Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Räcker studiebidraget?

Jag tycker att det låter lagom för honom för att du skriver att han kan delta ibland, och ibland inte, med vad hans kompisar gör. Det är precis den balansen man ska försöka uppnå så att ungdomen lär sig att prioritera och göra val.

Om det sedan är lagom för resten av familjen beror mer på hur er ekonomi ser ut för i mina ögon så ska det vara relativt jämnt i en familj. Alltså om ni har det knapert och aldrig unnar er att äta ute eller några nöjen så kanske det är för mycket till sonen i nuläget, men om ni köper lattar varje dag och åker på weekends och konserter titt som tätt så kanske ni skulle skjuta till lite mer till sonen.

En sak till jag kom att tänka på: sparar sonen något? Har han framförhållning att hushålla med pengarna så att han kan köpa lite större saker eller åka någonstans eller tar alla pengarna slut varje månad? "Lagom" bör innefatta i alla fall ett litet sparande i min mening.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 17:06:24 följande:
    Han lyckas inte spara nåt av det han får varje månad, men om han får nåt extra till födelsedagar, sommarjobb etc sparar han.... ett tag... tills han vill köpa en ny komponent till datorn eller åka på konsert (weekend) med kompisarna. Men det är väl sånt man ska spara till, så jag tycker det är ok. Det är inte ofta, kanske nån gång om året han lägger pengar på nåt dyrare. 
    Kanske är det något ni kan hjälpa honom att förstå värdet av att spara, men de bästa läxorna är de man kan lära sig själv? Det är väl lite därför man ger ungdomar egna pengar att röra sig med. Just för att de ska kunna göra några av de där misstagen innan de är vuxna och får allvarliga konsekvenser av att göra det.

Som sagt, så tycker jag att det låter som om han har lagom att röra sig med, om ni känner att familjen har råd med det. Han har allt han behöver och en del av det han vill. Kanske lite bortskämd ibland, men han skulle fortfarande känna att det var lönt att jobba extra.
Svar på tråden Räcker studiebidraget?