Inlägg från: Anonym (En mormor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En mormor)

    Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden

    Känner att jag måste skriva till någon utomstående som ser på vår relation med andra ögon.
    Bakgrundsfaktorer:
    Jag är 58, heltidsjobbar inom vården. Har tre vuxna döttrar (hon är den yngsta, 30 år) 
    De har alla barn själva, sammanlagt 11 stycken mellan 5 mån-16 år.
    Jag är frånskild  (från barnens far) och omgift sedan rätt lång tid.
    Ok, nu varför hon är arg.
    Hon har med sin sambo skaffat 4 barn på raken, äldsta är 6.
    De tog ett rejält banklån och köpte ett hus 4 mil från mig.
    Sambon  har inte riktigt klättra i karriären och har en ganska medelinkomst. Hon har en utbildning och en fast tjänst som hon är föräldraledig ifrån.
    Hon har inte tänkt gå tillbaka och jobba dit.
    Hon vill börja studera till ett annat yrke istället, har faktiskt fått en studieplats.
    De kan inte avkorta på sina lån, de har ansökt om lov från banken redan två gånger att få bara betala räntor.
    Mannen betalar alla löpande kostnader som det kostar att bo där plus räntorna. Det blir inte mycket kvar. Hennes föräldrapeng tar slut i sommar.

    Jag är en tråkig realist. Jag frågar hur hon tänkt finansiera deras lån i höst.
    Jag frågar hur hon tänkt få inkomst när hon studerar. Hon fyller inte kriterierna för vuxenstudiestöd . Lån kan hon inte ta mera.
    Mannen kommer inte att klara av skuldbördan ensam.
    Nån gång säger hon att OM de skaffar mer barn i framtiden...
    Jag säger, sluta nu, du måste få kontroll 
    över annat nu också.
    Hon blir så j...a arg på mig när jag ifrågasätter hennes drömmar.
    Säger att inga andra föräldrar säger så till sina barn. Så jämför hon sig med sina kompisar som har så underbara föräldrar, som alltid sköter deras barnbarn och köper hus till sina barn typ.
    Hennes kompisar har ett barn, har hög lön och har börjat jobba efter första barnet.

    Om nån orkar läsa detta och har några tankar så vore jag så tacksam.
    Förstås kan jag dra mig undan så pass mycket att jag inte bryr mig alls vad de gör, men tycker synd om barnen som dras med i hennes obetänkta beslut.
    Jag vill vara ett stöd men kan bara inte uppmuntra allt som händer.

  • Svar på tråden Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden
  • Anonym (En mormor)

    När jag läste igenom inlägget så kändes det konstigt och missvisande men poängen är hur kan jag ha en  bra relation till henne och barnen trots att jag har svårt att acceptera att hon är så obetänksam liksom?
    Hennes sambo har inget inflytande, det är hon som bestämmer. 
    Skulle så önska att han skulle ifrågasätta hennes idéer och sätta foten ner.

  • Anonym (En mormor)
    Anonym (Q) skrev 2024-02-29 11:14:10 följande:

    Hon är din dotter ja, men hon är en vuxen människa. Jag hoppas att du inte skulle fälla sånna kommentarer till någon annan, för det är sånt du helt enkelt inte har att göra med, så varför anser du det vara ok bara för att det är din dotter det handlar om? Lägg dig inte i deras liv och deras val. Hon är 30 år gammal, har sambo, 4 barn. Hon är inte en tonåring som du ska försöka styra hänga på dina egna åsikter på. OM hon frågar vad du tycker kan du säga vad du hade gjort i deras situation, om hon inte frågar så bara finns där och lyssna. Jobba på att acceptera att dina vuxna barn är just vuxna och har egna åsikter och viljor. Att de styr sina egna liv och att det faktiskt inte är din ensak eller din rätt att säga och tycka vad som helst bara för att ni är familj.


    Tack för ett bra svar.
    Så även om jag vet att en grej är dödsdömd att lyckas så håller jag bara tyst. 
  • Anonym (En mormor)
    Jemp skrev 2024-02-29 11:14:18 följande:

    Min första reflektion är att du nog borde backa. Du kan fråga om de löst ekonomin när hon pluggar om du är orolig (det har du redan gjort) men inte lägga dig i om de ska ha flera barn eller vad hon ska fokusera på i livet. 


