• Elsa891

    Vilka ska man bjuda på bröllop?

    Hej! Jag och min sambo planerar snart att gifta oss, och funderar på det här kring vilka man ?ska? bjuda. Vi vill gärna bjuda den närmaste släkten, till vilka vi räknar våra föräldrar, syskon+partner, syskonbarn, mor- och farföräldrar, föräldraras syskon + partner, samt kusiner+deras partner+deras barn. Framförallt han har en väldigt stor släkt, där alla dessa närmsta uppgår till säkert 70 personer, medan mina är ca 30 personer, alltså 100 totalt? Sen skulle man ju gärna vilja ha lite kompisar också. Dock är det ju vissa i våra släkter vi står närmare än andra. Tex har han kusiner som han knappt träffat, medan vissa är i princip som hans syskon där dom växt upp väldigt nära. Är det ?okej? att inte bjuda in vissa kusiner tex, när man bjuder andra? Tycker detta känns såååå jobbigt då man inte vill såra någon. Samtidigt kostar ju varje gäst pengar, och ett bröllop med 100 personer är inte direkt billigt?

    Så vad tycker ni? Och hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda på bröllop?
  • Fjäril kär

    Det finns inga "ska" och inga måsten.

    Ni bjuder exakt vilka ni vill på vilka grunder ni vill.  

    Det som däremot gör det något enklare att välja gäster är att utgå ifrån en budget. Vad har ni råd med? Vad kostar det ni tänkt bjuda på? Då brukar det snabbt visa sig att ni kommer ha råd att bjuda  x antal gäster och då blir det enklare att tänka vilka.  Har ni råd med typ 40 gäster så är det ju det ni har att förhållandet er till och ni får tänka på vilka som känns viktiga att ha där. 

  • Anonym (Frugan)

    Vi valde gäster med plånboken.  Kan låta hemskt men vi fick så lov att utgå ifrån vilka pengar vi hade . Dessutom hade ju festlokalen max antal gäster .  

    Vi valde dom vi verkligen ville ha där och det blev en salig blandning av nära familj,  bästa vänner och övriga.  Folk vi annars inte haft möjlighet att blanda med varandra och träffa samtidigt.  

  • OlgaElvira
    Elsa891 skrev 2024-03-06 17:15:54 följande:
    Vilka ska man bjuda på bröllop?

    Hej! Jag och min sambo planerar snart att gifta oss, och funderar på det här kring vilka man ?ska? bjuda. Vi vill gärna bjuda den närmaste släkten, till vilka vi räknar våra föräldrar, syskon+partner, syskonbarn, mor- och farföräldrar, föräldraras syskon + partner, samt kusiner+deras partner+deras barn. Framförallt han har en väldigt stor släkt, där alla dessa närmsta uppgår till säkert 70 personer, medan mina är ca 30 personer, alltså 100 totalt? Sen skulle man ju gärna vilja ha lite kompisar också. Dock är det ju vissa i våra släkter vi står närmare än andra. Tex har han kusiner som han knappt träffat, medan vissa är i princip som hans syskon där dom växt upp väldigt nära. Är det ?okej? att inte bjuda in vissa kusiner tex, när man bjuder andra? Tycker detta känns såååå jobbigt då man inte vill såra någon. Samtidigt kostar ju varje gäst pengar, och ett bröllop med 100 personer är inte direkt billigt?

    Så vad tycker ni? Och hur gjorde ni?


    För att få en naturlig avgränsning när man inte kan bjuda alla, bjud föräldrar, mor/ farföräldrar, syskon med partner samt syskonbarn med eventuella partner. Sedan fyller ni ut med era vänner. Om ni bjuder vissa kusiner men inte andra kan det innebära sura miner och gnissel.
    Om det passar er så kan ni bjuda alla som inte var med på bröllopsfesten till en enklare aktivitet senare. 


    Lycka till

  • Anonym (J)

    Bjud gäster du vill ha på din bröllop. 

    Det är helt ologiskt att hålla stenhårt på gamla  traditioner vilka man ska bjuda när du och din SAMBO ska gifta sig.

  • MsM84

    Vi bjöd inte alla kusiner. De vi träffade regelbundet bjöds, inte resten. Sen - vad som kändes lagom för oss kanske inte är lagom för er. Jag kan också berätta att jag  har inte blivit bjuden på de kusinernas bröllop som jag inte brukar träffa heller. 

  • Lönnsirap

    Jag tänker att ni precis som alla andra som gifter sig nog behöver sätta er ned och fundera över budget, upplägg, lokal och vad ni vill och sen faktiskt göra alla de där valen som kommer av det ni också vill. 

    Vi bjöd inte släkt, utan just vänner, men hade med ursprungsfamilj och den äldre generationen, vilket i vårt fall bara var 2 personer. 

    Andra bröllop jag varit på har haft 3 delar. En vigsel runt 11 eller 13, ett litet mingel och middag, följt av en fest. Och barn vid vigseln... Men inte delar av middagen, och inte på festen, då heller inte ALLA kusiner fått komma, utan endast de som är nära också relationsmässigt. 

    Jag tänker att det är smart att bolla vilka som ska bjudas in med såväl någon ur samma generation som en själv, men också någon mer erfaren. För hur ni än gör kommer folk tycka, och det är ju också helt olika tillställningar att bjuda 100 släktingar och 25 vänner, än att bjuda 30 vänner och 10 släktingar....

    Hur ni än gör, diskutera och fundera över vad ni vill och vad ni tycker ni kan stå för. Personligen är jag förtjust i de "traditionella" 50/60/70-tals bröllopen där gemene man faktiskt inte ställde till med enorma fester utan typ gifte sig enkelt och sen gjorde något lite festligt med vittnena. Varken min man, eller mina föräldrar hade något storslaget, utan man gifte sig med vittnen och firade långtifrån så pretentiöst som dagens vanliga bröllop. 

Svar på tråden Vilka ska man bjuda på bröllop?