• Anonym (Valfrid)

Sexigt med band runt nacken på tjejen

Jag tycker det är sexigt med ett band runt halsen på tjejen. Vad heter det egentligen? 

• Svar på tråden Sexigt med band runt nacken på tjejen
  • OlgaElvira

De kallas för choker. Tror att  det är det du är ute efter. Modernt bland hippies på 70-talet.

• Anonym (A)
    OlgaElvira skrev 2024-03-05 19:10:46 följande:

De kallas för choker. Tror att  det är det du är ute efter. Modernt bland hippies på 70-talet.

Var det mycket poppis?
  • Anonym (Valfrid)
    OlgaElvira skrev 2024-03-05 19:10:46 följande:

Tack!
    Det kände jag inte alls till. Har sett en del som sett ganska enkla och tjusiga ut.
  • OlgaElvira
    Anonym (A) skrev 2024-03-05 21:28:16 följande:
    Var det mycket poppis?
    Ja, i vissa kretsar. Det var ofta färgglada, lite etnostil. Ibland gjordes de av pärlor. De användes också som band runt håret, både av tjejer och killar. Under den perioden var modet rätt lika bland killar och tjejer.
    Långt hår, färgglada kläder, halsband som man tillverkat själv eller köpt på någon hippiefestival.
  • Tukt

Blandar vi inte i hop den typ av "band" som ursprungligen kom från indiankulturen och användes av hippies, och "band" i den form som man såg redan på 1800-talet på kvinnor som var gjorda i sammet?

• Anonym (60-talist)
    Tukt skrev 2024-03-06 07:24:42 följande:

Blandar vi inte i hop den typ av "band" som ursprungligen kom från indiankulturen och användes av hippies, och "band" i den form som man såg redan på 1800-talet på kvinnor som var gjorda i sammet?

Det undrar jag också.
    Jag hade ett svart sammetsband runt halsen på 70-talet. Det var ganska vanligt att vi tjejer hade det. Och några hippies var vi då inte. Glad

Tycker fortfarande att det var snyggt och hade gärna haft det igen.
  • OlgaElvira
    Tukt skrev 2024-03-06 07:24:42 följande:

Det stämmer att mode med choker  har varit modernt i omgångar. Slutet av 1800-talet, sedan 20-talet. De fanns redan under antiken, ofta som en talisman. Vissa urfolk bär dessa som skydd mot onda makter. Ett smycke med långa traditioner. Rätt kul att vi fortfarande bär dessa.
  • Tukt
    Anonym (60-talist) skrev 2024-03-06 07:28:44 följande:
    Det undrar jag också.
    Jag hade ett svart sammetsband runt halsen på 70-talet. Det var ganska vanligt att vi tjejer hade det. Och några hippies var vi då inte. Glad

Tycker fortfarande att det var snyggt och hade gärna haft det igen.
    Det är ju något som också varit och är ett inslag bland goth och svartrock. Och när man ser det på westernfilm är det oftast "glädjeflickor" på salonen som har dessa. 
    De andra var väl i grunden ett halsskydd för indiankrigare, men kanske mest vanligt bland sådana som sysslar med shamanism. Alternativt någon av de få kvarvarande glamrockarna. 
    Så frågan är vad "bandet" är för något... ;)
Svar på tråden Sexigt med band runt nacken på tjejen