• Anonym (Förr)

    Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar

    För flera år sen skrev jag ett långt inlägg på Familjeliv om min livskris. Jag hade separerat, flyttat ut från vårt gemensamma hus och bodde för tillfället med min pappa. Jag var då över 30 och kände tack vare depressionen att jag inte lyckats med något i mitt liv. Jag hade ingen utbildning, jag hade inget körkort och jag misslyckades med alla mina förhållanden. Livet var bara allmänt jobbigt att leva.


    Då sökte jag mig till Familjeliv för att jag hoppades att jag skulle få stöd och råd. Jag hade aldrig tidigare skrivit på Familjeliv men jag hade sett hur många trådar ändå verkade vettiga och tonen var god så jag körde på. Men tack vare ett måhända klumpigt ordval blev jag enormt påhoppad av väldigt många. Jag beskrev nämligen mitt ex jag nyligen separerat från som "min kvinna". Detta ordval fick jag äta upp och det med råge. Enligt vissa användare var jag den hemskaske mannen i världen, enligt andra var jag bara en bitter liten incel som inte fattat att det var slut och enligt andra var de glada för mitt ex skull att hon lämnat en sån som jag. Och detta var tack vare just ordvalet "min kvinna", ett ordval jag aldrig trodde skulle skapa ett sånt stort ramaskri. Det värsta var att tråden bara fortsatte och fortsatte trots att jag erkände att jag använt ett klumpigt uttal men det gick inte att ta bort eftersom Familjeliv inte hade den funktionen.
    Vid den här tiden mådde jag väldigt dåligt redan tack vare allt som hänt och jag var inne i en djup livskris och depression. När jag fick höra allt det som sas om mig, om hur hemsk och tragisk jag var och att mitt ex gjort rätt som lämnat mig, tog det mig väldigt hårt eftersom jag redan var så skör. Då hade jag redan haft självmordstankar och det här blev den tändande gnistan. Jag gjorde ett ärligt självmordsförsök men stoppade mig själv i sista stunden. Jag vet inte varför jag inte fullföljde det för jag var trots allt väldigt nära men jag antar att det fanns en högre makt som stoppade mig. Men jag var enormt nära att ta livet av mig och allt berodde på denna storm av hatiska inlägg riktade mot mig.
    Idag mår jag bra. Jag är i en ny relation, har genomgått terapi och är överlag väldigt mycket lyckligare nu än jag var förr. Men nu när jag ser nyktert på saken kan jag verkligen inte förstå hur folk kan vara så grymma att de i folkhoper hoppar på en uppenbart deprimerad människa för något så bagatellartat som ett klumpigt ordval, som dessutom inte gick att radera? Står det klumpiga ordvalet i proportion till den psykiska smärta ett sånt drev kan åstadkomma?
    Nu är det här väldigt många år sen så personerna som drevade mot mig är nog inaktiva idag. Och jag vet ärligt talat inte hur Familjeliv ser ut idag, men detta är en händelse som faktiskt satt djupa spår hos mig.
  • Svar på tråden Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar
  • Anonym (25%)
    Anonym (Förr) skrev 2024-03-03 08:05:08 följande:
    Då sökte jag mig till Familjeliv för att jag hoppades att jag skulle få stöd och råd. Jag hade aldrig tidigare skrivit på Familjeliv men jag hade sett hur många trådar ändå verkade vettiga och tonen var god så jag körde på. Men tack vare ett måhända klumpigt ordval blev jag enormt påhoppad av väldigt många. Jag beskrev nämligen mitt ex jag nyligen separerat från som "min kvinna". Detta ordval fick jag äta upp och det med råge. Enligt vissa användare var jag den hemskaske mannen i världen, enligt andra var jag bara en bitter liten incel som inte fattat att det var slut och enligt andra var de glada för mitt ex skull att hon lämnat en sån som jag. Och detta var tack vare just ordvalet "min kvinna", ett ordval jag aldrig trodde skulle skapa ett sånt stort ramaskri.  Men jag var enormt nära att ta livet av mig och allt berodde på denna storm av hatiska inlägg riktade mot mig.
    Idag mår jag bra. Jag är i en ny relation, har genomgått terapi och är överlag väldigt mycket lyckligare nu än jag var förr. Men nu när jag ser nyktert på saken kan jag verkligen inte förstå hur folk kan vara så grymma att de i folkhoper hoppar på en uppenbart deprimerad människa för något så bagatellartat som ett klumpigt ordval, som dessutom inte gick att radera? Står det klumpiga ordvalet i proportion till den psykiska smärta ett sånt drev kan åstadkomma?
    Nu är det här väldigt många år sen så personerna som drevade mot mig är nog inaktiva idag. Och jag vet ärligt talat inte hur Familjeliv ser ut idag, men detta är en händelse som faktiskt satt djupa spår hos mig.
    Det är tyvärr likadant idag.
  • Anonym (Annie Oakley)

