Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Alltid dåligt samvete för sparande

Tjänar bra och sparar ca 30% av min inkomst på årsbasis. Skulle säkert kunna spara mer och därför alltid detta eviga dåliga samvete. 

Har hus och fritidshus med lån. Dvs skulle kunna amortera mer (dock inte så sugen eftersom belåningen är på 70%, men visst det kostar). Har 2 barn runt 10 år. Vill helst lägga mina pengar på barnen och upplevelser med dem men trots det detta eviga dåliga samvete. För man vet ju att man kan går till frisören mer sällan, köpa mindre utemat osv. 

frågeställningen; hur landar jag i att mitt sparande är ok och mitt beslut runt detta. 

• Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande
  • Anonym (S)
    Fjäril kär skrev 2024-02-26 10:21:02 följande:

Kanske fundera på vad det dåliga samvetet egentligen handlar om? Du säger att du kan alltid spara mer, göra mer , snåla mer osv, men i vilket syfte? Vad driver dig att känna så? 

Jag är 45 år. Känner att mer tid ligger bakom mig än framför mig. Känner ev en oro att jag har mina bästa år att spara är nu- framtiden och hälsan vet man ju inte så mycket om. kanske för att jag tjänar bra så är jag mer stresssd av att spara än om jag tjänade mindre. Som att pga hög lön bör jag ha högt sparande, allt annat känns ev oansvarigt. 

• Anonym (S)
    Familjesus skrev 2024-02-26 11:02:32 följande:

Jag har också lite dåligt samvete för sparandet, men då sparar jag extremt mycket mindre än dig (trots hög inkomst).

Vi (min man och jag) har dock valt att tänka att vi vill leva här och nu och kunna göra saker med barnen medan de vill hänga på oss. Detta börjar dock bli jobbigt :), då båda barnen gillar att hänga med oss trots att de är myndiga.... Vi har resonerat så här i flera år och buffertarna börjar sina.... Men ändå så värt det (och de bidrar också till våra aktiviteter och resor efter egen förmåga). När de står helt på egna ben kommer vi att ha mycket mer pengar över och kan spara mer då.

Men generellt så tycker jag att man ska leva här och nu. Ha en rimlig buffert och spara löpande till pension etc, men inte avstå att göra saker för att man ska spara mycket. Man vet inte hur länge man lever och har hälsa, så vänta inte med att göra saker!

Jag vil också leva här och nu men samtidigt är jag rädd att pengarna ska rinna genom fingrarna utan att jag är medveten om det. Det är ju lätt hänt att skaffa sig ?dyra? vanor.  

Kanske tänker jag lite för mycket på senare- att jag inte orkar jobba tills pensionsåldern och därför vill spara. 

Plus, ju mer man sparar ju ?snålare? verkar man bli?

• Anonym (S)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-02-26 19:47:16 följande:

Hur såg din barndom ut? Var det alltid lite pengar och pengar som inte räcker till? För många som växte upp fattigt brukar hålla väldigt hårt i pengar när de väl har dem.

För alltså, HAR du pengar så att du kan leva som du vill, göra roliga saker och spara en rimlig nivå behöver du ju liksom inte lägga varje krona du får in på sparkontot och leva på minimi-nivå. Det finns liksom ingen anledning. 

Att bara spara för att spara och glömma bort att leva i nuet är ju bara sorgligt, och oansvarigt när man har barn. 