    Som förälder till vuxna barn tror jag (som småbarnsförälder) att det till stor del handla om att just se på. Precis hur man kan uttrycka sig beror ju sen på relationen. 


    Om jag frågar om det så blir hon bara arg och säger att jag är negativ...
    (vilket jag ju redan gjort)
  • Anonym (En mormor)
    Anonym (klok) skrev 2024-02-29 11:22:09 följande:
    Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden
    Ber hon om din åsikt om hennes ekonomi eller livsval? Ber hon om ekonomisk hjälp? För om hon inte gör det så kan du låta bli att lägga dig i. Hon är vuxen och bara för att du är hennes förälder betyder inte det att du kan eller ska komma med oombedda råd och förtäckt kritik till henne. Hon får göra sina egna misstag och komma till sina egna insikter. Och du kan ge stöd och råd om /när hon ber om det. 
    Tyvärr kommer hon och ber om hjälp och råd när det redan är för sent.
  • Anonym (En mormor)
    Agda90 skrev 2024-02-29 11:25:29 följande:

    Jag är lite kluven här. Dels är TS dotter vuxen och ska kunna leva sitt liv själv. Men TS dotter tar inte vidare ansvar för sin ekonomi och sätter sin familj på pottkanten med ogenomtänkta beslut. 

    Den dagen familjen står utan bostad för att allt har skitit sig. Eller ponera att sambon får nog och dumpar TS dotter?
    Vart kommer då familjen (med eller utan sambon) akut behöva ta vägen? Risken att dottern knackar på mammans dörr är ganska stor. 

    Jag har en släkting som är obetänksam och slarvig. Nu står mamman till den här kvinnan och betalar för allt rörande boende för att barn och barnbarn inte ska hamna på gatan. 

    Om risken finns att TS dotter står på farstun en vacker dag utan bostad då hade jag också sagt ställt frågor INNAN de sitter i den situationen. 

    Med handen på hjärtat. Hur många vill att deras vuxna barn ska flytta hem med ett halvt dagis på släptåg?


    Du tycks fatta.
    Dessutom bor jag inte med hennes pappa mer, så det gör det rätt omöjligt.
    Annars har vi en till skilsmässa.
  • Anonym (En mormor)
    Anonym (klok) skrev 2024-02-29 11:46:52 följande:
    Då är det lite en annan sak. Då får du ta upp det, att detta frågade jag om, och du sa att du hade koll och blev även arg att jag frågade, men nu har det blivit såhär och du kommer för att få hjälp. Hur kan jag stötta dig så att det inte blir såhär?

    Har hon haft svårt med att planera sin tillvaro och kunna se konsekvenser tidigare i livet, eller har hon tappat greppet lite under vuxenlivet?
    Adhd grej antagligen.
    Och har blivit curlad. Alltid nån som räddar.
  • Anonym (En mormor)
    Anonym (J) skrev 2024-02-29 15:21:04 följande:

    Som vuxen dotter till en mamma jag aldrig mer tänker prata med tänkte jag först att jag skulle bli arg på dig, men detta är helt rimligt. Det är rimligt att du är ärlig mot henne, det kommer ju helt enkelt inte funka just nu för henne praktiskt att plugga. Möjligtvis är ju om hon börjar jobba lite redan nu, drygar ut föräldradagarna på det sättet och samtidigt börjar studera utan studiemedel på distans halvfart, vilket naturligtvis kräver att hon har ork och tid när barnen sover exempelvis. Men svårt när hon har 4, hur gamla är dem? 


    Kan dock relatera till din dotters ilska gällande om du inte hjälper till med barnbarnen. Om du önskar din dotter att hon kan plugga kan du göra en enorm insats för henne genom att passa barnbarnen och stötta henne med dem så hon kan ha en chans att prova på i alla fall, liksom morfarn samt hennes svärföräldrar. 


    Absolut, du har inte valt att skaffa barnen och jobbar halvtid själv men jag är av samma uppfattning som di dotter att man hjälps åt med alla barnen inom familjen, om du tycker så synd om din barnbarn bör du kunna ställa upp kring dem och vilja vara med dem. 
    Jag har själv tre barn och min mamma totalvägrar hjälpa till med barnen och tycks nästan rädd för dem. Detta, tillsammans med kritik hon saknar täckning fö själv då hon varit en usel mamma, har gjort att jag brutit helt med kärringen. 


