• Anonym (V)

Tystnadsplikt sjukhus

Jag var på ett läkarbesök på en mottagning. Inne på mottagningen såg en person mig,  hann bara se att hon såg mig sedan behövde jag gå in för att träffa läkaren. Personen är nära vän till min pappa och personen är läkare. Visste ej att denne arbetar där. 

Jag är nu orolig att denne ska säga till min pappa att jag var där. Det är känsligt och vill ej att han ska veta att jag var på den mottagningen. Jag har ej personens nummer. 

Visst gäller bara tystnadsplikt om det är min läkare? Finns det något som hindrar personen att nämna Till min pappa att jag var där? De pratar ofta med varandra. Är väldigt illa till mods över detta

• Svar på tråden Tystnadsplikt sjukhus
  • honeyhoney1986

Nej, hon kan inte berätta för din pappa att hon har sett dig om hon jobbar på denna mottagningen. Hon måste fråga dig först om det är ok annars bryter hon mot tystnadsplikt. 

• Anonym (V)
    honeyhoney1986 skrev 2024-03-03 17:15:02 följande:

Nej, hon kan inte berätta för din pappa att hon har sett dig om hon jobbar på denna mottagningen. Hon måste fråga dig först om det är ok annars bryter hon mot tystnadsplikt. 

Vad skönt tack för svar
  • Anonym (E)

Måste komplettera med att säga att inte alla på sjukhus har tystnadsplikt! Så om denne person var t ex en städare så har hen inte tystnadsplikt och kan berätta för din pappa att du var där. Och ska vi vara ärliga, tystnadsplikt eller inte så är det många som babblar på ändå.

• Anonym
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 20:32:24 följande:

Måste komplettera med att säga att inte alla på sjukhus har tystnadsplikt! Så om denne person var t ex en städare så har hen inte tystnadsplikt och kan berätta för din pappa att du var där. Och ska vi vara ärliga, tystnadsplikt eller inte så är det många som babblar på ändå.

"Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) gäller för alla som är anställda inom den offentliga hälso- och sjukvården, oavsett befattning eller huvudmannaskap. Den gäller alltså inte bara vårdpersonalen, utan också till exempel anställda i egenskap av vaktmästare, lokalvårdare och driftpersonal"
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 20:32:24 följande:

Fel. Alla som arbetar där har tystnadsplikt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-03 20:40:28 följande:
    Anonym skrev 2024-03-03 20:39:17 följande:
    "Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) gäller för alla som är anställda inom den offentliga hälso- och sjukvården, oavsett befattning eller huvudmannaskap. Den gäller alltså inte bara vårdpersonalen, utan också till exempel anställda i egenskap av vaktmästare, lokalvårdare och driftpersonal"
    Ja men jättebra då. Hindrar ändå inte att de snackar med ts pappa.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 20:44:06 följande:
    Anonym skrev 2024-03-03 20:39:17 följande:
    Ja men jättebra då. Hindrar ändå inte att de snackar med ts pappa.

I så fall hoppas jag innerligt att hon anmäler. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-03 20:57:20 följande:
    I så fall hoppas jag innerligt att hon anmäler. 
    Du tänkte att hennes pappa skulle vittna till hennes fördel, mot en nära bekant? Troligt....
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-03 20:40:28 följande:
    Ja. alla har tystnadsplikt
  • Anonym (Moa)

Nej om hon är läkare där får hon inte berätta att hon sett dig där. Det hoppas jag är självklart för alla som jobbar i vården. I annat fall kan du anmäla det ja. De flesta som jobbar inom vården "babblar inte på" om vad och vem man sett på mottagningen då de som sagt har tystnadsplikt och det är allvarligt att bryta mot den. 

Svar på tråden Tystnadsplikt sjukhus