Jag har inte vuxit upp fattigt, men vi har inte haft en massa extra. Har alltid fått klara mig själv eller vad man ska säga. Husrum med logi har alltid stått på vid gavel men aldrig finansiell hjälp i övrigt. Detta tror jag dock är ganska normalt. Men det där att inte kunna följa med på kompisarnas skidsemester på gymnasiet eller ha en massa extra jobb under studietiden när vännerna fick bidrag hemifrån, det har väl satt lite spår. Låter ju bara bortskämt när man säger det högt när det inte gäller några riktiga problem, men det har väl gjort att jag  är väldigt självständig. Räknar inte med hjälp. Vill säkerställa min egen trygghet. 

bär jag var yngre så hade jag en mer kortsiktig plan med sparandet. Typ dessa pengarna ska jag resa för till jul. Nu är det mer luddigt- dessa pengarna ska jag leva för när jag blir äldre?och frågan är ju då, hur gammal, hur ska jag leva för dem, hur mycket behöver jag. Målet blir lite svävande och det Känns inte som jag gör tillräckligt. 
    det har nästan gått så långt nu att jag tycker det är jobbigt att gå på krogen hur kul det än är och trots att det händer ca 2 ggr per år, för Att ett glas vin kostar 130 spänn och det kan man få en hel flaska för där hemma?.

• Anonym (S)
    Anonym (Roll) skrev 2024-02-26 16:27:52 följande:

Hur ser dit liv ut i övrigt? Har du roligt? Mår du bra? Livet handlar enligt mig om att ha en balans. Jag har jobbat hårt, levt sparsamt och nu har jag nått mitt första mål. Jag är ekonomiskt självständig och jag kan göra vad jag vill. Jag unnar mig, barnen och mina vänner resor osv. Livets mening är inte att spara, det är ju att leva? Nästa mål är att kunna leva på avkastning helt om jag få för mig att sluta jobba tex. Vad är ditt mål med sparandet ?

Hur gammal är du och vilken summa definierade ditt mål? Hur har din balans sett ut för att nå målet? Tänker att du kan inte ha unnat dig så mycket innan då om målet var ditt sparande? 
  • Anonym (S)
    Anonym (J) skrev 2024-02-26 10:34:06 följande:

Ditt sparande i relation till din inkomst säger inte så mycket, du måste bestämma om ditt totala sparande är stort nog. Buffert, barnspar, spara till semester och vad det nu kan vara. Man måste hitta en balans i att spara och leva nu.

En belåningsgrad på 70% är dock tillräckligt hög för att vara amorteringsbar i min värld.

Det är ju såklart bra att amortera men avkastningen på börsen har historiskt varit bättre än räntekostnaden. Därför har jag fått mer för pengarna på börsen än via amortering. Men det är klart. Lånegraden borde sänkas för att vara på en ok nivå när man blir gammal. Tror isf inte vi bor kvar i stort hus när barnen flyttar. Men vem vet. Jag tror också att det känns tryggare att ha pengarna på börsen - där innehav kan säljas och pengarna göras tillgängliga. amorterar jag så är pengarna borta på ett annat sätt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Roll) skrev 2024-02-27 07:28:55 följande:
    Definierade inte en summa utan minestrones. Efter gymnasiet var det: Vill äga mitt boende och kunna åka utomlands minst två ggr per år. När jag studerade på universitetet för 15 år sedan jobbade hela tiden jag halvtid och levde extremt billigt. Tog CSN men sparade pengarna till kontantinsats. Valde ett jobb där jag visste jag skulle kunna tjäna hyfsat hög lön direkt efter studier. Efter studierna så var mitt mål att bli bäst på jobbet, så jobbade ofta 7-18. Bodde i en etta på 20kvm och exakt alla pengar gick till att bygga huset som jag bor idag. Det var ett klokt beslut. Idag är huset lågt belånat och värt ca 7 miljoner. Kunde köpa ut mitt ex ur huset, pga min höga inkomst och genom att låna upp på huset. Sedan har inkomsten stadigt ökat genom åren och mina omkostnader har varit de samma och ganska låga ändå. Idag är balans för mig att tex enbart köpa kläder på rea, planerar och äter hyfsat prisvärd mat. Försöker leva ganska billigt generellt, och  lägger hellre pengarna på att resa. Är utomlands ca en gång per månad och har varit ännu mer framgångsrik i jobbet under de sista 5 åren. Mitt mål är nu att vara smart med min arbetstid. Dvs jobba smart och hårt, men aldrig jobba övertid. Hade kunnat spara och tjäna ännu mer pengar om jag jobbade mer. Men tid med mina barn och resa är värt mer. Balans som sagt. Är 35 år.

