• Anonym (Mamman)

    Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?

    Som rubriken: är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet till sina barn (som bor hos mamman, han träffar dem sporadiskt), när han träffar en ny kvinna? Jag vet att han kommer undan med det rent juridiskt - men moraliskt? Hur har ni tänkt, hur har ni gjort, vad har ni varit med om?

    Här var det så, att samarbetet om barnen gick bra så länge som min exman var singel. Förutom underhållet, så betalade han alltid hälften av större utgifter som t.ex. vinterkläder och -stövlar, idrottskläder och -utrustning, fritidsaktiviteter, terminsavgifter, hyra av instrument på Kulturskolan, sommarläger, cyklar och sparkcyklar... Detta var aldrig något problem.

    Men sedan han träffade sin nya kvinna, som är en svid-värk-och-brännkärrring som egentligen aldrig har arbetat, utan haft som enda mål i livet att få förtidspension fast hon inte är sjuk, har skulder hos Kronofogden, två struliga tonåringar etc. (DEN sorten! Kräks), så har han dels börjat träffa barnen mer sällan, från att ha haft dem varannan helg (vilket jag i och för sig är glad åt, för jag vill helst inte att de ska träffa den här kvinnan), och dels slutat att betala någonting utanför underhållet. Nu heter det att "det där är DIN grej, det är DU som vill att dom ska idrotta/spela instrument/åka på läger/ha varma vinterkläder så att de kan vara ute/etc., då får DU betala för det". 

    Jag tror tyvärr att det är den nya kvinnan som ligger bakom, att han betalar hennes räkningar i stället, för så här var det som sagt aldrig förut. De bor inte ihop. 
  • Svar på tråden Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?
  • Anonym (Nej)

    Nej det är inte ok och varför säger du att han skulle komma undan med det juridiskt? Gå via FK bara!

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-02 11:39:30 följande:

    Nej det är inte ok och varför säger du att han skulle komma undan med det juridiskt? Gå via FK bara!


    Ursäkta!! Det var jag som läste fel. Han vill alltså bara betala det lagstadgade numera? Ja vad ska man säga... Tyvärr är det helt ok, faktiskt.
  • Anonym (Dyrt?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-03-02 11:31:23 följande:
    Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?
    Som rubriken: är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet till sina barn (som bor hos mamman, han träffar dem sporadiskt), när han träffar en ny kvinna? Jag vet att han kommer undan med det rent juridiskt - men moraliskt? Hur har ni tänkt, hur har ni gjort, vad har ni varit med om?

    Här var det så, att samarbetet om barnen gick bra så länge som min exman var singel. Förutom underhållet, så betalade han alltid hälften av större utgifter som t.ex. vinterkläder och -stövlar, idrottskläder och -utrustning, fritidsaktiviteter, terminsavgifter, hyra av instrument på Kulturskolan, sommarläger, cyklar och sparkcyklar... Detta var aldrig något problem.

    Men sedan han träffade sin nya kvinna, som är en svid-värk-och-brännkärrring som egentligen aldrig har arbetat, utan haft som enda mål i livet att få förtidspension fast hon inte är sjuk, har skulder hos Kronofogden, två struliga tonåringar etc. (DEN sorten!  // Kräks), så har han dels börjat träffa barnen mer sällan, från att ha haft dem varannan helg (vilket jag i och för sig är glad åt, för jag vill helst inte att de ska träffa den här kvinnan), och dels slutat att betala någonting utanför underhållet. Nu heter det att "det där är DIN grej, det är DU som vill att dom ska idrotta/spela instrument/åka på läger/ha varma vinterkläder så att de kan vara ute/etc., då får DU betala för det". 

    Jag tror tyvärr att det är den nya kvinnan som ligger bakom, att han betalar hennes räkningar i stället, för så här var det som sagt aldrig förut. De bor inte ihop. 

    Men klarar du inte av att hantera kostnaden för barnen med 5-6000kr/månad per barn ( bb underhåll och din del)?  Själv är jag gift och lever i kärnfamilj men med mat, egna ponnysar, kläder osv så kostar barnen inte oss mer än så i månaden 


    Själv skulle jag vara mer upprörd över att pappan inte träffat sina barn lika ofta. 

  • Anonym (Lis)

    Såklart tråkigt att han går emot er överenskommelse och bara betalar det lägsta. Tyvärr kan han ju göra det så länge ni bara har en muntlig överenskommelse om ett högre belopp. Underhållet ska ju gå till de saker du nämner, vinterkläder, aktiviteter mm så att han betalat underhåll + hälften av sånt har ju varit en bonus innan. dvs du kanske haft det lite för bra innan.

    Men jag kan ju tycka att minibeloppet är snålt. Då borde han åtminstone också betala hälften av aktiviteterna. 
    Vad har ni fått fram för underhåll när ni räknat ut det hos försäkringskassan?

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Dyrt?) skrev 2024-03-02 12:12:41 följande:

    Men klarar du inte av att hantera kostnaden för barnen med 5-6000kr/månad per barn ( bb underhåll och din del)?  Själv är jag gift och lever i kärnfamilj men med mat, egna ponnysar, kläder osv så kostar barnen inte oss mer än så i månaden 


    Själv skulle jag vara mer upprörd över att pappan inte träffat sina barn lika ofta. 