    Mår man dåligt är det nog en bättre plan att söka hjälp av proffs än att söka tröst på nätet. Responsen är nyckfull, at best.

    Själv provocerar jag friskt den allmänna moralen och om hur en kvinna ska vara men det är för att jag har ett ego som tål det. 

  • Anonym (Wellpapp)

    Jag minns tråden och deltog i den och det som hände i den var din totala ovilja att ta åt dig din del av problemet och det som hänt . Du var själv inte särskilt vänligt inställd oss som svarade redan från början. Din attityd var hemsk redan i dom första svaren. 
    Och du verkar inte förstå det än idag . 
    Att skylla ditt försök till suicid på oss i tråden är exakt det jag menar med att försöka ducka undan ditt eget ansvar och ditt eget val. Ingen stod med pistol och hotade dig liksom. 
    Du hade kunnat avregistrera dig från sajten och ta ditt ansvar för din hälsa. 
    Att skylla på oss än idag visar bara att du inte har fattat.

  • Anonym (Annie Oakley)
    Anonym (Wellpapp) skrev 2024-03-03 09:03:36 följande:

    Jag minns tråden och deltog i den och det som hände i den var din totala ovilja att ta åt dig din del av problemet och det som hänt . Du var själv inte särskilt vänligt inställd oss som svarade redan från början. Din attityd var hemsk redan i dom första svaren. 
    Och du verkar inte förstå det än idag . 
    Att skylla ditt försök till suicid på oss i tråden är exakt det jag menar med att försöka ducka undan ditt eget ansvar och ditt eget val. Ingen stod med pistol och hotade dig liksom. 
    Du hade kunnat avregistrera dig från sajten och ta ditt ansvar för din hälsa. 
    Att skylla på oss än idag visar bara att du inte har fattat.


    Långsint much? 
  • Anonym (Wellpapp)
    Anonym (Annie Oakley) skrev 2024-03-03 09:06:22 följande:
    Långsint much? 
    Ts verkar vara det ja. Själv är jag bara trött på folk som inte har självinsikt. 
  • Anonym (Förr)
    Anonym (Wellpapp) skrev 2024-03-03 09:03:36 följande:

    Jag minns tråden och deltog i den och det som hände i den var din totala ovilja att ta åt dig din del av problemet och det som hänt . Du var själv inte särskilt vänligt inställd oss som svarade redan från början. Din attityd var hemsk redan i dom första svaren. 
    Och du verkar inte förstå det än idag . 
    Att skylla ditt försök till suicid på oss i tråden är exakt det jag menar med att försöka ducka undan ditt eget ansvar och ditt eget val. Ingen stod med pistol och hotade dig liksom. 
    Du hade kunnat avregistrera dig från sajten och ta ditt ansvar för din hälsa. 
    Att skylla på oss än idag visar bara att du inte har fattat.


