Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Räcker studiebidraget?

Ts:
    Allt utom kläder, telefon och buss är nöjen.
    Dvs utemat, gym, presenter till kompisar och din post nöjen ingår alla i posten nöjen, då detta inte är ett måste för att överleva. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-19 16:05:57 följande:
    Klarar sig sina barn på studiebidrage?

funderar vad han skulle skära ner på om vi halverade hans inkomst. Inte telefon, det är jag säker på. Tror inte heller att hälsa på flickvännen. Utemat är svårt, det är en stor social grej, men kanske lite.  Tror han skulle vilja ha kvar gymkortet. Så det blir nog kläder och skor och saker som studentbal studentmössa och även att hälsa på sin pappa han skulle hoppa över i första hand. Presenter till mig o sin pappa och syskon skulle han nog hoppa över men till kompisar kan han nog inte dra in på. 
    Kläder, skor, studentmössa och saker till studenbal är saker han kan spara till (om inte ni föräldrar gemensamt betalar det). Det är dessutom inte saker man köper varje månad. 

Utemat och alkohol är också saker man får dra in på/prioritera bort. Även dyra födelsedagspresenter till kompisar. 

Finns massor han både kan dra in på och spara till. Allt handlar om hur man prioriterar inkomsten efter utgifterna.  

Man kan även ta ett billigare mobilabonemang alt kontantkort. Kanske byta till billigare gym. Träna på gratis utegym istället. 

Skaffa en cykel och börja cykla istället för att alltid ta buss (beror självklart på hur man bor). Då får man även motionen gratis och kan dra in på både bussnostand och gymkostnad. 

För ja, en skolungdom ska kunna klara sig på studiebidraget. Alla har inte föräldrar som har ekonomi till att bidra med pengar utöver studiebidraget. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-03-19 16:51:41 följande:

Men (M) bara för att alla inte har råd betyder det inte att ts gör fel som skjuter till.
    Jag tycker det är mycket han ska betala själv. 

Nej, det har jag aldrig påstått heller. 

Mycket han betalar själv? Knappt inget han faktiskt betalar själv. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 17:33:21 följande:
    Kläder, nöjen, telefon, gym och buss. En hel del, eller?
    Som han får pengar av föräldrarna till
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 20:33:57 följande:
    Ja, men det är ju föräldrarna som är skyldiga att försörja pojken, så annars hade de behövt betala sånt i alla fall. Tittar man på riksnormen så ingår även fritidsaktiviteter.
    Fritidsaktiviteter ingår i riksnormen och bör bekostas av föräldrarna. Utemat och andra nöjen får man betala med studiebidraget, det är inget som föräldrar ska bekosta. 

Kläder kan diskuteras. Basgarderob och ytterkläder bör föräldrar betala eller bidra med upp till ett minimum. Dvs vill ungen ha märkeskläder eller speciella märken så får de betala mellanskillnaden själv. 

Och sparar man och budgeterat så har man som gymnasieungdomar råd att köpa kläder då och då. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 21:21:27 följande:
    Ja, jag sa väl aldrig nåt om att man måste bekosta märkeskläder eller annat överflöd? Studiebidraget är dessutom föräldrarnas egentligen. Sedan kan man se vad riksnormen säger att man ska kunna ha till nöjen, det kan vara månadspengen.
    Nej, studiebidrag är inte föräldrarnas (även om det betalas ut till föräldrarna fram tills man är 18, om man inte själv ändrar kontonr till can), utan är tänkt som ett ekonomiskt stöd till den studerandes familj så länge ungdomen går på gymnasiet. I likhet med barnbidrag

Studiebidrag får man från kvartalet efter man fyllt 16 år tills man är färdig med gymnasiet, som längst til halvåret man fyller 20, och ges under 10 månader (september till juni). Detta får man om man studerar på gymnasiet och har man mycket frånvaro så kan det dras in. Väljer man att inte läsa gymnasiet så får man heller inget studiebidrag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-19 22:36:14 följande:
    Ja, det är ju samma sak? Att pengarna är till familjens försörjning, förstår inte hur du ser någon motsättning där när vi säger samma sak.

Vet du, du behöver inte informera mig om hur det fungerar med tanke på att jag är lärare.
    Ehhh...Nej, vi sa inte samma sak. 

Med tanke på att du är lärare (påstår dig vara) så har du väldigt lite kunskap om ämnet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 00:41:47 följande:
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
    Vem har sagt att det är fel? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 00:41:47 följande:
    Du har så mycket starka åsikter hur man "bör" och "ska". Hur kan det vara fel att man ger lite mer pengar och så får ungdomarna själva betala basgarderob och fritidsaktiviteter. Ibland har han studentrabatter som gör att utematen blir ungefär samma pris som om han ätit hemma. Men han får ändå betala den själv. Han är en fena på att hitta rabatter på mat, fika, bussbiljetter och annat. 
    Så med studentrabatter får han gratis utemat. Då förstår jag faktiskt inte alls varför ni skal lägga till pengar om han ändå äter gratis på restaurang med studentrabatten. 

För han betalar väl ändå inte för matkonstaden hemma, för då brister ni både i eran försörjningsplikt och eran föräldraförmåga. 
  • Anonym (M)

Ts: Ja, din sons ska dock inte betala mat hemma. Dvs det är gratis gör honom, vilket då innebär att även restaurang mat är gratis för honom med studentrabattern. Vilket förövrigt är väldigt ovanligt.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 15:22:46 följande:
    nu har vi i vår familj en överenskommelse att han betalar utemat och även om han köper hem typ pizza och glass till sig och kompisarna. Så nej den blir inte gratis. Dock spar jag pengar på att han äter ute ibland då jag kan köpa mindre mat. dom gånger han hittar rabatter som gör att det blir minst lika billigt som hemma är det väl egentligen bara win win för alla. 
    Förstår du inte att det aldrig blir lika billigt som hemma med studentrabatter? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-20 21:00:05 följande:
    Det beror på hur mycket rabatt och vad man äter hemma. Ibland blir det, ibland inte. 
    Nej, det blir inte det eftersom din son inte betalar för maten hemma. Matkostnader i hemmet är något du som vårdnadshavare ska stå för då du som vårdnadshavare har ett försörjningsansvar för din son. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-21 00:12:26 följande:
    Kostnaden för maten hemma och ute kan bli samma eller mer eller mindre. Beror på vilken mat man väljer. vårdnadshavare måste se till att barnen får mat och det kan man göra antingen genom att köpa mat till dom eller ge dom pengar att köpa mat för. Eller en kombination. 
    Och förstår du inte. Jag börjar faktiskt undra om du är barnet som inte tycker studiebidraget räcker. 
Svar på tråden Räcker studiebidraget?