Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Hur skyddar man sig från kronofogden

Kronofogden börjar inte utmäta saker i hemmet, utan INNAN man hamnar i den situationen tar det viss tid. 

Man behöver ha någorlunda koll på den andres ekonomi och tänk innan man flyttar ihop och en väldigt smart sak är faktiskt att just diskutera ekonomi innan man flyttar ihop, samt åtminstone någon gång i kvartalet. Gärna löpande hela tiden, så att man vet vilka inkomster, lån och utgifter den andre har. 

Sambo-avtal i all ära, men fundera över vilka ledtrådar du har om din blivande sambo/make/maka. Genom att prata om ekonomi, och faktiskt också vara lite observant på varningsklockor så kan man undvika obehagliga överraskningar. 

Jag är också för att faktiskt diskutera saker med jurist, innan man bestämmer hur man vill göra. Har man inte själv koll, så behöver man ju försöka få det. Antingen som du gör nu, genom att fråga, och försöka läsa på, eller genom att faktiskt boka tid på familjebyrå, eller bank.

• Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:10:12 följande:

Så ni säger att det inte finns några sätt att skydda sig från kronofogden om partnern inte kan betala sina skulder? då Spelar ju samboavtal ingen rolll. 

vår kärlek tvivlar jag inte på det är bara hans ekonomi Som är kass. 

Det finns åtgärder som man kan göra för att skydda sin egen egendom och göra det tydligt vem som äger vad. Dock är det ju så att en partner blir i viss utsträckning meddragen i en "dålig" ekonomi, utifrån att kronofogden i första hand utmäter inkomst och att de räknar på hushållets kostnader, vilket ju innebär att pengar kommer försvinna från ert gemensamma. 

Med detta sagt, så tänker jag att det framför allt är viktigt på vilket sätt den partners ekonomi "är kass". 

Det är skillnad på att vara "fattig", och att ha ett oansvarigt beteende kring ekonomi. Precis som det är skillnad på att vara hos kronofogden p.g.a en konkurs, eller ett spelmissbruk....
  • Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 18:58:58 följande:
    Berätta gärna vilka åtgärder eftersom det är vad jag frågar om. 
    Jag tänker att det måste du ta reda på själv utifrån att du inte överhuvudtaget redovisat de ekonomiska förutsättningarna. Vad menar du med kass ekonomi, och är lånen redan tagna, eller hypotetiska?

Rent krasst så är ekonomiskt tänk, dvs en förmåga att hushålla med resurser en oerhört stor del i ett förhållande. Och att skydda prylar från utmätning en VÄLDIGT liten del i vardagen...

Det kostar enorma summor att ha en partner med dåligt känsla för hur man hanterar pengar, och det ger oerhörda sociala och ekonomiska konsekvenserna att leva ihop med en sådan partner.

Spontant tänker jag att det inte är något man kan skydda sig emot, om man inte själv har väldigt bra koll på hur man gör detta, utifrån att ha ordentligt med erfarenhet. 

De flesta som har denna koll skulle vara särbo. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-08 22:50:53 följande:
    Jag tänker att du inte vet Svaret på min fråga utan Mest vill synas. jag har koll på allt utom hur man skyddar sig från att kronofogden utmäter fel persons saker om personen hamnar i skuld 
    Du får se till att dina prylar tydligt är bevisligen dina om du inte vill ha dem indrivna p.g.a en annan människas skulder. Jag fattar faktiskt inte hur du kan ha just detta som prioritet, men det är du fri att ha.

Ingen människa kan idag svara på hur du skyddar tillgångar i FRAMTIDEN på skulder som inte ens uppkommit än, eftersom lagstiftningen ändras och det pågår förändringar både i de faktiska lagarna som i praxis.

Jag vet inte vad du är ute och fiskar efter i din tråd, men uppenbarligen vill du i nuläget inte bekräfta något om din partners ekonomi, eller varför du har oro för utmätning av egendom. 

I min värld låter det som orimliga prioriteringar att just fokusera på detta. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 00:05:46 följande:

Nej det är tydligt att du inte förstår.
    jag vill veta Hur jag ska göra för att skydda mig och kunna visa att mina saker är mina när jag inte har kvitton kvar på möbler och grejor i hemmet. OM situationen uppstår att min framtida sambo blir utmätt. Jag fiskar efter svar på precis den frågan, vad är så svårt att förstå? Hur ser jag till att mina prylar tydligt är bevisligen mina När jag inte har kvar kvitton? uppenbarligen har du inget svar på det utan vill bara fokusera på annat 

Tydligast är att inte förvara dem i gemensam bostad. Likaså att st till att ha kvar dokumentation om att grejerna är dina. Vidare så se till att personen inte har på sig dina dyra klockor/smycken/kläder OM och när polisen gör razzia.

Och se till att kvitton på saker som du införskaffar efter ni flyttat ihop faktiskt sparas. Samt att det är tydligt att pengarna som sakerna köpa av är dina.
  • Lönnsirap
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-09 10:26:55 följande:

Du vet alltså inte svaret på frågan. hur man skyddar saker i hemmet man inte har kvitton på. Låter det rimligt att flytta hela bohaget till ett förråd tycker du? Resa tillbaka i tiden och spara dokumentation? Se till att han inte använder mina tjejsmycken Och handväskor? Hur gör jag med dyra saker jag fått i present för 15 år sedan där givaren inte längre lever Till exempel?  

finns det verkligen ingen här som kan svara på detta? 

Du frågade inte efter rimliga lösningar, utan efter hur man gör. Tidsresor kan man ju knappast göra, men man kan göra rimliga åtgärder för att det blir tydligt att prylarna är ens egna, så att de inte blir utmätta. 

Saker i hemmet kan utmätas, och en bra sak är att hålla någorlunda koll på ens partners ekonomiska situation när man bor ihop. 

Om du nu har många prylar som är värda att utmäta är det ju inte smart att bo ihop med någon som har skulder på den nivån att utmätning är aktuellt....
Svar på tråden Hur skyddar man sig från kronofogden