktiskt. Många vårdcentraler har börjat med dessa intyg då de bara ska till arbetsgivare och inte till FK för sjukpenning så de ser ofta inte så formella och omfattande ut som de traditionella som ska till FK.

Däremot så får de naturligtvis inte skrivas av någon annan än en läkare såklart.

Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara. 

Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-26 16:58:03 följande:
    Fast jo, det gör det faktiskt. Många vårdcentraler har börjat med dessa intyg då de bara ska till arbetsgivare och inte till FK för sjukpenning så de ser ofta inte så formella och omfattande ut som de traditionella som ska till FK.

Däremot så får de naturligtvis inte skrivas av någon annan än en läkare såklart.

Jag har skrivit intyg några gånger, ssk sa vad som skulle stå på ett ungefär och vi sekreterare fick utforma det snyggt. Sedan skickades det till läkaren som skrev på det bara. 

Men de gjorde så under en period bara åt lättare intyg för att avlasta pga läksena hade brist på tider. Det var genom telefonsamtal ssk tog hand om. 

• Anonym (Ngnf)

Jag tror inte att den personen ljuger. Men det måste ju vara väldigt enkla intyg isåfall. 

För vi gjorde också undantag en period. 

Svar på tråden Vad kan en kurator göra?