• Anonym (V)

Tystnadsplikt sjukhus

Jag var på ett läkarbesök på en mottagning. Inne på mottagningen såg en person mig,  hann bara se att hon såg mig sedan behövde jag gå in för att träffa läkaren. Personen är nära vän till min pappa och personen är läkare. Visste ej att denne arbetar där. 

Jag är nu orolig att denne ska säga till min pappa att jag var där. Det är känsligt och vill ej att han ska veta att jag var på den mottagningen. Jag har ej personens nummer. 

Visst gäller bara tystnadsplikt om det är min läkare? Finns det något som hindrar personen att nämna Till min pappa att jag var där? De pratar ofta med varandra. Är väldigt illa till mods över detta

• Svar på tråden Tystnadsplikt sjukhus
  • Anonym (Ewa)

Hon får inte berätta för din pappa att hon sett dig hon har tystnadsplikt. Hade hon däremot varit patient hade det inte funnits någon tystnadsplikt.

• Anonym (Ewa)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 21:14:10 följande:
    Du tänkte att hennes pappa skulle vittna till hennes fördel, mot en nära bekant? Troligt....
    Ja?! Eller vad menar du? Mened kan ge 4 års fängelse.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ewa) skrev 2024-03-03 21:38:23 följande:
    Ja?! Eller vad menar du? Mened kan ge 4 års fängelse.
    Inget vittne, inga bevis, ingen mened.
  • Anonym (S)

Det kallas så fint Tystnadsplikt. Existerar knappt alls i realiteten. Tyvärr. Folk älskar att pladdra. Dessutom utgår alla ifrån att man har sån toppen-relation med sin familj att det inte är någon nyhet om man berättar att man sett någon någonstans! Hör du något så anmäl direkt!!

• Anonym (Ewa)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 21:55:51 följande:
    Inget vittne, inga bevis, ingen mened.
    Vad bra att man kan välja vilka lagar man ska följa så länge man inte åker fast är det lugnt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ewa) skrev 2024-03-03 22:10:16 följande:
    Vad bra att man kan välja vilka lagar man ska följa så länge man inte åker fast är det lugnt. 
    Det är inte vad vi diskuterar, håll dig till saken.
  • Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (S) skrev 2024-03-03 21:58:43 följande:

Det kallas så fint Tystnadsplikt. Existerar knappt alls i realiteten. Tyvärr. Folk älskar att pladdra. Dessutom utgår alla ifrån att man har sån toppen-relation med sin familj att det inte är någon nyhet om man berättar att man sett någon någonstans! Hör du något så anmäl direkt!!

Det där kan vara olika från vårdgivare till vårdgivare. Vissa ställen har en kultur där rädslan för att bryta sekretesslagar sitter i ryggraden och andra pladdrar man på fritt om patienter från andra avdelningar, inlagda kändisar, tidigare patienter.

Så på vissa ställen finns det, men rent generellt tror jag tyvärr du har mer rätt än fel.  
  • Anonym (nej)
    Anonym (V) skrev 2024-03-03 17:05:27 följande:
    Tystnadsplikt sjukhus

Jag var på ett läkarbesök på en mottagning. Inne på mottagningen såg en person mig,  hann bara se att hon såg mig sedan behövde jag gå in för att träffa läkaren. Personen är nära vän till min pappa och personen är läkare. Visste ej att denne arbetar där. 

Jag är nu orolig att denne ska säga till min pappa att jag var där. Det är känsligt och vill ej att han ska veta att jag var på den mottagningen. Jag har ej personens nummer. 

Visst gäller bara tystnadsplikt om det är min läkare? Finns det något som hindrar personen att nämna Till min pappa att jag var där? De pratar ofta med varandra. Är väldigt illa till mods över detta

Nej, läkaren ska inte berätta att du varit där, det ingår i tystnadsplikten, oavsett om ditt besök var till någon annan. Om läkaren gör det så kan du anmäla det. 
  • Anonym (Kim)

Ja nu kommer personen att kolla upp varför du var där på sjukhuset. Har säkert löst eller lyssnat på diktatet o h kommer med ett smaskigt skvaller till din  pappa. Alla detaljer och lite till. Så pinsamt för dig! 

nej bara retas. Tystnadsplikten råder här. Ingen lek för att det ska komma ut. 

• Anonym (Nfnf)

Beror väl på hur de jobbar där. Jobbar de tex i team kan de prata om andra patienter ibland, diskutera tillsammans, osv.
    Men nej de får ju inte säga att du varit där bara för att. 

Drt får ingen. Inte städerskan, undersköterskan eller någon.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 20:32:24 följande:

Måste komplettera med att säga att inte alla på sjukhus har tystnadsplikt! Så om denne person var t ex en städare så har hen inte tystnadsplikt och kan berätta för din pappa att du var där. Och ska vi vara ärliga, tystnadsplikt eller inte så är det många som babblar på ändå.

Jo, de har också tystnadsplikt.
  • EpicF

Berättar läkaren för din pappa att du var på sjukhuset så bryter denne tystnadsplikten. 

Men ja, h*n kan berätta för din pappa. Finns egentligen inget som hindrar personer mer att det är ett brott mot tystnadsplikten. Och en vettig läkare berättar aldrig för andra vem de har mött i sitt yrke. 

• EpicF

Anonym (E): Alla som jobbar inom vårdande har tystnadsplikt, även städerskor. Till och med prao-elever får skrivs på om tystnadsplikt. 

• EpicF
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-03-04 12:36:03 följande:

Beror väl på hur de jobbar där. Jobbar de tex i team kan de prata om andra patienter ibland, diskutera tillsammans, osv.
    Men nej de får ju inte säga att du varit där bara för att. 

Drt får ingen. Inte städerskan, undersköterskan eller någon.

Beror på hur de jobbar? Nej, det beror verkligen  inte på hur de jobbar. Tystnadsplikten  gäller mot utomstående oavsett. 
  • Anonym (H)

Tyvärr accepterar inte alla tystnadsplikten heller. Min mammas man jobbar på en skola. Ibland berättar mamma vldigt detaljerad information om vissa elever, nämner deras namn. Många gånger.är.det känslig info. Jag har flera gånger sagt att jag inte tror att han får prata vidare på det där sättet. Men mamma säger.att han inte har tystnadsplikt. Vilket jag tror är ren lögn eftersom jag har ett barn i ett föräldrarkooperativ och vi har fått skriva på papper om tystnadsplikt fast jag bara är förälder (anledningen är för att vi kan behöva jobba p förskolan). Hur som helst när mamma pratar så detaljerat om andras barn och föräldrar så känner jag otrygghet i att personal kan prata så öppet om känsliga saker.

• Anonym (Ewa)
    Anonym (E) skrev 2024-03-03 22:10:42 följande:
    Det är inte vad vi diskuterar, håll dig till saken.
    Det är vad tråden handlar om men jag förstår att du har slut på argument. Det är helt okej att strunta i att svara när det händer. 
  • EpicF

Anonym (H): Din mamma har fel. Enligt skollagen 29 kap. 14 § har all personal inom kommunens verksamhet har tystnadsplikt. Vilket innebär att de inte får lämna ut uppgifter som kan skada barn eller vårdnadshavare till andra utanför skolan varken med eller utan föräldrarnas godkännande.

Du kan be din mamma och hennes man att läsa på i skollagen 29 kap. 14 §

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/

Svar på tråden Tystnadsplikt sjukhus