Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-26 19:47:16 följande:
Hur såg din barndom ut? Var det alltid lite pengar och pengar som inte räcker till? För många som växte upp fattigt brukar hålla väldigt hårt i pengar när de väl har dem.
För alltså, HAR du pengar så att du kan leva som du vill, göra roliga saker och spara en rimlig nivå behöver du ju liksom inte lägga varje krona du får in på sparkontot och leva på minimi-nivå. Det finns liksom ingen anledning.
Att bara spara för att spara och glömma bort att leva i nuet är ju bara sorgligt, och oansvarigt när man har barn.
Jag har inte vuxit upp fattigt, men vi har inte haft en massa extra. Har alltid fått klara mig själv eller vad man ska säga. Husrum med logi har alltid stått på vid gavel men aldrig finansiell hjälp i övrigt. Detta tror jag dock är ganska normalt. Men det där att inte kunna följa med på kompisarnas skidsemester på gymnasiet eller ha en massa extra jobb under studietiden när vännerna fick bidrag hemifrån, det har väl satt lite spår. Låter ju bara bortskämt när man säger det högt när det inte gäller några riktiga problem, men det har väl gjort att jag är väldigt självständig. Räknar inte med hjälp. Vill säkerställa min egen trygghet.
bär jag var yngre så hade jag en mer kortsiktig plan med sparandet. Typ dessa pengarna ska jag resa för till jul. Nu är det mer luddigt- dessa pengarna ska jag leva för när jag blir äldre?och frågan är ju då, hur gammal, hur ska jag leva för dem, hur mycket behöver jag. Målet blir lite svävande och det Känns inte som jag gör tillräckligt.
det har nästan gått så långt nu att jag tycker det är jobbigt att gå på krogen hur kul det än är och trots att det händer ca 2 ggr per år, för Att ett glas vin kostar 130 spänn och det kan man få en hel flaska för där hemma?.