    Jo, men jag tjänar inte så mycket, så då blir det bara "basprogrammet". Ingenting utöver det, som sådana saker som jag räknade upp: sommarläger, fritidsaktiviteter... Saken är också den att min exman får ut mer än dubbelt så mycket som mig, netto alltså. Och att detta att han skulle betala hälften av större "extraordinära" utgifter aldrig var något problem innan. Det gjorde han gärna. Nu går hans pengar troligen till kvinnan, och det måste väl vara fel? Hon är en vuxen människa och borde kunna försörja sig själv.

    Ja på ett sätt, men då träffar de troligen kvinnan också, och det är inte bra för dem. Hon är inget bra föredöme, för att uttrycka det milt. Det är rökning, lådvin, vanskötta husdjur, ständigt gnäll på samhället (allt är socialens, försäkringskassans, regeringens, skolans o.s.v. fel, ingenting är hennes eget fel), illaluktande härskna parfymer, ingrott smink runt ögonen för att hon bara orkar sminka sig men inte sminka av...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-02 12:21:31 följande:

    Såklart tråkigt att han går emot er överenskommelse och bara betalar det lägsta. Tyvärr kan han ju göra det så länge ni bara har en muntlig överenskommelse om ett högre belopp. Underhållet ska ju gå till de saker du nämner, vinterkläder, aktiviteter mm så att han betalat underhåll + hälften av sånt har ju varit en bonus innan. dvs du kanske haft det lite för bra innan.

    Men jag kan ju tycka att minibeloppet är snålt. Då borde han åtminstone också betala hälften av aktiviteterna. 
    Vad har ni fått fram för underhåll när ni räknat ut det hos försäkringskassan?


    Han betalar det underhållet som man får fram när man räknar i Fk:s kalkylator. Så det är "officiellt" OK. 

    "jag" har inte haft det bra, jag lägger minsta möjliga på mig, och mesta möjliga på att mina barn ska få en bra uppväxt trots numera skilda föräldrar. 
  • Anonym (D)

    Stäm honom. Då kan du få rätt till mera. 

    Nej det är inte moraliskt rätt. Alla som har barn borde bli dömda till att betala 50% om man väljer att inte ha sina barn 50%. 

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-03-02 12:24:07 följande:
    Jo, men jag tjänar inte så mycket, så då blir det bara "basprogrammet". Ingenting utöver det, som sådana saker som jag räknade upp: sommarläger, fritidsaktiviteter... Saken är också den att min exman får ut mer än dubbelt så mycket som mig, netto alltså. Och att detta att han skulle betala hälften av större "extraordinära" utgifter aldrig var något problem innan. Det gjorde han gärna. Nu går hans pengar troligen till kvinnan, och det måste väl vara fel? Hon är en vuxen människa och borde kunna försörja sig själv.

    Ja på ett sätt, men då träffar de troligen kvinnan också, och det är inte bra för dem. Hon är inget bra föredöme, för att uttrycka det milt. Det är rökning, lådvin, vanskötta husdjur, ständigt gnäll på samhället (allt är socialens, försäkringskassans, regeringens, skolans o.s.v. fel, ingenting är hennes eget fel), illaluktande härskna parfymer, ingrott smink runt ögonen för att hon bara orkar sminka sig men inte sminka av...
    Sry ts men nej, det är inte fel att han vill lägga sina inkomster på sin nya kvinna. Vad han gör med sina pengar utöver det han ska ge till barnen är hans ensak. Det är antagligen inte det att han betalar hennes räkningar utan snarare att han vill skämma bort henne lite. Och om du inte har ekonomi nog att bekosta sommarläger, fritidsaktiviteter mm så är det så. Tough luck, men så ser livet ut för väldigt många och de måste också acceptera att ekonomin inte räcker till att ge barnen allt man vill. Sedan vilka personer pappan tar in i barnens liv har du tyvärr inte heller med att göra, så länge de inte riskerar att vara till skada för barnen, antingen fysiskt eller med missbruk t ex.

    Du behöver jobba med acceptans här och inse att även om saker suger så ÄR det bara på ett visst sätt med dessa saker och alltså ingen anledning att haka upp sig på alltför länge.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-03-02 12:24:07 följande:
    Jo, men jag tjänar inte så mycket, så då blir det bara "basprogrammet". Ingenting utöver det, som sådana saker som jag räknade upp: sommarläger, fritidsaktiviteter... Saken är också den att min exman får ut mer än dubbelt så mycket som mig, netto alltså. Och att detta att han skulle betala hälften av större "extraordinära" utgifter aldrig var något problem innan. Det gjorde han gärna. Nu går hans pengar troligen till kvinnan, och det måste väl vara fel? Hon är en vuxen människa och borde kunna försörja sig själv.

    Ja på ett sätt, men då träffar de troligen kvinnan också, och det är inte bra för dem. Hon är inget bra föredöme, för att uttrycka det milt. Det är rökning, lådvin, vanskötta husdjur, ständigt gnäll på samhället (allt är socialens, försäkringskassans, regeringens, skolans o.s.v. fel, ingenting är hennes eget fel), illaluktande härskna parfymer, ingrott smink runt ögonen för att hon bara orkar sminka sig men inte sminka av...

    Oj, vilken insyn du har. 


    Du får nog bara finna dig i det. Han bestämmer själv vem han är med och vad han vill lägga pengar på. 

Svar på tråden Är det rätt att pappan slutar betala mer än det lägsta lagstadgade underhållet när han träffar en ny kvinna?