• Anonym (Mamma)

    Räcker studiebidraget?

    Min son i gymnasiet betalar:

    kläder

    nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

    telefon

    buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 


    utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

    gymkort (400/ månad)

    presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

    På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 


    Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 


    klarar sig era barn på studiebidraget? 

  • Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (.)

    Jag tycker verkligen inte din son är bortskämd. Skitsnack från de personerna. 1250 kr är inget att hurra över så bra jobbat till honom att kunna röra sig med de pengarna så gott det går. 

    Jag tycker att om man som förälder har möjlighet att underlätta för sitt barn så tycker jag inte att det är fel att ger mer pengar utöver studiebidraget om det behövs. Bara en flaska sprit kostar ju 400kr Cool

    Nej men skämt åsido, de bör höja studiebidraget något för tonåringar, men det är vad jag tycker.

  • Anonym (33)

    Så han har nästan 3000:-/mån...

    Visst det kostar att leva idag, och han har det rätt bra...
    Han behöver inte välja bort saker, och har ni råd, kul för honom...

    Min son får studiebidraget, men jag köper kläder för han är totalt ointresserad av det. När han sedan börjar bry sig kommer han få lite mer pengar att lägga på klädkontot. Men våran budjet stannar nog på 2000:-/mån sedan.

    Det jag saknar i din sons budjet är lärdomen på ett långsiktigt sparande, man ska alltid lära barn spara. Att inte varje månad bränna alla pengar, att inte leva månad till månad... Glad

  • Anonym (M)

    Med tanke på att han får 1600kr utöver studiebidraget per månad i din andra tråd, vilket då är 2850kr per månad så är han bortskämd. Och dessutom fick han även 800kr av pappan varje månader vilket ger en totalsumma på 3650kr. Det är mycket mer än vad man normalt har som gymnasieungdom. 

    Tycker han att det är förlita pengar får han antingen se över sina utgifter, kanske dra in på en del onödiga saker eller skaffa ett extrajobb. 

  • Anonym (M)

    Anonym (.): Nu får ts son dock 3650kr per månad. Du tycker inte han är bortskämd då? 

    Studiebidag + 1600kr (från mamman) + 800kr från pappan. Allt framkommer i ts första tråd. 

  • Anonym (Oj)

    2400 kronor OCH hela studiebidraget?! Närmare 4000 att spendera på bara nöjen? Och det utan motprestation?

    Vuxenlivet kommer att slå honom hårt i ansiktet. Men mamma och pappa kanske betalar då också?

  • Anonym (Nej)

    Nej det räcker inte till hans leverne. 

    Skulle säga att det finns ett par vägar här:

    Han får anpassa sig efter plånboken. Finns det inga pengar så blir det inte festande. Eller kanske gym varje månad för 400 kr. Dessutom redan nu säga att alla i gänget lägger ex max 100 kr för att alla ska kunna vara med på en present. Det är bra att lära sig det inför framtiden när man kanske umgås med människor som har olika inkomster. 

    Han får hitta ett extrajobb (då brukar festandet gå över för man har inte tid...)

    Ni får betala det som behövs utöver. 

    Nu har vi en yngre tonåring som ville ha barnbidraget. Han fick räkna på det hela och noterade att det inte gick runt. Med barnbidraget fick han ansvara för kläder och skor för vardagen (idrottsintresset betalar vi), bussresor osv. Han insåg det var bättre att avstå så vi betalar istället. Nu har vi dealen att vi betalar kläder upp till en viss summa - typ motsvarande på HM eller likannde. Vill man ha märkeskläder får man betala summan utöver. 

    -

    Men han behöver - med er hjälp - göra en budget så att det går runt. Skriva upp vad som går på en månad och vad som är nödvändigt/icke nödvändigt samt lite sparande så man kan ha den där maten på stan eller vad som är viktigt. 

    Om något år när han slutat gymnasiet och vill plugga - tänker ni fortsätta betala honom då? Studiebidrag plus lånedelen bör man i de flesta fall klara sig på. Man blir inte fet på det, men det funkar. 

  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 23:18:55 följande:

    Anonym (.): Nu får ts son dock 3650kr per månad. Du tycker inte han är bortskämd då? 

    Studiebidag + 1600kr (från mamman) + 800kr från pappan. Allt framkommer i ts första tråd. 


    Nej bortskämd tycker jag fortfarande inte, 3650kr är inte heller något att hurra för. Det är väll toppen om föräldrarna har pengar utöver studiebidraget som de kan ge sonen. Varför inte liksom :) Tycker alla är så gnälliga, alla har olika förutsättningar och bara för att en person har mer pengar blir de direkt stämplade som bortskämda. Finns barn där ute som får allt de pekar på - de är bortskämda på riktigt. 

    Hoppas föräldrarna dock förklarar att en del av pengarna ska gå till sparande om de ger honom mer pengar utöver de 1250 kr
  • Tow2Mater

    Att äta ute ofta och ge parfymer i present - han verkar ha kompisar med dyra vanor.
    Inkomster från sommarjobb är väl också tänkt att sparas for att ge extra pengar under resten av året, om han bränner allt lika fort som det kommer in ser ju inte lovande ut for framtiden.

  • Anonym (Lis)

    Ja 1600 kr + studiebidraget är rätt mycket, det borde han klara sig bra på.


    Men kan ni ge det så är det väl fantastiskt. 

  • Anonym (Ui)

    Mina barn får bara studiebidraget men då betalar vi SL-kort och gym. 

Svar på tråden Räcker studiebidraget?