Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Räcker studiebidraget?

Så här tänker jag. 500 kr för nöjen, vad det än är. Gymkort 400 kr. Busskort x kr (vad det kostar per månad). Kläder för ett år utslaget per månad 500 kr. Det är den summan han borde ha. Bortskämd skulle jag alltså inte säga om han sköter sina utgifter på ett vettigt sätt, dvs verkligen köper ny vinterjacka om han behöver och så.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 13:27:58 följande:
    Han får 800:- av oss var vilket blir 1600:- extra. 2850 totalt. Inget mer. 
    Ok, DÄR kommer "bortskämningen". Nej, han ska inte ha 1600 kr extra per månad, studiebidraget räcker gott och väl!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-18 10:59:17 följande:

Så här tänker jag. 500 kr för nöjen, vad det än är. Gymkort 400 kr. Busskort x kr (vad det kostar per månad). Kläder för ett år utslaget per månad 500 kr. Det är den summan han borde ha. Bortskämd skulle jag alltså inte säga om han sköter sina utgifter på ett vettigt sätt, dvs verkligen köper ny vinterjacka om han behöver och så.

Anonym (Hmm) skrev 2024-03-18 11:02:34 följande:
    Ok, DÄR kommer "bortskämningen". Nej, han ska inte ha 1600 kr extra per månad, studiebidraget räcker gott och väl!
    Ok, jag hade fel siffror... Studiebidraget ligger på 1250 kr och inte ca 1600 kr som jag trodde. Hur som helst ska han bara ha så det täcker hans utgifter som i mitt första inlägg. Vad den summan är vet jag inte eftersom jag inte vet vad busskortet kostar, så svaret beror ju på det då.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 11:16:36 följande:
    Busskortet kan jag inte svara på för det är olika månad från månad, ibland finns det rabatter, och vissa månader köper han enstaka biljetter om han inte åker lika mycket. Han är väldigt noga med att hitta billigaste alternativet. T.ex. om han har en 24h biljett passar han på att hälsa på sin flickvän undre den tiden. 

Det är lite poängen med att han sköter detta själv. Om jag bara hade köpt en månadsbiljett rakt av hade det blivit dyrare. 
    Ok! Ja om han inte behöver månadsbiljett blir det svårare att räkna ut, men kanske 200 kr för buss i genomsnitt? Då skulle mitt svar bli att han ska ha ca 1600:- per månad, alltså att ni föräldrar lägger till ett par hundra vardera utöver studiebidraget.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-19 07:34:14 följande:
    Räknar du allt det jag räknar upp i trådstart till nöjen? Det ingår ju delvis mat eftersom han äter med kompisar så och då. 
    Att äta ute på restaurang med kompisar ÄR nöje.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:22:28 följande:
    Nej, det har jag aldrig påstått heller. 

Mycket han betalar själv? Knappt inget han faktiskt betalar själv. 
    Kläder, nöjen, telefon, gym och buss. En hel del, eller?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 17:56:41 följande:
    Som han får pengar av föräldrarna till
    Ja, men det är ju föräldrarna som är skyldiga att försörja pojken, så annars hade de behövt betala sånt i alla fall. Tittar man på riksnormen så ingår även fritidsaktiviteter.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 21:11:24 följande:
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
    Ja, jag sa väl aldrig nåt om att man måste bekosta märkeskläder eller annat överflöd? Studiebidraget är dessutom föräldrarnas egentligen. Sedan kan man se vad riksnormen säger att man ska kunna ha till nöjen, det kan vara månadspengen.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 22:29:22 följande:
    Nej, studiebidrag är inte föräldrarnas (även om det betalas ut till föräldrarna fram tills man är 18, om man inte själv ändrar kontonr till can), utan är tänkt som ett ekonomiskt stöd till den studerandes familj så länge ungdomen går på gymnasiet. I likhet med barnbidrag

Studiebidrag får man från kvartalet efter man fyllt 16 år tills man är färdig med gymnasiet, som längst til halvåret man fyller 20, och ges under 10 månader (september till juni). Detta får man om man studerar på gymnasiet och har man mycket frånvaro så kan det dras in. Väljer man att inte läsa gymnasiet så får man heller inget studiebidrag. 
    Ja, det är ju samma sak? Att pengarna är till familjens försörjning, förstår inte hur du ser någon motsättning där när vi säger samma sak.

Vet du, du behöver inte informera mig om hur det fungerar med tanke på att jag är lärare.
Svar på tråden Räcker studiebidraget?