• Anonym (TS)

Besparningar vid 30

Läste i ett forum nu om vad folk har i besparingar när de är 30 och då räknas aktier och fonder också. Men många sa typ 30-50 tusen?..

Jag blev helt paff, jag hade en miljon vid den åldern?.. och då kände jag en stark oro inför min ekonomi?.

Är det vanligt att ha så lite besparingar? 

• Svar på tråden Besparningar vid 30
  • Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-03-12 17:44:53 följande:
    Besparningar vid 30

Läste i ett forum nu om vad folk har i besparingar när de är 30 och då räknas aktier och fonder också. Men många sa typ 30-50 tusen?..

Jag blev helt paff, jag hade en miljon vid den åldern?.. och då kände jag en stark oro inför min ekonomi?.

Du är säkert fullt medveten om att miljontillgångar vid 30 inte tillhör det normala. 
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-03-12 17:46:02 följande:
    Du är säkert fullt medveten om att miljontillgångar vid 30 inte tillhör det normala. 

Alltså helt ärligt så trodde jag det. Jag har alltid känt en oro inför att jag sparar så dåligt. Jag kanske inte alltid sparar varje månad exempelvis men någon månad när jag får en bra lön så lägger jag undan 25-30 tusen i ett bräde. 

Får alltid ångest över det orangea kuvertet då jag känner att jag har en så låg pension och så vidare. 

• Anonym (Jag)

Löjligt inlägg, du vet mycket väl att normala människor inte har så mycket besparingar eller kan lägga undan 30 000 i månaden. Sluta med att skapa trådar för att skryta. 

• Anonym (Ok)
    Besparningar vid 30

Oj, vilken verklighet lever du i? Läser du aldrig nyheter?

Eller vill du vara skryta? Låtsas vara lite okunnig och förfasas över andras ekonomi för att få känna dig duktig. 
  • Anonym (Inget)

Har 0 kr. 
    Känner ingen oro för det kvittar. Allt löser sig oavsett. Sålänge man har hälsan i behåll. 

• Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2024-03-12 17:50:41 följande:

Alltså helt ärligt så trodde jag det. Jag har alltid känt en oro inför att jag sparar så dåligt. Jag kanske inte alltid sparar varje månad exempelvis men någon månad när jag får en bra lön så lägger jag undan 25-30 tusen i ett bräde. 

Får alltid ångest över det orangea kuvertet då jag känner att jag har en så låg pension och så vidare. 

Men nog är du medveten om att många inte får ut mer 20000kr/månad ?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-12 17:50:41 följande:

Du ger mer intryck av att vara otroligt okunnig om du är ärlig. 

Tråden passar bättre på fredag. 
  • Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2024-03-12 17:56:12 följande:
    Men nog är du medveten om att många inte får ut mer 20000kr/månad ?

Jag har varit student under många år och haft en mycket dålig inkomst många gånger. Haft timanställningar och liknande. Haft perioder då jag gått hemifrån vid 6 på morgonen och kommit tillbaka 23 och då haft dubbla jobb, gått utbildningar enbart för att kunna få extra sidoinkomster. Så därför har jag inte kunnat spara varje månad. 

Men jag har seriöst trött att jag haft en dålig ekonomi och ett dåligt sparande just för att jag inte sparat varje månad just av dessa skäl. Vissa månader har jag bara haft en inkomst på 8 tusen Efter skatt 

• Anonym (Spara och slösa)
    Besparningar vid 30

Stackare, har du inte ärvt så att du kan avstå lönearbete helt? Jag tycker det verkar lite plebejiskt att behöva lönearbeta.

Så vitt jag vet är medelinkomsten i Sverige ca 34 000kr, de flesta 30 åringar har sannolikt under medelinkomst om de inte har jobbat mer än 10år innom ett vettigt betalt hantverksyrke som elektriker eller rörkrökare.
  • NHult

Besparingar, och pengar på banken vid 30, är inte så vanligt.
    Det är i den åldern kulorna ska rulla, investera i familj, hus mm.

Ditt sparade kapital ska användas nu.

Varför inte
Svar på tråden Besparningar vid 30