• Anonym (S)

    Har vi svenskar fått snobbiga vanor?

    upplever att halv åtta hos mig har gjort var och varannat hem till en mindre restaurangverksamhet där gästen kan förvänta minst 2-rätters gärna tre från värden. Lite extra ska det också vara. Gästerna ska helst bli lite saliga?fråga efter recept. Häpna över anrättningen. Gött vin ska det också va.


    På glada åttiotalet bjöd mina föräldrar på grillad flintastek, pommes i ugn och blåbands café de Paris. Till efterrätt kanske en Ekströms chokladpudding. Alla vara glada, alla blev mätta, ingen tänkte någonsin att detta inte var gott nog.
    Vad hände sen? 


    har vi svenskar blivit snobbiga? 

  • Svar på tråden Har vi svenskar fått snobbiga vanor?
  • Fjäril kär

    Jag har castat till Halv åtta hos mig och det finns regler att förhålla sig till. Det är enkla anledningen till att det ibland kan anses lyxigt och det är dessutom en del av programmets syfte. 

  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-03-10 19:35:13 följande:
    Har vi svenskar fått snobbiga vanor?

    upplever att halv åtta hos mig har gjort var och varannat hem till en mindre restaurangverksamhet där gästen kan förvänta minst 2-rätters gärna tre från värden. Lite extra ska det också vara. Gästerna ska helst bli lite saliga?fråga efter recept. Häpna över anrättningen. Gött vin ska det också va.


    På glada åttiotalet bjöd mina föräldrar på grillad flintastek, pommes i ugn och blåbands café de Paris. Till efterrätt kanske en Ekströms chokladpudding. Alla vara glada, alla blev mätta, ingen tänkte någonsin att detta inte var gott nog.
    Vad hände sen? 


    har vi svenskar blivit snobbiga? 


    Det är ett tävlingsprogram, tror du man vinner med pulversås då? 


    Sedan är det väl bättre att folk lagar mat med riktiga råvaror än pulver blandat med vatten eller mjölk? 

  • Anonym (Snobben)

    Jo jag tror absolut att det ligger något i att våra matvanor ändrats till vad man kan se som snobbigare om vi jämför med tidigare. Håller med ovanstående om att det ändå är till det bättre då halv- och helfabrikat inte alls är lika hälsosamt som mat som är lagad från grunden med bra råvaror.

  • Hjelm

    Jag tror att det är väldigt få av gemene man som skulle bli besvikna om de inte fick dyra viner eller trerätters med särskilt exklusiva råvaror om de blev bjudna på mat hemma hos en vän. Jag är bara tacksam att få komma till ett dukat bord och blir glad för korv och makaroner. 

    Däremot är jag övertygad om att många drar sig för att bjuda hem folk idag för att de tror att enkel och vanlig mat inte duger.

  • Anonym (Ja_definitivt)

    Ja, definitivt. Fin mat ska det vara och det som var lite finare för 20-30 år sen räknas förstås inte idag. Man ska ha fin och dyr mat även om man egentligen inte har råd. Vem fan vill nedlåta sig till att käka fläskytterfile, kotletter, grillkorv eler Makaroner och köttbullar?

    Nej, sådant är  det ju bara fattiga luffare som äter.

  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-03-10 20:10:10 följande:

    Det är ett tävlingsprogram, tror du man vinner med pulversås då? 


    Sedan är det väl bättre att folk lagar mat med riktiga råvaror än pulver blandat med vatten eller mjölk? 


    menar att man till mans tror att en middag med vänner ska hålla samma nivå som halv åtta hos mig. Kritiserade inte programmet. Enklare anrättningar går inte längre. Pulversås var ett exempel för att sätta det på sin spets. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Snobben) skrev 2024-03-10 20:17:03 följande:

    Jo jag tror absolut att det ligger något i att våra matvanor ändrats till vad man kan se som snobbigare om vi jämför med tidigare. Håller med ovanstående om att det ändå är till det bättre då halv- och helfabrikat inte alls är lika hälsosamt som mat som är lagad från grunden med bra råvaror.