    Jag jobbar skiftesjobb heltid.
    Hennes barn är 5 mån, 2 åring, 3 åring och 6 åring. Förutom de så har jag 7  barnbarn till.
    Och som sagt så bor de 4 mil härifrån.
  • Anonym (En mormor)
    Jemp skrev 2024-02-29 16:16:28 följande:

    Ts, du svarar inte på frågorna. Vad är du orolig för? Fick du nåt svar på frågan om inkomst?


    Oj nu hänger jag inte med i svängarna. Har jobbat idag efter jag startade diskussionen.
    vad allt frågade du?
  • Anonym (En mormor)
    Anonym (S) skrev 2024-02-29 18:56:32 följande:
    Det räcker väl med att säga att han inte kan täcka för två inkomster, vilket är helt normalt nu för tiden. Verkar som illa dolt förakt mot sambon.
    Så är det. Inget förakt. Han är en bra pappa och snäll sambo.
    Har bara inte så hög lön. Behöver inte diskuteras dess mer.
  • Anonym (En mormor)
    Jemp skrev 2024-02-29 22:45:36 följande:

    Du har ju citerat frågorna. 


    Vad är du orolig för?
    Har hon tidigare varit oansvarig gällande ekonomin?
    Har hon bett dig om hjälp?
    Har hon svarat på hur hon tänkt kring inkomst?

    Eller har hon bara bett dig att inte lägga dig i? Uppenbarligen läser vi tråden på olika sätt, vi som svarar.

    Hur kommer det sig förresten att hennes CSN är slut? Och föräldrapenningen innan barnet ens är ett år?


    Jag är orolig för att de ska  hamna i en ohållbar ekonomisk situation. De har köpt hus och har inte börjat betala sina lån eftersom hon varit mammaledig hela tiden sen dess. Rädd att de hamnar att tvångssälja och vad de sen gör. Orolig för barnen om det blir så.
    Irriterar mig på hennes totala ovilja att börja jobba. Eller fattar om hon hatar sitt jobb och vill skola om sig. Men kunde hon inte tänkt på det före alla barn då? 
    Man kan bli gravid och ta sitt ansvar. Men man kan också förhindra graviditet tills man har en stabil grund.
    Hon har adhd och brist på impulskontroll, så har det alltid varit.
    Hon får hjälp. Ställer nog upp när det är befogat och jag har möjlighet.
    Men detta kring ekonomi och framtid är inget hon ber hjälp om, hon skuffar de problemen under mattan.
    Dessa ämnen har blivit tabuämnen för oss. När saken kommer upp på nåt sätt, så brukar jag bara bli tyst nu förtiden, men hon blir arg då också för hon kan se att jag tänker på det som jag inte får säga högt.
    T.ex att hon måste kontakta banken igen i sommar för att be om fortsatt ammorteringsfritt?.
    Hennes pappa har gått i borgen för en del av deras lån. Han kommer att bli vansinnig. För varje gång kontaktar banken också honom för att meddela honom om det.
    Så på det sättet är också andra inblandade i ekonomin.
    Sista frågan du hade, vi bor inte i Sverige och här är lite andra system.
    och ja, hon vill inte att jag ska lägga mig i.

  • Anonym (En mormor)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-01 18:23:31 följande:

    Jag tycker du gör helt rätt som ifrågasätter din dotter. Om inte våra egna familjemedlemmar kan prata fritt med oss - av omtanke - vem ska då göra det? 


    Dottern verkar tyvärr impulsiv och leva i en drömvärld. Hon kan inte vara seriös när hon antyder att vissa får hus av sina föräldrar när hon vet hur du har det. Med elva barnbarn finns extremt lite tid till vart och ett av dem och det får hon acceptera. 


    För din egen skull kanske du bara ska säga
    -Du vet vad jag tycker
    i fortsättningen. 

    För det vet hon ju innerst inne. Det är därför hon blir så arg. 


