• Tom Araya

Sorterar du ditt avfall?

Sorterar du ditt avfall, som exempelvis papper, metall, plast, matavfall, övrigt brännbart, eller slänger du allt i samma påse?

Du som inte sorterar i någon grad, varför inte?

• Svar på tråden Sorterar du ditt avfall?
  • Anonym (Putte)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-06 18:54:56 följande:

Vem har tid att stå och sortera ALLT matavfall ens?

Matavfallet tycker jag är rätt lätt, eller tänker du på den sista slatten i yoghurtpaketet som man inte lyckas klämma ut och sånt? Det sköljer jag i sanningens namn ut i vasken. 

• Anonym (Erika)

Jag lärde mig sopsortering från barnsben från ett grannland som låg många många år före sin tid.
    Gjorde likadant hemma och mamma blev galen av min sopsortering 😂 för här kastades allt rätt ner i ett hål i väggen!
    Jag sorterar allt jag kan och det är mina barn som går med det till återvinningsstationen så de lär sig från början.
    En självklarhet att värna om återbruket för hållbar konsumtion och produktion.
    Kolla de globala målen.

• Anonym (Allt)

Jag slänger allt i brännbart. Matavfall, metallburkar, glas elektronik, lågenergilampor m.m.

• Anonym (Nej)

Nej, jag tror att det i slutänden gör vare sig till eller från om man gör det. Ibland slänger jag tidningar och glas i behållare avsedda för det. Men jag tror mest det är en grej som får vissa att känna sig miljömedvetna. "Det blandar sig ändå i magen" som någon sa.

• Anonym (h)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-06 20:38:32 följande:

Nej, jag tror att det i slutänden gör vare sig till eller från om man gör det. Ibland slänger jag tidningar och glas i behållare avsedda för det. Men jag tror mest det är en grej som får vissa att känna sig miljömedvetna. "Det blandar sig ändå i magen" som någon sa.

Källa på att det inte sorteras i efterhand och behandlas olika beroende på material? Det många missar är att sopbilarna har flera fack och kn ta emot flera sorters avfall i samma bil. 
  • Anonym (h)

Självklart! Det minsta jag kan göra för miljön. Tycker det är idiotiskt och nonchalant att inte sopsortera. Blir arg på mamma ibland hon blandar ALLT!! Kastar även farligt avfall i restavfall så som batterier. Hur fan kan man göra det? Inte konstigt att det händer att avfallsbilarna börjar brinna ibland. 

Hon har dessutom fått samtal från kommunen att om hon inte sorterar ut matavfallet separat så kommer hon få böter för det. 

• Anonym (Jo)

Såg att ena grannen har en tunna för trädgårdsavfall

Svar på tråden Sorterar du ditt avfall?