    Nu när vi har perspektiv på det, vad exakt var min del i problemet? Och förresten, vilket problem pratade jag om? Jag skrev ingenting om problemet i relationen utan jag skrev om hur dåligt just jag mådde. Leta fram den tråden du talar om, för jag tror inte att det är samma tråd. Jag hittar inte min gamla tråd för jag har ett nytt konto då jag glömt lösenordet från det förra kontot.

    Dock måste jag säga att du verkar vara en otroligt känslokall och empatistörd människa som inte ens berörs det minsta av en individs självmordsförsök. Ser du inte hur folk som du också har ett ansvar för andras mående?
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Wellpapp) skrev 2024-03-03 09:03:36 följande:

    Jag minns tråden och deltog i den och det som hände i den var din totala ovilja att ta åt dig din del av problemet och det som hänt . Du var själv inte särskilt vänligt inställd oss som svarade redan från början. Din attityd var hemsk redan i dom första svaren. 
    Och du verkar inte förstå det än idag . 
    Att skylla ditt försök till suicid på oss i tråden är exakt det jag menar med att försöka ducka undan ditt eget ansvar och ditt eget val. Ingen stod med pistol och hotade dig liksom. 
    Du hade kunnat avregistrera dig från sajten och ta ditt ansvar för din hälsa. 
    Att skylla på oss än idag visar bara att du inte har fattat.


    Nu inser jag att TS förmodligen har rätt. Lyhörd som en fiskmås är du. FL har degenererat de senaste åren till något riktigt bedrövligt.
  • Anonym (Wellpapp)
    Anonym (Förr) skrev 2024-03-03 09:23:01 följande:
    Nu när vi har perspektiv på det, vad exakt var min del i problemet? Och förresten, vilket problem pratade jag om? Jag skrev ingenting om problemet i relationen utan jag skrev om hur dåligt just jag mådde. Leta fram den tråden du talar om, för jag tror inte att det är samma tråd. Jag hittar inte min gamla tråd för jag har ett nytt konto då jag glömt lösenordet från det förra kontot.

    Dock måste jag säga att du verkar vara en otroligt känslokall och empatistörd människa som inte ens berörs det minsta av en individs självmordsförsök. Ser du inte hur folk som du också har ett ansvar för andras mående?
    Som sagt var . Ta ansvar var det ja. Var nånstans tog du ditt ansvar för ditt mående i tråden? Hur var det med självinsikt?  
  • Anonym (Typiskt.)

    Det är väl mer eller mindre typiskt för FL och den rådande mentaliteten här. Har man problem eller kriser av olika slag är detta ett forum man ska hålla sig långt borta ifrån.Ändå är FL tänkt att vara ett mer mjukt och empatiskt forum, med tanke på att det är till främst för småbarnsföräldrar och gravida kvinnor. Men främst män och i synnerhet män med olika problem får ta stora grävskopor med skit från folk här som älskar att vara elaka och nedlåtande.

    Är du man och har problem eller genomgår en kris, skriv INTE på FL. Risken är att du kommer må långt mycket sämre än du gjorde innan.

  • Anonym (Förr)
    Anonym (Ann) skrev 2024-03-03 09:29:19 följande:
    Nu inser jag att TS förmodligen har rätt. Lyhörd som en fiskmås är du. FL har degenererat de senaste åren till något riktigt bedrövligt.
    Jag tror hon pratar om en annan tråd för i min tråd skrev jag inget om vår relation i sig eftersom jag inte ville outa mig själv så det var jag noggrann med. Istället handlade tråden om mitt mående och hur jag saknade henne som jag benämnde som "min kvinna".

    Jag blir ärligt illa berörd av att se denna totala likgiltighet och nästan stolthet i att man fått veta att en person var påväg att ta sitt liv tack vare ett drev man själv antar att man var med i. Hade det hänt mig hade jag krypit till korset och bett om ursäkt om jag varit för hård, även om jag tyckt att min kritik var legit. Men i det här fallet visar Anonym (Wellpapp) en total känslokyla, vilket gör mig väldigt illa till mods.
Svar på tråden Hur Familjeliv gav mig seriösa självmordstankar