    Jep, det är just så det är.
    Men angående hus. Hon har faktiskt 2-3 vänner som fått hus som arv, förskottsarv och nån som även köpt hus till sina barn.
    Hon har aldrig sagt att vill att vi ska göra detsamma, bara konstaterat att vissa fått det .
  • Anonym (En mormor)

    Tack för alla svar, varav de alla är ur olika synvinklar. Vissa mogna och vissa ur annat perspektiv , men det är ju fantastiskt att vi alla är olika 😊fick lite att tänka på iallafall.

  • Anonym (En mormor)

    Måste korrigera en sak. Min exman är borgenär eftersom det krävdes för att de skulle  få lån, eftersom de inte hade några besparingar. Han är alltså för en liten del av lånet. Det är inte pga de inte kunnat betala.

  • Anonym (En mormor)
    Anonym (St) skrev 2024-03-03 14:22:47 följande:

    Förlåt men du säger att du vill vara ett stöd men att du samtidigt inte kan uppmuntra hennes drömmar. De funkar ju inte.

    Kanske du behöver jobba lite djupare än att bara säga nej nu måste du ta kontroll över situationen du redan har.

    Hon har 4 barn tätt, när var sista gången hon jobbade? Har hon tänkt plugga hemifrån? Är hon kanske rätt för att komma ut i världen och därför funderar på ett femte barn?
    Vad jobbade hon med innan, kanske hon inte trivdes och tänker att ny utbildning är enda vägen framåt? 

    Om du fortsätter visa att hon tänker fel kommer du bara skuta henne ifrån dig. 

    När hon säger att hon är sugen på en nr 5 får du fråga vidare. Ja, det är mysigt att vara hemma med barnen... vad svarar hon då? Eller ja, bebisar är så underbara att pyssla om... vad säger hon då.  Lista ut varför hon vill vad hon vill. Om hon nu älskar bebisar berätta om din kompis Elisabeth som alltid tar hand om bebisarna på BB som undersköterska eller om att de söker personal till BB och då får man se sååå många nyfödda bebisar.

    Om du vill nå fram till henne måste du förstå varför hon vill vad hon vill. Sen kan du få ett annat alternativ låta mer attraktivt. 


    Hon jobbade mellan första och andra barnet, så ca 4 år sen.
    Och ja, hon vill ju jobba som barnmorska så du är inte helt fel ute. Sitt tidigare jobb vill hon inte jobba med mer.
    Hon har alltid varit rädd att bli vuxen och komma ut i världen, tänker jag. Vi talade lite om saken idag, det där med fler barn.  Jag vet att hon leker med tanken, fast hon inte sagt det högt. För att inte börja gräla igen så sa jag att det inte är så att jag personligen har nåt emot det men det kan vara att banken säger nej till att ytterligare förlänga amorteringsfritt. Hon sa att jo, hon är medveten om det.
    Vi var helt vänner efter diskussionen. Ingen arghet.
  • Anonym (En mormor)
    Anonym (St) skrev 2024-03-03 19:32:04 följande:

    Ja men det var ju ett väldigt positivt möte. Du kunde spegla en negativ konsekvens utan att få det att låta som att du ifrågasätter hennes drömmar. Snyggt. 

    Fyra år är ganska länge utan att jobba. Tror det kan finnas mycket ångest. Hur ska det fungera hemma med barnen? Kommer jag att orka? Kommer barnen känna det som att jag lämnar dem när jag är borta så mycket? 

    Kanske kan du relatera till dig själv, när du pratar med henne, hur det kändes när du skulle börja jobba när dina barn var små. Hur mycket du skulle saknar dom osv. Att det kändes jobbigt. Kanske kommer hon känna sig tryggare att öppna upp sig. 

    Angående barnmorska så baseras antagningen på hur länge man jobbat som ssk. Så kanske du kan motivera det på det sättet, att jobba lite till, finns ju även många, många olika ssk jobb att söka. Om hon nu då redan är utbildad ssk. Kanske hon till och med kan få plats på en BB som ssk, det är ju brist på barnmorskor oxå om jag inte minns fel.

    Om hon inte är utbildad ssk är det ju oftast jobb som ssk som krävs först innan man ens får plugga till barnmorska. Då pratar vi minst 5,5år innan hon är barnmorska. 

    Lycka till.


    Hon är socionom.
Svar på tråden Min vuxna dotter är arg på mig hela tiden