• Anonym (Anonym)

Vad kan en kurator göra?

Har fått en tid hos en kurator på vårdcentralen då jag mår dåligt, kan knappt jobba. Inte kan väl hon sjukskriva mig? Vill liksom veta vilka förväntningar som gäller vid samtal hos just en kurator. det är ju sjukskriver jag vill bli samt få behandling såklart!

• Svar på tråden Vad kan en kurator göra?
  • Anonym

Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.

• Anonym (läkare)

Ta upp det med kuratorn. En kurator kan inte sjukskriva utan måste då informera läkare, blir ett samarbete där.

• Jemp

Jag har fått bra samtalsstöd och hjälp till strategier (stress- och ångesthantering).

• Anonym (PP)
    Anonym skrev 2024-02-25 02:28:45 följande:

Klart hon kan sjukskriva dig. Eller åtminstone se till att det blir gjort via VC.

Nej, det kan hon verkligen inte, varför skriver du sånt som är helt osant?

Hon kan inte heller se till att det blir gjort. Det enda hon kan göra är att informera läkaren att patienten uttryckt att hon vill bli sjukskriven och då får läkaren ta ställning till om hon ska få en tid för läkarbedömning.
  • Anonym (Tio)

Kurator kan sjukskriva andra veckan. Sen måste läkare göra det. Men är det en välfungerande vc är det klart man samarbetar och om kurator bedömer att det finns behov av sjukskrivning så är det i samråd med läkare. Var förberedd på att de helst inte vill sjukskriva, iaf inte på heltid och inte så länge eftersom de vet att det är svårare att komma tillbaka. Deltidssjukskrivning i kombination med behandling är det troligaste. Kbt, stödsamtal, strategier. Kuratorn kan göra mycket, alt psykolog. 

• Anonym (PP)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-25 08:36:07 följande:

Kurator kan sjukskriva andra veckan. Sen måste läkare göra det. Men är det en välfungerande vc är det klart man samarbetar och om kurator bedömer att det finns behov av sjukskrivning så är det i samråd med läkare. Var förberedd på att de helst inte vill sjukskriva, iaf inte på heltid och inte så länge eftersom de vet att det är svårare att komma tillbaka. Deltidssjukskrivning i kombination med behandling är det troligaste. Kbt, stödsamtal, strategier. Kuratorn kan göra mycket, alt psykolog. 

Men nej, en kurator kan INTE sjukskriva.
  • Anonym (Tio)
    Anonym (PP) skrev 2024-02-25 08:46:20 följande:
    Men nej, en kurator kan INTE sjukskriva.
    JO kurator får sjukskriva andra sjukveckan. Jag jobbar på VC och vet det!
  • Anonym (Anonym)

Okej hörni! tack ????🏻 Men hur funkar en sjukskrivning? Behöver jag själv kontakta min rektor och berätta det då antar jag, behöver jag även säga varför? Jag blir så nervös för jag är väldigt privat av mig så vill helst inte dela med mig av det till rektor och kollegor

• Anonym (Japp)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-02-25 10:30:16 följande:

Okej hörni! tack ????🏻 Men hur funkar en sjukskrivning? Behöver jag själv kontakta min rektor och berätta det då antar jag, behöver jag även säga varför? Jag blir så nervös för jag är väldigt privat av mig så vill helst inte dela med mig av det till rektor och kollegor

Givetvis måste du ringa och säga att du är sjukskriven, och hur länge, så de vet att du inte kommer dyka upp och att det måste skaffas en vikarie. Varför du är sjukskriven behöver du INTE säga.

Med det sagt, blir du sjukskriven länge så kan det bli aktuellt att arbetsgivaren blir inkopplad i samtal tillsammans med fk och läkare, för att se om det går att göra anpassningar på arbetsplatsen eller liknande. 
  • Anonym (PP)
    Anonym (Tio) skrev 2024-02-25 08:49:56 följande:
    JO kurator får sjukskriva andra sjukveckan. Jag jobbar på VC och vet det!
    Nej, det får kuratorer inte.
Svar på tråden Vad kan en kurator göra?