• Zlender

Positiva förlossningserfarenheter?!

Hej!

Jag har bf i mars med mitt första barn och jag vill veta om det är NÅGON här som har fött sitt första barn 2024 och som har en positiv erfarenhet av detta???
    Just nu känns det inte som att det finns det och det gör mig så otroligt deppig! 
    Jag har hört om flera som har berättat att de har haft utdragna förlossningar (ca 30 timmar) och att de har fått göra akut kejsarsnitt till slut... 
    Statistiken säger att det ska var ungefär upp till 20% av förlossningar för förstföderskor som slutar med kejsarsnitt (beroende på bland annat ålder). Men det känns verkligen inte så!
    Jag försöker peppa mig själv och tänka: "okej, de måste ha haft otur, enligt statistiken så finns det då flera förlossningar som alltså ska gå smidigt, eftersom dessa inte har gjort det.

Alltså kan man till och med tolka det som att min förlossning har större chans att bli smidig till och med, med tanke på att dessa människor har haft otur. Men just nu känner jag mig bara sjukt deppig och håller på att bli tokig!

Jag behöver få höra något positivt nu!
    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Svar på tråden Positiva förlossningserfarenheter?!
  • Zlender

Hej,

tack för era fina berättelser, det känns lugnande att läsa! 

• MagganTop

Jag har två väldigt positiva förlossningar, utan smärtlindrande medel. Mitt fokus har varit oxytocinet. Har inte behövt sy eller spruckit. Första barnet kändes ?långdraget? men det var mest för att man inte visste vad som väntade så åkte in o ut på förlossningen då jag inte öppnat mig tillräckligt. första barnet låg vi inne på förlossningen 8 h men när jag väl öppnat mig 10 cm tog det 20 min till bebis var ute. använde endast värmande bad som bedövning. Med andra barnet gick vattnet, och efter två timmar startade värkarna. Vi hann vara på förlossningen i 45 min innan han var ute😂 att verkligen fokusera på andning och avslappning och lita på att kroppen fixar detta har varit mitt mantra. Sen vet man ju aldrig hur det kommer gå så en inställning med att vara öppen för vad som krävs tror jag är viktigt med så man inte låser sig vid ett drömscenario och börjar spänna sig pga det.

• Zlender

Ja, det låter vettigt. Jag känner igen det tankesättet, det är det jag har som mål. Att lita på kroppen och fokusera på andning och avslappning. Men det kan ju vara lättare sagt än gjort, särskilt första gången.

Jag tänker också att jag måste ha ett öppet sinne och bara "hänga med", men det känns som en balansgång, för man vill ju samtidigt veta vad man kan förvänta sig och försöka förbereda sig så bra man kan. 

• Anonym (Bananmilkshake)

Jag har inte fött barn i år, men födde 2019 och 2021 och det var det häftigaste jag gjort! båda förlossningarna var snabba och enkla, jag fick bara sy något enstaka stygn och känner fortfarande att det var det coolaste jag gjort. Väntar tredje nu och är förväntansfull inför förlossningen och hoppas att den går lika bra som de andra två.

• Agda90

När du skriver att du har hört menar du att det är folk som har berättat för dig om sina förlossningar? 
    För i så fall ska du ta det med en nypa salt. Av någon anledning vill folk alltid en förmåga att berätta de värsta tänkbara historierna när de delar med sig av sina förlossningar. 

Zlender skrev 2024-03-16 10:41:51 följande:
    Positiva förlossningserfarenheter?!

Hej!

Jag har bf i mars med mitt första barn och jag vill veta om det är NÅGON här som har fött sitt första barn 2024 och som har en positiv erfarenhet av detta???
    Just nu känns det inte som att det finns det och det gör mig så otroligt deppig! 
    Jag har hört om flera som har berättat att de har haft utdragna förlossningar (ca 30 timmar) och att de har fått göra akut kejsarsnitt till slut... 
    Statistiken säger att det ska var ungefär upp till 20% av förlossningar för förstföderskor som slutar med kejsarsnitt (beroende på bland annat ålder). Men det känns verkligen inte så!
    Jag försöker peppa mig själv och tänka: "okej, de måste ha haft otur, enligt statistiken så finns det då flera förlossningar som alltså ska gå smidigt, eftersom dessa inte har gjort det.