    Menade inte att man skulle bjuda på pulversås eller halvfabrikat. Det var för att sätta saker och ting på sin spets. Även en hemlagad lasagne  känns ju som en enkel rätt som de flesta inte hade bjudit middagsgäster på. Det ska liksom vara något extra, lite påkostat. Pengar är inte alltid det som sätter käppar i hjulet till samvaro heller, utan även ens färdigheter i köket tex eller den tid till förfogande som det krävs att servera mat i resturangklass. hur hamnade vi här? var samvaro enklare för 30-40 år sedan? 
  • Anonym (Snobben)
    Anonym (S) skrev 2024-03-10 20:31:06 följande:
    Menade inte att man skulle bjuda på pulversås eller halvfabrikat. Det var för att sätta saker och ting på sin spets. Även en hemlagad lasagne  känns ju som en enkel rätt som de flesta inte hade bjudit middagsgäster på. Det ska liksom vara något extra, lite påkostat. Pengar är inte alltid det som sätter käppar i hjulet till samvaro heller, utan även ens färdigheter i köket tex eller den tid till förfogande som det krävs att servera mat i resturangklass. hur hamnade vi här? var samvaro enklare för 30-40 år sedan? 

    Aah, då är jag med och förstår hur du menar. Och ja, håller absolut med om att middagsbjudningar förändrats bara under den tiden jag växt upp. Mina föräldrar hade till exempel ofta knytkalas med sina vänner, något jag själv aldrig blivit inbjuden in (förutom med klasskompisarna under studietiden). Nu när jag själv bjuder på middag eller blir bortbjuden är det precis som du säger: ett tillfälle att äta och dricka något gott, gärna mat som känns lyxig och inte vardagsmat. Jag skulle gissa på att våra matvanor och syn på umgänge helt enkelt följt med de blomstrande tider och den högkonjuktur som vi tidigare hade under så många år. Vi har helt enkelt haft råd att bli finare med maten på samma sätt som vi alla haft råd att skaffa mobiltelefoner, datorer och TV. 


    Om samvaron var enklare förr kan jag inte svara på men den har helt klart förändrats.

  • Anonym (Men??)

    Går väl ut på att bjuda på vällagad och god mat, eller? Då kan man ju inte styra deltagarna till korv stroganoff eller bruna bönor med fläsk? Även om det är otroligt gott....
    Hela grejen är väl en festlig tre-rätters??? Handlar väl inte om snobbighet?
    Lagar gärna god mat, husman eller "fest" men inte fan handlar det om snobbighet.
    God hemlagad mat från grunden är bara omtanke.

    Om du tycker det är snobberi - vad lagar du själv? Hämtpizza? Färdiga köttbullar och snabbmakaroner?
    Lägg den lila extra tiden på att laga mat åt dig och ev barn.
    Behöver inte vara tre-rätters varje dag i veckan - är ju bara tv...
    Slappna av och andas!

  • Aniiee

    TS poäng verkar flyga övrt huvudet på en del. Det är inte programmet i sig TS kritiserar, eller vad vi ska kall det, utan "konsekvenserna" av det i våra vanliga liv, dva att vanligt folk höjer kraven och förväntningarna baserade på vad de ser på tv.

    Jag vill uppmuntra alla att bjuda på vad de vill, kan och har råd med när det blir middagsbjudning, slappna av, både som gäst och värd och komma ihåg att det viktigaste och den bästa kryddan är sällskapet. 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (fin)
    Fjäril kär skrev 2024-03-10 19:47:56 följande:
    Har vi svenskar fått snobbiga vanor?

    Jag har castat till Halv åtta hos mig och det finns regler att förhålla sig till. Det är enkla anledningen till att det ibland kan anses lyxigt och det är dessutom en del av programmets syfte. 


    Intressant. Vad krävdes och varför inte antagen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, det var bättre förr. 80-talet var enklare.