Det låter ifs inte som att du heller går på krogen så ofta?. Eller unnar dig guldkant mer än resorna? äta billigt, köpa kläder endast på rea är ju mycket strikt i de flestas ögon. Har du en absolut summa eller en % som du ska spara varje år/ månad? När du reser, hur tänker du då, är det även billiga resor som gäller?
    superbra att du hittat ett mål som funkar för dig och det är nog typen som du som får mig att känna mig slösig som inte sparar mer/ prioriterar mina utgifter hårdare. 
    Ju mer jag har på banken ju svårare blir det att spendera tycker jag?

• Anonym (S)
    Jemp skrev 2024-02-27 14:37:58 följande:

Gör en budget om du inte har någon. 

Vet du att du sparar Y/månad och har X att spendera på ?onödigheter? rinner inte pengarna okontrollerat iväg. 

Det är såhär? för ca 5 år sedan fick jag ett bättre jobb och så ännu ett för att idag typ ha dubbelt så hög lön som jag hade för 5 år sedan. Ganska snabbt, efter löneökningen och efter att jag gjort några renoveringar på huset, så började jag spara. Innan dess var sparandet mer till en kontantinsats, anlägga en trädgård osv, kortsiktiga men nödvändiga investeringar. först bestämde jag att jag skulle spara den första löneökningen och fortsätta hålla samma nivå som innan. Sen fick jag ännu en löneökning. Då kom mitt dilemma Om jag skulle spendera mer. Men Jag fortsatte leva av samma summa som innan och sparade resten. Sedan kom räntehöjningar och inflation? dvs allt har gått upp i pris och att spara samma som innan går liksom inte. Ivf inte med att bibehålla samma vanor, som inte är särskilt extravaganta eller Egentlige  jag skulle  kunna spara samma men då kostar det något annat. Detta ger mig hårklyveri. Samtidigt har jag någon hypotetisk summa som jag sparar till som jag ligger back på, då jag bla fick för mig att köpa en bil som jag tyckte var lite kul. Har också gjort ytterligare investeringar i huset som kostat. de flesta tycker nog att det känns fullt normalt men  blir stressad av att jag ligger back på sparandet samt att mitt sparande har sjunkit pga ökade kostnader. 

• Anonym (S)
    septembermamma2022 skrev 2024-02-27 18:13:20 följande:

30 % är ju fantastiskt bra! Fortsätt med det så bygger du en stabil framtid för dig och barnen.

Tycker absolut inte att du ska dra in på kostnader kring barnen och upplevelser tillsammans med dem. Du kommer inte att ångra att du la tid och resurser på barnen på din dödsbädd.

Om det känns jobbigt så kanske slimma ner dina privata kostnader som bara rör dig och lägga det på sparande till dig själv eller ännu hellre barnen? Typ skippa varannat frisörbesök och gör matlåda istället för utelunch? Ha köpstopp för nya kläder/prylar till dig själv och spara de pengarna? Sälj av saker du inte använder och spara pengarna?

Men se till för både din och barnens skull att du lägger pengar på er gemensamt om du har dem. Det ska du unna barnen och dig. <3

Jag hade en period där det harmonerade med sparande och inkomst. Sedan dess har alla kostnader gått upp och jag kan inte längre spara samma utan att dra ner på något. Ist för att acceptera att jag inte är mer slösaktig än innan så blir jag stressad. det har varit några månader där jag sparat mindre än förut. Målet jag hade om att spara en viss summa känns inte realistisk längre. Men jag vill ju samtidigt lägga pengar på barnen i form av upplevelser, men även det tar emot just nu? har nog hamnat på en dålig plats ?mentalt? runt det här med sparande 
Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande