Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Räcker studiebidraget?

Min son i gymnasiet betalar:

kläder

nöjen (misstänker att alkohol är en av utgifterna här)

telefon

buss ( han åker till flickvännen, kompisar, sin pappa. Dom flests kompisarna har gratis busskort men vi bor för nära skolan. 

utemat ( kompisarna vill äta ute ofta. Min son försöker välja skolmaten och äta hemma så han sitter ibland bara och tittar på )

gymkort (400/ månad)

presenter till kompisar. ( oftast köper dom parfym eller klädesplagg Hsn försöker lägga ihop med andra men känns snålt att vara den som vill lägga mindre. )

På sommaren får han sommarjobba så då får han inget av oss men annars betalar vi 1600:- utöver studiebidraget. 

Jag 
    har fått kommentarer att han är bortskämd. Han har försökt få extrajobb men inte hittat nått samtidigt tycker jag det är viktigare att han sköter skolan. 

klarar sig era barn på studiebidraget? 

• Svar på tråden Räcker studiebidraget?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 23:17:17 följande:

Med tanke på att han får 1600kr utöver studiebidraget per månad i din andra tråd, vilket då är 2850kr per månad så är han bortskämd. Och dessutom fick han även 800kr av pappan varje månader vilket ger en totalsumma på 3650kr. Det är mycket mer än vad man normalt har som gymnasieungdom. 

Tycker han att det är förlita pengar får han antingen se över sina utgifter, kanske dra in på en del onödiga saker eller skaffa ett extrajobb. 

Han får 800:- av oss var vilket blir 1600:- extra. 2850 totalt. Inget mer. 
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2024-03-17 10:54:38 följande:

Min dotter fick som mest 50?/månad (ca. 500 SEK). Jag betalade allt som var nödvändig (tex. kläder som hon behöver), nöjen fick hon stå för själv.
    Hon började jobba bredvid skolan när hon var 16, tjänade 300-400?/månad då och kände sig stenrik. Hon fick även pengar till jul och födelsedag från mor- och farföräldrar, men det mesta sparade hon.
    Så ja, jag tycker ditt barn är bortskämt.

Räknar du gymkort, telefon och busskort som nödvändigt? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Snål) skrev 2024-03-18 10:30:25 följande:
    Tycker det låter som att ni ger väldigt mycket pengar. Hur tänker ni att han ska klara sig som student om han vill studera vidare? Han måste ju lära sig att prioritera och hushålla med pengar? Betalar han fritidsintressen och mobil själv med de där 2.850?
    Ja, han betalar alla de saker jag nämnde i trådstart själv. Gymma är hans fritidsintresse just nu. Vill han göra nåt annat i stället får han betala det. Skulle nåt av mina barn typ elitsatsa på nån sport skulle jag nog hjälpa till med ännu mer pengar dock. 

Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-18 11:04:22 följande:
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-18 11:02:34 följande:
    Ok, DÄR kommer "bortskämningen". Nej, han ska inte ha 1600 kr extra per månad, studiebidraget räcker gott och väl!
    Ok, jag hade fel siffror... Studiebidraget ligger på 1250 kr och inte ca 1600 kr som jag trodde. Hur som helst ska han bara ha så det täcker hans utgifter som i mitt första inlägg. Vad den summan är vet jag inte eftersom jag inte vet vad busskortet kostar, så svaret beror ju på det då.

Busskortet kan jag inte svara på för det är olika månad från månad, ibland finns det rabatter, och vissa månader köper han enstaka biljetter om han inte åker lika mycket. Han är väldigt noga med att hitta billigaste alternativet. T.ex. om han har en 24h biljett passar han på att hälsa på sin flickvän undre den tiden. 

Det är lite poängen med att han sköter detta själv. Om jag bara hade köpt en månadsbiljett rakt av hade det blivit dyrare. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 13:53:07 följande:

Men på riktigt ts, tror du att de drygt 13 000kr man får i studielån (lån + birdrag) ska vara till enbart böjen? 

Din son kommer att få en chock den dagen han börjar studera på högskola/universitet och tar studielån och inser att han själv måste betala hyra, el, internet (om detta inte ingår i hyran), hemförsäkring, busskort (om han inte ha bil, då tilkommer försäkring och bränsle), hemförsäkring, olycksfallsförsäkring (är väldigt bra att ha), skolmaterial (böcker plus diverse), mat, telefon, hygien, kläder och nöjen. Då kommer han nog att inse att han har väldigt lite kvar till rena nöjespengar. Och både du och han kommer att inse att han var bortskämt under gymnasiet. 

Allvarligt tror du att NÅGON tror att 13 000 för en student ska vara enbart till nöjen? Finns det nån som tror att inte behöver betala hyra och mat? Om man delar lägenhet med några kompisar eller bor hemma delar man ju inte bara på hyra utan även bredband, el och hemförsäkring. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-18 16:35:44 följande:

Jag tycker att det låter lagom för honom för att du skriver att han kan delta ibland, och ibland inte, med vad hans kompisar gör. Det är precis den balansen man ska försöka uppnå så att ungdomen lär sig att prioritera och göra val.

Om det sedan är lagom för resten av familjen beror mer på hur er ekonomi ser ut för i mina ögon så ska det vara relativt jämnt i en familj. Alltså om ni har det knapert och aldrig unnar er att äta ute eller några nöjen så kanske det är för mycket till sonen i nuläget, men om ni köper lattar varje dag och åker på weekends och konserter titt som tätt så kanske ni skulle skjuta till lite mer till sonen.

En sak till jag kom att tänka på: sparar sonen något? Har han framförhållning att hushålla med pengarna så att han kan köpa lite större saker eller åka någonstans eller tar alla pengarna slut varje månad? "Lagom" bör innefatta i alla fall ett litet sparande i min mening.

Han lyckas inte spara nåt av det han får varje månad, men om han får nåt extra till födelsedagar, sommarjobb etc sparar han.... ett tag... tills han vill köpa en ny komponent till datorn eller åka på konsert (weekend) med kompisarna. Men det är väl sånt man ska spara till, så jag tycker det är ok. Det är inte ofta, kanske nån gång om året han lägger pengar på nåt dyrare. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-18 17:24:55 följande:
    Kanske är det något ni kan hjälpa honom att förstå värdet av att spara, men de bästa läxorna är de man kan lära sig själv? Det är väl lite därför man ger ungdomar egna pengar att röra sig med. Just för att de ska kunna göra några av de där misstagen innan de är vuxna och får allvarliga konsekvenser av att göra det.

Som sagt, så tycker jag att det låter som om han har lagom att röra sig med, om ni känner att familjen har råd med det. Han har allt han behöver och en del av det han vill. Kanske lite bortskämd ibland, men han skulle fortfarande känna att det var lönt att jobba extra.
    Tack

Jag tycker att det verkar som om kompisarna har mer pengar att röra sig med när man ser på tendensen att hoppa över skollunchen ibland för att köpa kebab, märkeskläder och prisnivån på presenter kring födelsedagar. Inte alltid lätt att inte dras med i detta. Inte kul att behöva tacka nej om kompisarna ska köra go cart eller komma tomhänt till en fest när alla förväntas ha alkohol med sig. 

Kanske vi bor i en del av Sverige där folk i allmänhet har det lite bättre ställt. Han går i en skola och program med en av de högsta antagningarna i Sverige, så det kan finnas ett samband mellan högpresterande kompisar och högutbildade (rika) föräldrar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:17:55 följande:

Ja, ts du verkar tro att csn-lånet är till nöjen enligt inlägg 27. 

"Om han studerar vidare och tar lån får han över 13 000 per månad så om han kan leva på 2850 tror jag inte det ska vara några problem. "

Räknar du allt det jag räknar upp i trådstart till nöjen? Det ingår ju delvis mat eftersom han äter med kompisar så och då. 
  • Anonym (Mamma)
    Freddie K skrev 2024-03-19 07:37:00 följande:

Jag tänker att man ska klara sig på studiebidraget så då får han väl skära ner på någonting. 

Klarar sig sina barn på studiebidrage?

funderar vad han skulle skära ner på om vi halverade hans inkomst. Inte telefon, det är jag säker på. Tror inte heller att hälsa på flickvännen. Utemat är svårt, det är en stor social grej, men kanske lite.  Tror han skulle vilja ha kvar gymkortet. Så det blir nog kläder och skor och saker som studentbal studentmössa och även att hälsa på sin pappa han skulle hoppa över i första hand. Presenter till mig o sin pappa och syskon skulle han nog hoppa över men till kompisar kan han nog inte dra in på. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Snål) skrev 2024-03-19 17:57:27 följande:
    Även om man har det gott ställt så finns det mycket att vinna på att lära sina ungdomar att hushålla med pengar.
    Det finns också en del att vinna på att han kan gå på ett gym han trivs på, att vara social och göra saker tillsammans med kompisar. Bättre att han intresserar sig för kläder än att han inte bryr sig minsta lilla tycker jag. det är fint att han vill bjuda tjejen på restaurang på alla hjärtans dag. Om han köper redbull när det är prov för att han inbillar sig att han presterar bättre då är inte bara negativt 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:56:41 följande:
    Som han får pengar av föräldrarna till
    Det är ju det du i varje inlägg tycker är fel. Du tycker han bara ska ha studiebidraget. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 21:11:24 följande:
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 00:57:01 följande:
    Så med studentrabatter får han gratis utemat. Då förstår jag faktiskt inte alls varför ni skal lägga till pengar om han ändå äter gratis på restaurang med studentrabatten. 

För han betalar väl ändå inte för matkonstaden hemma, för då brister ni både i eran försörjningsplikt och eran föräldraförmåga. 
    Tror du att maten hemma är gratis? Någon måste ju köpa maten. Om han inte äter hemma behöver jag handla mindre mat. Blev det komplicerat?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 00:54:16 följande:
    Vem har sagt att det är fel? 
    Du har sagt bortskämd och att han inte kommer klara sig som student eller i vuxenlivet. Så alltså fel. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 12:08:29 följande:

Ts: Ja, din sons ska dock inte betala mat hemma. Dvs det är gratis gör honom, vilket då innebär att även restaurang mat är gratis för honom med studentrabattern. Vilket förövrigt är väldigt ovanligt.

nu har vi i vår familj en överenskommelse att han betalar utemat och även om han köper hem typ pizza och glass till sig och kompisarna. Så nej den blir inte gratis. Dock spar jag pengar på att han äter ute ibland då jag kan köpa mindre mat. dom gånger han hittar rabatter som gör att det blir minst lika billigt som hemma är det väl egentligen bara win win för alla. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 16:40:15 följande:
    Förstår du inte att det aldrig blir lika billigt som hemma med studentrabatter? 
    Det beror på hur mycket rabatt och vad man äter hemma. Ibland blir det, ibland inte. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-20 23:40:26 följande:
    Nej, det blir inte det eftersom din son inte betalar för maten hemma. Matkostnader i hemmet är något du som vårdnadshavare ska stå för då du som vårdnadshavare har ett försörjningsansvar för din son. 
    Kostnaden för maten hemma och ute kan bli samma eller mer eller mindre. Beror på vilken mat man väljer. vårdnadshavare måste se till att barnen får mat och det kan man göra antingen genom att köpa mat till dom eller ge dom pengar att köpa mat för. Eller en kombination. 
Svar på tråden Räcker studiebidraget?