Anonym (S) skrev 2024-02-26 15:22:14 följande:
Jag vil också leva här och nu men samtidigt är jag rädd att pengarna ska rinna genom fingrarna utan att jag är medveten om det. Det är ju lätt hänt att skaffa sig ?dyra? vanor.
Kanske tänker jag lite för mycket på senare- att jag inte orkar jobba tills pensionsåldern och därför vill spara.
Plus, ju mer man sparar ju ?snålare? verkar man bli?
Du skriver att du sparar 30%, vilket är mer än många andra, samt att du kan säkert spara mer, samtidigt vill du göra mer med barnen.
Då föreslår jag att du sparar som du gör idag, och sedan lägger du pengar på det du tycker är viktigt och nödvändigt. Det som sedan blir över kan du lägga undan, inte för att spara, utan för att göra lite extra kul saker med barnen.
Ett sätt att se om det är rimligt är att spalta upp ekonomin. Räkna på hur mkt som är nödvändiga utgifter, hur mkt du behöver till pensionen, fundera på hur du vill leva, vad som kostar och vad ni kan göra gratis eller billigt. Om du ser svart på vitt hur långt ditt sparande räcker så är det kanske lättare att leva i nuet.
Det svåra är ju att unna sig utan att det går till överdrift. Om du kommer fram till att din sparprocent är tillräcklig, så nöj dig. Använd inte upp resten på skitsaker, men se till att ni unnar er sådant ni verkligen vill ha eller göra. Men bli inte snål på fel saker.