• Anonym (Förvirrad)

Sambo separation, vad gäller?

Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

• Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:04:22 följande:

Jag har en större summa pengar på banken. Jag blir inte klok på vad som gäller för det står olika saker. Det står att sambos delar lika på allt som inte är enskild egendom. Och att om man t.ex får ett arv måste det märkas som enskild egendom för att hälften inte ska gå till sambon. Men sedan står att pengar ofta inte delas lika mellan samborna. 

Och det ska de ju inte göra. Det är MINA pengar. Som jag dels fått som förskott på arv och dels tjänat ihop. Så vad gäller?

Om ni är sambos så är dina pengar endast dina. 
  • Tow2Mater

Ni kan dela hur ni vill om ni kommer överens. Ar du rädd hon vill roffa åt sig dina pengar?

• Anonym (Förvirrad)
    Tow2Mater skrev 2024-03-18 22:15:39 följande:

Ni kan dela hur ni vill om ni kommer överens. Ar du rädd hon vill roffa åt sig dina pengar?

Jag misstänker att han kommer att försöka med det.

Hur kommer det sig då att det står på en del juridiksidor att man ska se till att arv mm är märkt som enskild egendom?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Mio) skrev 2024-03-18 22:10:22 följande:
    Om ni är sambos så är dina pengar endast dina. 
    Är du säker? 
    Det står på vissa sidor att pengarna måste vara märkta som enskild egendom. 

Det borde vara som du säger. 
  • Anonym (Kex)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:32:44 följande:
    Är du säker? 

Det gäller väl bara om ni är gifta?

Som sambo delar ni bara lika på det som är köpt till gemensamt bruk efter att ni flyttade ihop.

Dvs dina pengar och saker som du hade innan eller köpt/sparat enbart till dig själv är ditt, och samma för henne. 

Men har ni tex köpt gemensamma saker som tex möbler så ska de delas upp. Men inte pengar på egna konton.

• Anonym (Hanna)

Dina pengar är dina. Det ni ska dela är de saker ni köpt under samboskapet.

• Anonym (J)
    Är du säker? 

Vilka sidor?

Är ni sammanboende ingår inte pengar på konton i bodelningen 

En helt annan sak om ni är gifta 
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-03-18 22:04:22 följande:

Vilka sidor läser du på? Är ni sambos och inte har samboavtal gäller sambolagen. Då delar ni på sånt som ni köpt för gemensamt bruk. Era egna sparkonton räknas inte in till sånt.
  • EnAnonumius
    Är du säker? 

Vilka sidor då?

Är du säker på att du läser om sambos på "vissa sidor" och inte om hur det är för gifta?

Det är förvånansvärt många som förväxlar samboskap och giftermål när man skall gör slut med varandra och flytta isär..

Ditt privata sparkonto och om du har eget bankkonto (som b.la lönen kommer in på) så räknas inte detta in i vid bodelning när sambos skall dela på boet när man går isär.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nihka

Sambos äger sina egna tillgångar. Det som kan gå till den andre är i vissa fall om en bostad skaffades för gemensamt bruk.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Sambo separation, vad gäller?