Läxa på lovet?
Mitt barn i ettan hade också läsläxa under lovet. Dock bara det vanliga kapitlet, så den gick att göra dagarna före och efter istället.
Andra läxor är extremt ovanligt än så länge, även vanliga skolveckor.
Mitt barn i ettan hade också läsläxa under lovet. Dock bara det vanliga kapitlet, så den gick att göra dagarna före och efter istället.
Andra läxor är extremt ovanligt än så länge, även vanliga skolveckor.
Agda90: Ibland får man lära barn att de inte alltid kan få läsa böcker de är intresserade av. Det ingår i vuxenlivet att ibland läsa böcker man inte är intresserade av.
Vi kämpar också med detta. De är skyldiga att göra anpassningar dock.
(Här vägrar de inte, men gör inte tillräckligt även om det låter bra när man pratar med dem).
Intressant att höra hur olika det kan vara i Sveriges skolor. Min son går också i ettan i en kommunal skola. Han har läsläxa ett kapitell som ska läsas varje dag, 4 gånger i veckan + läsförståelsefrågor som ska skrivas, matte huvudräkning varje dag i tio minuter, hemspråksläxa varje vecka 1-2 sidor övningar och specialläxa minst en gång i veckan. Specialläxan den här veckan tex är i NO och matte där de ska föra protokoll över deras vattenanvändning i hemmet under en vecka för att sen göra tabeller och diagram i skolan.
Däremot har de inte läxa under lovet men däremot läsbingo. Det är frivilligt men om man lämnar in det så får man diplom eller medalj så i praktiken är det inget som går att hoppa över.
Ja det verkar skilja mycket. Jag är lite kluven i vad jag tycker om det.
Låter som att ni har mycket dock! Dels läxor, men också mer avancerade saker. Tabeller och diagram tex.
Skolplikten är inte 365 dagar om året Så det blir ju ett underligt resonemang till att barnen inte ska få ha ledigt.
Även ditt, mitt och ts barn, som har lätt för sig, har rätt att få lära och utvecklas utifrån hur de ligger till.
Nu är vi ju lite OT, men i mina ögon handlar det inte så mycket om att boken är tråkig utan att samma sidor ska läsas, gång efter gång och man får inte läsa i förväg utan hålla sig till ett kapitel i veckan. Självklart läser vi läxan (dock inte dagligen) och en massa annat, men lärarna har inte lyckats få mig att förstå vitsen. I mina ögon ett väldigt effektivt sätt att döda läslusten.
Under skoldagarna läses andra, ännu enklare texter, 4-6 gånger och sen ska de jobba med förståelsen av texten på olika sätt.
Ja självklart gäller det även andra ämnen, som också kräver mer anpassningar än vad som görs idag (både uppåt och nedåt).
Idrotten kan ju vara problematisk, kanske mer i äldre åldrar, gällande kränkningar, men jag ser inte riktigt samma behov att anpassa uppåt där. Men ett skolbarn som inte kan springa är inte normalt, utan snarare tecken på funktionsnedsättning (och då kan förstås mer anpassningar krävas).