    Jag minns en tjej jag hade hemma. 2006 tror jag det var. Jag bjöd på potatisgratäng och nån köttbit, grönsaker till. Hon kommenterade att hon minsann brukar ha färska grönsaker. Mitt misstag var att jag hade köpt frysta grönsaker. Det blev inget ligg heller.

  • Mrs Moneybags

    Jag tror det. Kanske inte snobbigare, men dyrare vanor har vi absolut.

    När jag växte upp på 70-80-talen åkte folk utomlands kanske en gång vart femte år eller så. En klasskamrat och hennes syskon fick avstå från julklappar ett år för att kunna åka utomlands och ett annat år fick hela familjen en VHS i julklapp. Man stoppade strumpor som det gått hål i och satte laglappar på trasiga byxor. Mamma sydde på muddar på byxorna så kunde vi ha dem längre (ja, barn var ju smalare då än nu också, så det var bara längden som skiljde). Vi gick på Clock en gång om året med mormor och morfar för att äta hamburgare. Annars var restaurang något som man kunde se sig om i himlen efter. 

    När vi köpte läsk (ett par gånger om året) fick man dela med ett syskon 33 cl. Annars var det hemgjord saft som gällde på kalas och liknande. 

    Det är enormt stor skillnad från idag. 

    Mormor och morfar var matintresserade, så de bjöd nog på trerätters när de hade gäster och gjorde fint och de drack vin till maten varje dag. Mamma var proggare så det blev linsgryta och sallader istället när vi hade gäster, med hembakt bröd till. 

  • Anonym (S)
    Anonym (Men??) skrev 2024-03-10 20:46:48 följande:

    Går väl ut på att bjuda på vällagad och god mat, eller? Då kan man ju inte styra deltagarna till korv stroganoff eller bruna bönor med fläsk? Även om det är otroligt gott....
    Hela grejen är väl en festlig tre-rätters??? Handlar väl inte om snobbighet?
    Lagar gärna god mat, husman eller "fest" men inte fan handlar det om snobbighet.
    God hemlagad mat från grunden är bara omtanke.

    Om du tycker det är snobberi - vad lagar du själv? Hämtpizza? Färdiga köttbullar och snabbmakaroner?
    Lägg den lila extra tiden på att laga mat åt dig och ev barn.
    Behöver inte vara tre-rätters varje dag i veckan - är ju bara tv...
    Slappna av och andas!


    Tro mig, jag lagar. Har blivit ganska duktig på de flesta världsköken för att kunna laga något gott och nytänkande till bjudningarna. Jag funderar och komponerar menyer både länge och väl. Sen tar det mig 6 -8 timmar att få det hela på plats för 2 inbjudna par plus barn. Tycker det är kul att laga och bjuda men är helt utschasad när gästerna dyker upp. Man vill ju att huset ska se vacker ut också. Och då undrar jag vem hela spektaklet är till för? Varför ska det bjudas på en massa snittar och drink innan maten, för att sedan ställa fram mat som håller resturangstandard? Hade en grillat köttbit, men färdig sås och pommes fortfarande varit ok så hade jag haft en lördag att göra annat än slava, mindre hål i plånboken och lite piggare när gästerna var på plats.
    upplever dock att alla slår på stora trumman så man får ju gott tillbaks av vännerna men det känns så mycket alltihop 
  • Anonym (Men??)

    Suck...
    Är inte folk tacksamma för vad de får att äta??

  • Aniiee
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-10 22:04:07 följande:

    Jag tror det. Kanske inte snobbigare, men dyrare vanor har vi absolut.

    När jag växte upp på 70-80-talen åkte folk utomlands kanske en gång vart femte år eller så. En klasskamrat och hennes syskon fick avstå från julklappar ett år för att kunna åka utomlands och ett annat år fick hela familjen en VHS i julklapp. Man stoppade strumpor som det gått hål i och satte laglappar på trasiga byxor. Mamma sydde på muddar på byxorna så kunde vi ha dem längre (ja, barn var ju smalare då än nu också, så det var bara längden som skiljde). Vi gick på Clock en gång om året med mormor och morfar för att äta hamburgare. Annars var restaurang något som man kunde se sig om i himlen efter. 