Alltså kan man till och med tolka det som att min förlossning har större chans att bli smidig till och med, med tanke på att dessa människor har haft otur. Men just nu känner jag mig bara sjukt deppig och håller på att bli tokig!

Jag behöver få höra något positivt nu!
  • Agda90

Och även om mina förlossningar inte är i "modern tid" så var det den häftigaste upplevelsen jag någonsin varit med om!

Första barnet 20 minuter. Ja, minuter!
    Vattnet gick hemma vid 5 tiden. Jag ringde förlossningen som tyckte att jag kunde komma in för en koll vid 12 tiden. Allt gick så vansinnigt snabbt. Jag hade värkar tyckte jag men det var inte så jobbigt. Kändes dock farligt att vänta så länge som till 12 så vi åkte in. Och tur var det! 

Vi fick tydliga instruktioner att om vi tänkte skaffa fler barn skulle vi åka in bums vid första tecknet på att något var på G. Så det gjorde vi med grabben. Det var 8 timmars väntan på att han skulle komma ut. 

Två smidiga förlossningar utan någon smärtlindring och med fantastiskt stöd från personal och make. 

• Zlender
    Agda90 skrev 2024-03-18 14:16:52 följande:

Och även om mina förlossningar inte är i "modern tid" så var det den häftigaste upplevelsen jag någonsin varit med om!

Första barnet 20 minuter. Ja, minuter!
    Vattnet gick hemma vid 5 tiden. Jag ringde förlossningen som tyckte att jag kunde komma in för en koll vid 12 tiden. Allt gick så vansinnigt snabbt. Jag hade värkar tyckte jag men det var inte så jobbigt. Kändes dock farligt att vänta så länge som till 12 så vi åkte in. Och tur var det! 

Vi fick tydliga instruktioner att om vi tänkte skaffa fler barn skulle vi åka in bums vid första tecknet på att något var på G. Så det gjorde vi med grabben. Det var 8 timmars väntan på att han skulle komma ut. 

Två smidiga förlossningar utan någon smärtlindring och med fantastiskt stöd från personal och make. 

Härligt att höra! 
    Ja, folk har berättat om sina egna förlossningar. 
  • Agda90
    Zlender skrev 2024-03-18 15:02:33 följande:
    Härligt att höra! 
    Ja, folk har berättat om sina egna förlossningar. 
    Då ska du verkligen ta det med en nypa salt. En del ska dela med sig av det värsta de kan tänka sig och jag kan för min värld inte förstå varför!!

Mina kollegor berättade det värsta tänkbara allt från 24 timmar utav krystvärkar till flera dygn med vanliga värkar och allt däremellan. Jag var så arg och ledsen efteråt. När min bebis var 3 månader åkte vi och hälsade på jobb. Samma kollegor frågade tusen frågor om min förlossning. Jag svarade leende. "Å den tog 20 minuter. Jag hann inte ens tänka tanken på någon smärtlindring så var det över". 

Det blev ganska snopna miner på damerna på kontoret. 
  • Zlender
    Agda90 skrev 2024-03-18 15:29:05 följande:
    Då ska du verkligen ta det med en nypa salt. En del ska dela med sig av det värsta de kan tänka sig och jag kan för min värld inte förstå varför!!

Mina kollegor berättade det värsta tänkbara allt från 24 timmar utav krystvärkar till flera dygn med vanliga värkar och allt däremellan. Jag var så arg och ledsen efteråt. När min bebis var 3 månader åkte vi och hälsade på jobb. Samma kollegor frågade tusen frågor om min förlossning. Jag svarade leende. "Å den tog 20 minuter. Jag hann inte ens tänka tanken på någon smärtlindring så var det över". 

Det blev ganska snopna miner på damerna på kontoret. 
    Hahaha!
Svar på tråden Positiva förlossningserfarenheter?!