    När vi köpte läsk (ett par gånger om året) fick man dela med ett syskon 33 cl. Annars var det hemgjord saft som gällde på kalas och liknande. 

    Det är enormt stor skillnad från idag. 

    Mormor och morfar var matintresserade, så de bjöd nog på trerätters när de hade gäster och gjorde fint och de drack vin till maten varje dag. Mamma var proggare så det blev linsgryta och sallader istället när vi hade gäster, med hembakt bröd till. 


    Man ska nog vara lite försiktig i att göra sin situation till allmängiltiga för alla ett särskilt årtionde. Förvisso är jag född mitt i 80-talet, men mitt slutet a 80-talet, början av 90-talet (tills vi flyttade utomlands 95) var inte alls så där "lyxtomt" även om det inte var lika överflödigt som många barn har idag/på 2010-talet.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    Anonym (S) skrev 2024-03-10 23:11:56 följande:
    Tro mig, jag lagar. Har blivit ganska duktig på de flesta världsköken för att kunna laga något gott och nytänkande till bjudningarna. Jag funderar och komponerar menyer både länge och väl. Sen tar det mig 6 -8 timmar att få det hela på plats för 2 inbjudna par plus barn. Tycker det är kul att laga och bjuda men är helt utschasad när gästerna dyker upp. Man vill ju att huset ska se vacker ut också. Och då undrar jag vem hela spektaklet är till för? Varför ska det bjudas på en massa snittar och drink innan maten, för att sedan ställa fram mat som håller resturangstandard? Hade en grillat köttbit, men färdig sås och pommes fortfarande varit ok så hade jag haft en lördag att göra annat än slava, mindre hål i plånboken och lite piggare när gästerna var på plats.
    upplever dock att alla slår på stora trumman så man får ju gott tillbaks av vännerna men det känns så mycket alltihop 
    Vad sägs om att helt enkelt sluta bidra till problemet? Vi hade svärföräldrarna på middag idag, jag, som är kock, serverade spaghetti med salsiccia, kotletter pomodoro och tiramisu. Totalt typ 30 minuter aktiv tid totalt.

    Du klagar på att det blivit upphausat. Maybe that's a you problem, I alla fall delvis. 

    Men så har jag inte sett en minut av halv åtta hos mig.... 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Fjäril kär
    Anonym (fin) skrev 2024-03-10 21:23:56 följande:
    Intressant. Vad krävdes och varför inte antagen?
    Jag blev inte antagen för att vi var många som ansökte på samma ort och då är det detaljer/temat i meny som får avgöra .

    Menyn ska gärna innehålla ett tema av något slag , då jag har rötter i Finland valde jag en finsk meny.  Dom som antogs hade tema från det landskap vi var i, thailändsk meny , viltkött/grillat och om jag minns rätt hade den sista egenfångad fisk . 
    Dom efterfrågar folk som vågar ta ut svängarna och inte kör safe med fläskfilé och bea och uppmanar till att tänka utanför ramarna. Kommer man längre så kommer mer specifika önskemål från redaktionen då det också måste tas hänsyn till eventuella allergier.  Man måste vara beredd på att laga den tänkta maten laktosfri/glutenfri/nötfri/köttfri/veganskt etc . (Sen tillkommer ju regler om fusk på olika sätt ) 

    I övrigt är det ju också ett krav på att ha en personlighet som passar i tv och funkar genom rutan. Castingen sker tex i videosamtal.  Samt att man ska ju visa upp delar av sitt hem som då bör vara tv-mässig och gärna vara lite intressant på något sätt.  
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Men??) skrev 2024-03-10 23:18:06 följande:

    Suck...
    Är inte folk tacksamma för vad de får att äta??


    Förr var dom det. Om jag hade bjudit en tjej på 80-talet på samma så hade hon uppskattat det. Nu för tiden så måste män anstränga sig för att det ska bli ligg.
Svar på tråden Har vi svenskar fått snobbiga vanor?